Annons

Bra och seriös butik för kopiering av dvd

Produkter
(logga in för att koppla)

PellePersson

Aktiv medlem
Hej,
Fick för ett tag sedan reda på att min kusin har digitaliserat ett antal gamla filmer från barndomen. Har fått låna dvd:erna och jag tänkte nu göra mig egna kopior. Då jag inte längre har någon egen dvd-brännare tänkte jag lämna in skivorna.

Någon som har tips på bra och seriös butik i Stockholm för uppdraget? :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ett annat alternativ är att konvertera till mp4, finns flera gratisprogram för detta och man kan se filmerna på mobil, iPad, dator och på de flesta TV som har en USBport, bara att stoppa dit en usbsticka

Gjorde själv massa DVD förr i tiden, som tur var så gjorde jag även mp4 och det är dessa jag använder nu
 

SmillaTheCat

Aktiv medlem
Ett annat alternativ är att konvertera till mp4, finns flera gratisprogram för detta och man kan se filmerna på mobil, iPad, dator och på de flesta TV som har en USBport, bara att stoppa dit en usbsticka

Gjorde själv massa DVD förr i tiden, som tur var så gjorde jag även mp4 och det är dessa jag använder nu
... man kan se filmerna på mobil, iPad, dator och på de flesta TV som har en USBport,

Med iPad menar Peter Dahlén en surfplatta (och den behöver absolut inte vara från det amerikanska företaget med ett äpple som logotyp).
 

lonian

Aktiv medlem
Hej,
Fick för ett tag sedan reda på att min kusin har digitaliserat ett antal gamla filmer från barndomen. Har fått låna dvd:erna och jag tänkte nu göra mig egna kopior. Då jag inte längre har någon egen dvd-brännare tänkte jag lämna in skivorna.

Någon som har tips på bra och seriös butik i Stockholm för uppdraget? :)
En extern dvd brännare kostar typ 300-400kr.

 

VargenW

Aktiv medlem
När det är saker man vill bevara för framtiden, och det rör sig om digitala media, måste man vara beredd att byta media kontinuerligt. Att kopiera dvd idag är absolut inte att framtidssäkra. I framtiden kommer det nog att vara svårt att få fram spelare, och då kanske de som man bevarar bilder, filmer etc för inte kommer att bry sig utan slänger grejerna. Dessutom är brända dvd lite för opålitliga för att vara framtidssäkra.
Man får finna sig i att byta media allteftersom. Jag skulle säga att just idag är det säkraste att ha sånt man vill bevara på hårddiskar, helst flera olika, gärna både SSD och traditionell. I morgon kanske det är något annat medium och då får man byta igen.
Det som är viktigt är att få så lite kvalitetsminskning som möjligt vid överföring från exempelvis dvd till fil. Där skulle jag lägga pengar på bra programvara.


Hej,
Fick för ett tag sedan reda på att min kusin har digitaliserat ett antal gamla filmer från barndomen. Har fått låna dvd:erna och jag tänkte nu göra mig egna kopior. Då jag inte längre har någon egen dvd-brännare tänkte jag lämna in skivorna.

Någon som har tips på bra och seriös butik i Stockholm för uppdraget? :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Billigast är att köpa en begagnad brännare för en 100-lapp. Jag har en överbliven för stationär dator. Hur många tomma skivor behöver du?

Du behöver också något att spela upp dvd:erna i (som klarar dvd-r) om du kopierar hos någon annan.
 
Senast ändrad:

PellePersson

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Min spontana tanke var att bada kopiera den då jag behöver lämna tillbaka skivorna ganska omgående. Så jag såg den snabbaste lösningen som att lämna in och kopiera. Sen kan man fundera kring hur man framtidssäkrat.

Ett annat alternativ är att konvertera till mp4, finns flera gratisprogram för detta och man kan se filmerna på mobil, iPad, dator och på de flesta TV som har en USBport, bara att stoppa dit en usbsticka

Gjorde själv massa DVD förr i tiden, som tur var så gjorde jag även mp4 och det är dessa jag använder nu
Det är ju ett alternativ. Tips på någon bra mjukvara?

Oj, Haha... Ja det var ett tag sedan man köpte dvd-brännare hör jag. Så lite kostade de inte senast man köpte en ;-)
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Det enda som blir billigare är elektronik. 2011 köpte jag min första läsplatta. Den kostade 1490 kr som då ansågs ovanligt prisvärt. För ett år sen började batteriet bli dåligt. Den nya jag köpte var top of the line i den storlek jag ville ha av det märke jag ville ha. Den kostade på kronan lika mycket. Efter 12 års inflation - inte illa!
 

UlfHan

Aktiv medlem
Handbrake (gratis) är väl standard för att konvertera det mesta till mp4 idag. Betydligt enklare och stabilare än VLC om man ska göra annat än titta på filmer.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Jag använder gratisversionen av MakeMKV för att konvertera DVD-filmer, och det fungerar perfekt. Måste dock ladda ner ny version med jämna mellanrum för att det ska fungera. Det finns även en betalversion för runt 800 kronor, som ska kunna konvertera och streama Blu-ray-skivor. https://www.makemkv.com/download/
 
Senast ändrad:
ANNONS