Annons

Brusredusering för Macfreaks!

Produkter
(logga in för att koppla)

kreatören

Aktiv medlem
Ni som jobbar med PC har ju haft Neat Image för att reducera brus i digitala och skannade bilder. För oss Macfantaster har det ju varit lite knepigare med programvara av hög klass. Jag har just hittat ett program för oss Macägare som heter "Grain Surgery" som verkar är minst lika bra som NI. Har med deras demo gjort en liten test.
Programmet hittar ni här:
http://www.visinf.com/
 

Bilagor

  • lillan brustest.jpg
    lillan brustest.jpg
    46.3 KB · Visningar: 348
Demokopian jobbar väldigt långsamt, är det lika med originalplug-in´en? nån som har GrainSurgery? nåt tips om var man kan få tag i den "billigt"? man kanske kan dela på ett paket ;-) jag vill inte ha alla de delarna som ADDERAR brus i olika former...
 
Förmodligen en rejält dum fråga, men är det den där plug-ingrejen till PS vi pratar om? I så fall tycker jag inte att den är särskilt seg men jag är inte så imponerad av den heller. Mycket troligt är att det hänger på min okunskap och att jag gör fel, men går det verkligen att få det resultatet du visar ovan med enbart användandet av den plug-ingrejen?
Lotta (lyckas dåligt, men tackar för tipset, kanske lär jag mig.)
 
KGS skrev:
Demokopian jobbar väldigt långsamt

Hur långsamt? NI är inte så superpiggt heller, dessutom så påverkar processorhastigheten mycket.

Ni tar Ca 1,5-2 minuter för en 5mp-bild på min 2gghz:are.

jag batchar dock mina utvalda bilder under natten så det är inget större problem.

Larsa
 
Lotta: Min test är "bara" gjord med med PS pluggen, här kommer ytterligare ett prov(delförstoring).
 

Bilagor

  • skånemoln_graintest2.jpg
    skånemoln_graintest2.jpg
    44.6 KB · Visningar: 265
larsaz skrev:
jag batchar dock mina utvalda bilder under natten så det är inget större problem.

Nä, men jag sover ju bara 3-4 timmar så det blir inte mycket batchat *s* men det kan mycket väl vara så att old Pismo når en gräns där... Dags för en maxad Titan... tur man inte ska köpa några dyra linser... he he...
 
Om ni är intresserade så finns här några exempel på vad man kan åstadkomma med Neat image, om det program ni disskuterar är bra så grejar det säkert ungefär samma sak.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=13954&perpage=15&pagenumber=2

Jag anser att bilder från alla digitalkameror mer eller mindre behöver brusreducering, dom flesta redan vid 100 Asa, andra vid högre känsligheter (ex. 10D).

Har man inte sett skillnaden & tycker att det ser bra ut så behöver man inte bry sig, har man sett skillnaden så blir man beroende av dessa program...

Larsa
 
KGS skrev:
Nä, men jag sover ju bara 3-4 timmar så det blir inte mycket batchat *s* men det kan mycket väl vara så att old Pismo når en gräns där... Dags för en maxad Titan... tur man inte ska köpa några dyra linser... he he...

Som insnöad PC-användare av gammal vana så skulle jag vilja veta vad ni Mac:användare idag ser som den största fördelen med Mac, en av nackdelarna framgår ju i detta forum.

Larsa
 
larsaz skrev:
Som insnöad PC-användare av gammal vana så skulle jag vilja veta vad ni Mac:användare idag ser som den största fördelen med Mac, en av nackdelarna framgår ju i detta forum.

Larsa

*asg* ett aktuellt skäl är väl alla som ligger sömnlösa om nätterna pga otäcka virus. Ett annat är väl att det är ett otroligt stabilt operativsystem. Dessutom har Macanvändare roligare... räcker det? annars har jag argument för en sexmånaders debatt... men det hör väl inte riktigt hemma på fotosidan kanske *s*

Vilken nackdel? Den här pluginen finns för Mac o NI e på G...

/kg som skulle köpa PC om det fanns nåt enda alls som var bättre med det... men inte funnit nåt sen -85
 
larsaz skrev:
Som insnöad PC-användare av gammal vana så skulle jag vilja veta vad ni Mac:användare idag ser som den största fördelen med Mac, en av nackdelarna framgår ju i detta forum.

Larsa
Förutom det som KGS redan skrivit om macfördelar kan jag tillägga lite. Efter att jag testat plug-insen från denna tråden samt NI på Pc så kan jag tala om att för macanvändare finns ett bildreduceringsprogram "Photo Retoutch Pro" som faktiskt slår ut PS och som dessutom funkar lika bra som NI och denna pluggen för brusreducering:) Såna program finns inte för Pc..

Inte saknar man väl program på mac? ;)

Carlzon. Det var myckewt roligare tredje försöket, nu börjar det likna något här med:)
 
lotelo skrev:
för macanvändare finns ett bildreduceringsprogram "Photo Retoutch Pro" som faktiskt slår ut PS och som dessutom funkar lika bra som NI och denna pluggen för brusreducering:) Såna program finns inte för Pc..

Berätta inte vad det kostar bara *s*

Ett sharewareprogram för Mac o bildhantering är annars Graphic Converter. Tror jag så småningom pröjsade 35 dollar för att de är värda det, gänget som totat ihop det. Det kan väldigt mycket av det som Photoshop kan. Jag använder det mycket för att sortera bilder o vrida bilder utan kvalitetsförlust. Dessutom kan det öppna (nästan) allt. Gamla Atari o Amigagrafikfiler t ex...
 
Ok, ni har nästan övertygat mig. När nästa erbjudande från företaget kommer (peronalköp) så vill jag ha en egen dator till bildbehandling, det kan mycket väl bli en Mac...

Ungarna får använda den gamla PC:n som passar dem bättre tror jag med tanke på alla spel & så.

Nu ska jag inte störa denna tråd mer med mitt svammel, kanske startar en Mac vs PC-tråd...

Larsa
 
larsaz skrev:
Ungarna får använda den gamla PC:n som passar dem bättre tror jag med tanke på alla spel & så.

Vad har de gjort för ont!? dottern fick en PC som straff när hon inte fixade disken... nu sitter hon o gråter på sitt rum... mooooaaaahahahaha
 
ANNONS