Annons

Bryt kategoriernas diktatur!

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Ordningsamma och lydiga som vi är tar det inte lång tid förrän vi inrättar oss i ledet och fastnar i en kategori på fotosidan. Gatufoto, Natur, Macro, Konstfoto, Digitalt, Toycamera, Analogt etc...är ju bara början på kategorierna. Sedan skapas det underkategorier och underkategorier till...ja ni fattar poängen.

Nu uppmanar jag till olydnad! Skit i traditionerna som en dansk sade en gång i tiden.

En bild är en bild är en bild.

En bild tagen med toycamera kan vara naturfotografi. Ett macro på en blomma kan vara konstfoto. Gatufoto
kan vara i färg och fotograferat med digitalkamera. Ja, och så vidare...

Jag tycker nog att fotosidan bidrar en hel del till att låsa fast oss i våra "fack." Det är inte bra.

Macroexpert: gör ett macro på makaroner eller kolla in mormors syskrin.
Mörkrumsfundamentalist: testa mobiltelefonkameran
Naturfotograf: fotografera djur i staden

Och så vidare...

Tänk fritt! Skapa fritt!
Med en sådan inställning går det att bryta kategoriernas diktatur!

Fridens
 
Det har väl lätt fixat, bara att byta kategori på bilden så blir ju en toycamerabild på en blomma till en natur- eller landskapsbild. Men fastnar man i en bildkategori är det väl inget fel i det? Man brukar bli bra även på annat om man koncentrerar sig på det man är bra på, man utvecklas nog parallellt. Det är i alla fall Tennis-tränaren Calle Hageskogs filosofi och det har han lyckats med vad gäller flera av sina adepter: Koncentrera sig på det man är djävligt bra på så kommer förbättringar även på andra områden automatiskt. Komposition och bildseende upptränas och kan utnyttjas även på andra bildområden, t.ex. Men jag kan ha fel, vad vet jag?
 
urbano skrev:
Ordningsamma och lydiga som vi är tar det inte lång tid förrän vi inrättar oss i ledet och fastnar i en kategori på fotosidan. Gatufoto, Natur, Macro, Konstfoto, Digitalt, Toycamera, Analogt etc...är ju bara början på kategorierna. Sedan skapas det underkategorier och underkategorier till...ja ni fattar poängen.

Nu uppmanar jag till olydnad! Skit i traditionerna som en dansk sade en gång i tiden.

En bild är en bild är en bild.

En bild tagen med toycamera kan vara naturfotografi. Ett macro på en blomma kan vara konstfoto. Gatufoto
kan vara i färg och fotograferat med digitalkamera. Ja, och så vidare...

Jag tycker nog att fotosidan bidrar en hel del till att låsa fast oss i våra "fack." Det är inte bra.

Macroexpert: gör ett macro på makaroner eller kolla in mormors syskrin.
Mörkrumsfundamentalist: testa mobiltelefonkameran
Naturfotograf: fotografera djur i staden

Och så vidare...

Tänk fritt! Skapa fritt!
Med en sådan inställning går det att bryta kategoriernas diktatur!

Fridens

Får jag fråga mig hur en person kan uppmana till "uppror" på ett ställe personen inte själv varken har skapat eller styr över?

Vad du gör fårstå fördig, men att uppmana andra till oordning låter minst sagt lite konstigt...

Och att sakerna sedan ligger i kategorier kanske har en poäng? om alla dina bilder ligger i en enda röra i din hårddisk, huller om buller, det vet jag inget om, men jag har hårt strukturerat up pdet hela, inte blir bilderna mindre konstnärliga för det...

Jag kan därför inte förstå hur en bild på fotosidan kan bli mindre konstnärlig bara för att den ligger under en viss kategori... blir en fin gatufotobild mindre konstnärlig bara föratt den ligger just under gatufoto? eller tappar en macrobild sin konstnärliga betydelse bara föratt bilden ligger under macro?

Vad är det du vill få fram egentligen? Undrar om ditt inlägg var så genomtänkt egentligen... kanske en liten tonårspojkes behov av frigörelse och trots som görsig påmind?
 
urbano skrev:
Macroexpert: gör ett macro på makaroner eller kolla in mormors syskrin
Behöver man inte ett tokendäringa macaronobjektiv di kallar't då? *skäms över den låga humorn*

Jo, jag håller med dig. Regler är till för att brytas, i alla fall inom konsten, och fotografi är i allra högsta grad konst för mig. Eller KAN vara åtminstone; det kan ju vara annat också.

Det är ju förnyelse som föder idéer och skapar det allra intressantaste. Den som inte gör som andra (och har känsla) kommer ofta långt.
 
Re: Re: Bryt kategoriernas diktatur!

Makten skrev:
Behöver man inte ett tokendäringa macaronobjektiv di kallar't då? *skäms över den låga humorn*

Jo, jag håller med dig. Regler är till för att brytas, i alla fall inom konsten, och fotografi är i allra högsta grad konst för mig.

Du är inte en del av problemet unge Martin. Det ser jag.

Vem blir först med makaroner i makro?
Vilken mörkrumsfundamentalist tar första mobiltelefonbilden?
Händer det överhuvudtaget?

En mycket avslöjande och rolig debatt, det här tycker jag
eller vad säger ni "lurkers" out there?
;)
 
När får vi se din första närbild på en humla Urbano?
Så ut och gryp omkring i gräset med dig nu :)
 
Nu har jag varit (o)lydig och följt rådet! Min skotska ekorre finns nu som gatubild.

Ooohhh så skönt det känns att vara lite olydig :)
 
Denna lade jag upp i Gatufoto-tråden för några dagar sedan.
 

Bilagor

  • larvpromenad.jpg
    larvpromenad.jpg
    78 KB · Visningar: 297
evalisen skrev:
Håller med Mats här, en humla Urbano!! :eek:)))

Nu är ni roliga.
Som av en händelse har jag suttit och sett igenom en del "gamla" bilder från Urbanos digitala epok. De kommer snart i ett särskilt album. Vi kan kalla det "extramaterial" eller "Urbano´s greatest hits på FS"
;)

Jag blir glad av människor med humor. Surpuppor finns det väl nog av?
 
urbano skrev:
Nu är ni roliga.
Som av en händelse har jag suttit och sett igenom en del "gamla" bilder från Urbanos digitala epok. De kommer snart i ett särskilt album. Vi kan kalla det "extramaterial" eller "Urbano´s greatest hits på FS"
;)

Jag blir glad av människor med humor. Surpuppor finns det väl nog av?

Det ser jag fram emot! :eek:))
Hojta gärna till när du lägger ut bilderna.

Och visst är det härligt med humor! :eek:))
Det blir för trist annars...
 
urbano skrev:
... Jag tycker nog att fotosidan bidrar en hel del till att låsa fast oss i våra "fack." Det är inte bra. ...

Det kan vara tvärtom också. Jag försöker göra annorlunda saker ibland. Det är inte så enkelt alla gånger, jag faller lätt tillbaka i gamla hjulspår (bildspår kanske det ska vara).
Då är det bra att fotosidan finns så att man kan inspireras av (sno idéer från) andra som fotar andra typer av motiv.
 
jag tycker synd om Ulf vars liv verkar styras av fotosidans kategorier.

hur skulle vi hitta alla svart/vita, gryniga bilder på storstadsbor eller alla bilder på blåklockssiluetter med kort skärpedjup med den låga solen i bakgrunden om vi inte katigoriserar en aning.

hurvida fotosidans kategorier styr erat fotograferande eller inte hoppas jag verkligen att ni själva har kontroll över!
 
ANNONS