Annons

Byta hårddisk macbook pro 15"

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem 2x4GB RAM och en ny större 500GB hårddisk samt ett löst extern hårddisk-hölje. RAM-minnena tror jag att jag vet hur man byter men hårddiskbyte har jag ingen koll på.

Tänkte att först stoppa i den nya hårddisken i höljet, koppla den till datorn och kopiera över hela den gamla till den nya och sedan flytta över den nya till datorn. Låter det vettigt? Någon som gjort detta och som vet hur man kopierar så man får en bootable eller vad det heter, kopia på den nya hårddisken?
 
Nu har jag fått hem 2x4GB RAM och en ny större 500GB hårddisk samt ett löst extern hårddisk-hölje. RAM-minnena tror jag att jag vet hur man byter men hårddiskbyte har jag ingen koll på.

Tänkte att först stoppa i den nya hårddisken i höljet, koppla den till datorn och kopiera över hela den gamla till den nya och sedan flytta över den nya till datorn. Låter det vettigt? Någon som gjort detta och som vet hur man kopierar så man får en bootable eller vad det heter, kopia på den nya hårddisken?

Nej.

Det är väl ett bra tillfälle att få en ren dator.

Byt hårddisk, installera om från skivor. Koppla in gamla hårddisken som extern. Kopiera dina filer till den nya disken. Behåll den gamla som backup, åtminstone ett tag.

Eller så googlar du på en lösning som klonar den gamla men då får du inte ny fräsch dator.
 
Nu har jag fått hem 2x4GB RAM och en ny större 500GB hårddisk samt ett löst extern hårddisk-hölje. RAM-minnena tror jag att jag vet hur man byter men hårddiskbyte har jag ingen koll på.

Tänkte att först stoppa i den nya hårddisken i höljet, koppla den till datorn och kopiera över hela den gamla till den nya och sedan flytta över den nya till datorn. Låter det vettigt? Någon som gjort detta och som vet hur man kopierar så man får en bootable eller vad det heter, kopia på den nya hårddisken?

Byt hårddisk och installera systemet från skivor. När datorn startar om så frågar den om du vill föra över information från annan användare. Ja det vill du göra och då väljer du "från en annan partion" eller vad det står. Då kommer datorn att se din gamla hårddisk som du har stoppat in i den externa lådan. Sedan följer du bara anvisningarna på skärmen.

M
 
Du kan använda dig av Carbon Copy Cloner för att få en exakt kopia av din gamla disk.

För att klona disken så behöver du en Hårddiskadapter, Usb till Sata/Ide. Finns att köpa hos datahandlare.
 
Byt hårddisk och installera systemet från skivor. När datorn startar om så frågar den om du vill föra över information från annan användare. Ja det vill du göra och då väljer du "från en annan partion" eller vad det står. Då kommer datorn att se din gamla hårddisk som du har stoppat in i den externa lådan. Sedan följer du bara anvisningarna på skärmen.

M


Om man gör på detta sättet. Kopieras även installerade program med då? Som om man återskapar från en Timemachine tidpunkt.
 
Ja, men vill du inte ha en ny snabb fräsch dator?

Bara undrade hur den funktionen fungerade då jag bara har återställt från TM när jag bytt disk.
men fungerar datorn bra så är det väll smidigast att återställa allt som det var innan man bytte disk?
Föresten, återskapar macken gamla filer som eventuellt ligger o skräpar från av installerade program från TM eller via återställningsguiden?
 
Sen är ju inte mac som pc.. eller rättare sagt windows.. så att börja om från scratch gör inte någon större superskillnad på mac.

Som om man någonsin installerar om Linux på en dator?
 
Sen är ju inte mac som pc.. eller rättare sagt windows.. så att börja om från scratch gör inte någon större superskillnad på mac.

Som om man någonsin installerar om Linux på en dator?

Mac drabbas av samma problem. Kommer du ihåg hur snabb din mac var när du fick den? Hur mår den nu?

/Macbookpro 15" ägare
 
Har en MacBook Pro 17 och en iMac 24 och ingen av dom har enligt mig blivit segare över tid.
Så jag vill väl påstå att det är lite av en myt att Mac drabbas på samma sätt som en PC.

Min Imac bytte jag hårddisk på tidigare och jag gjorde en ren kloning av den gamla disken vilket innebär att jag inte fick en clean start på den nya disken. Jag vill påstå att det absolut inte spelar någon som helst roll.

Så mitt svar till TS är att klona den gamla disken för att slippa lägga ner onödig tid och en massa onödigt arbete på att återställa den.

Den tiden kan säkert läggas på att ta bilder eller göra något annat roligt...
 
Har en MacBook Pro 17 och en iMac 24 och ingen av dom har enligt mig blivit segare över tid.
Så jag vill väl påstå att det är lite av en myt att Mac drabbas på samma sätt som en PC.

Min Imac bytte jag hårddisk på tidigare och jag gjorde en ren kloning av den gamla disken vilket innebär att jag inte fick en clean start på den nya disken. Jag vill påstå att det absolut inte spelar någon som helst roll.

Så mitt svar till TS är att klona den gamla disken för att slippa lägga ner onödig tid och en massa onödigt arbete på att återställa den.

Den tiden kan säkert läggas på att ta bilder eller göra något annat roligt...

Menar du att myten fabricerats av illvilliga PC-ägare :)

Det är möjligt att just din dator inte upplevs långsammare men du kan ju klocka din uppstartstid och jämföra med någon nyinstallerad mac av samma sort så att det inte blir så mycket tyckande.

En annan anledning till att installera om är att man tänkter till om vilka program och filer som man behöver. Blir helt enkelt storstädning.

Det är roligt med en ny fräsch installation.
 
Menar du att myten fabricerats av illvilliga PC-ägare :)

Det är möjligt att just din dator inte upplevs långsammare men du kan ju klocka din uppstartstid och jämföra med någon nyinstallerad mac av samma sort så att det inte blir så mycket tyckande.

En annan anledning till att installera om är att man tänkter till om vilka program och filer som man behöver. Blir helt enkelt storstädning.

Det är roligt med en ny fräsch installation.

Kan väl hålla med om det. Men när jag använder min mac dagligen, så står den alltid i vänteläge, en omstart per vecka möjligtvis. och då ser jag uppstartstiderna som minimala, kanske 3 sek.... :)
Men visst de är bra att storstäda ibland, men storstädning för mig är då mer riktat till att rensa bort ej brukbara rawfiler som troligen är det som allokerar mest utrymme på min disk.
 
Så rent praktiskt. Är det bara att stoppa i den nya hårddisken, starta datorn och stoppa i skivan med operativsystemet som jag fick med när jag köpte datorn? Hmm, undrar var jag lagt den:)

...och sedan är det bara att börja stoppa in program och filer?
 
Så rent praktiskt. Är det bara att stoppa i den nya hårddisken, starta datorn och stoppa i skivan med operativsystemet som jag fick med när jag köpte datorn? Hmm, undrar var jag lagt den:)

...och sedan är det bara att börja stoppa in program och filer?

ja, kör bara.. trådarna här ballar ur efter 3 inlägg, så lyssna inte på oss :)
 
Klona disken och sätt i den nya. Datorn blir inte märkbart segare med tiden. Min mbp känns inte ett dugg segare än för 4 år sedan.
 
Så rent praktiskt. Är det bara att stoppa i den nya hårddisken, starta datorn och stoppa i skivan med operativsystemet som jag fick med när jag köpte datorn? Hmm, undrar var jag lagt den:)

...och sedan är det bara att börja stoppa in program och filer?

Ja, installationen är mkt smidig. OCh till skillnad från windows får du låna kompisens skiva om du inte hittar din.
 
Har en MacBook Pro 17 och en iMac 24 och ingen av dom har enligt mig blivit segare över tid.
Så jag vill väl påstå att det är lite av en myt att Mac drabbas på samma sätt som en PC.

Min Imac bytte jag hårddisk på tidigare och jag gjorde en ren kloning av den gamla disken vilket innebär att jag inte fick en clean start på den nya disken. Jag vill påstå att det absolut inte spelar någon som helst roll.

Så mitt svar till TS är att klona den gamla disken för att slippa lägga ner onödig tid och en massa onödigt arbete på att återställa den.

Den tiden kan säkert läggas på att ta bilder eller göra något annat roligt...

Min tjejs Imac låter som en 747:a och går lika fort som x2000 vid signalfel ;) Jag trodde den segat med tiden, men det var kanske snabbt førr i tiden ;)
 
ANNONS