Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

C41 framk själv eller lämna in?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Nu känner jag mig oskyldigt anklagad.
Det var Mathias Hansson som skrev 20-25kr inte jag.
Förövrigt så tillkommer 10 kr i porto på alla E-6påsar.
 

hedefalk

Aktiv medlem
oj, jag ber så mycket om ursäkt. fast det var ingen anklagelse iaf. jag måste ha blandat ihop er när jag skulle besvara. ursäkta.
 

Jocke

Aktiv medlem
Fredrik80 skrev:
Verkar vara manga har som jagar efter de billigaste priserna for framkallning. Skulle bara vilja papeka att man kanske inte bara ska valja ett fotolab efter hur billigt det ar. Billiga lab kan ju inte lagga ner samma omsorg pa arbetet och resultatet blir ibland lidande. Har man spenderat tid och arbete kan det vara vart nagra kronor extra for att slippa riskera repor, fingeravtryck o.dyl pa negativen.

Fredrik
www.worldsphotos.com
Det du säger är nog sant men motsatsen gäller inte alltid heller. Jag har provat att framkalla på Kodak Image Center i Gävle två gånger och blivit rejält besviken bägge gångerna. Första gången så var det fingeravtryck på neggen och nu sist så var de rejält repade :mad: Dessutom så var en ruta på negativet helt enkelt inte kopierad. Nummer 19 på indexbilden, mitt i rullen alltså. För 169:- så är de ju rätt mycket dyrare än andra snabblabb.

Vet inte om jag ska gå tillbaka och klaga eller bara gå någon annanstans i fortsättningen.Det brukar ju inte ge så mycket resultat att klaga utan man får en massa dåliga bortförklaringar istället.

/Jocke
 

qlicken

Aktiv medlem
Jag vet inte men kanske är jag lyckligt lottad, som är min fotohandlare trogen.
Jag lämnar in min rulle och efter 15 min och 30 spänn, kan jag trampa ner till mitt labb och göra en kontaktkarta. och sen börja kopiera.
Soppa C-41 själv tar längre tid.
Snacka med din lokala fotohandlare,jag tror det lönar sig..
 

hedefalk

Aktiv medlem
Jocke skrev:


Vet inte om jag ska gå tillbaka och klaga eller bara gå någon annanstans i fortsättningen.Det brukar ju inte ge så mycket resultat att klaga utan man får en massa dåliga bortförklaringar istället.

/Jocke
Självklart ska du klaga, men på ett trevligt sätt. Det lönar sig för det mesta. Man ska akta sig för att vara för svensk och bara gå och sura. Jag fick lite mindre än en millimeter bortklippt på en dia som var väldigt mörk av Fuji i Ånge och skrev ett trevligt klagbrev och fick två rullar Provia 100F som plåster på såren. Bilden som var lite snedklippt var ändå inget att ha, men man har ju principer.
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Självkart ska man klaga om man inte är nöjd, men rtevligt som sagts :)

Där jag jobbar gör vi alltid om kopiorna om kunden inte är nojd oavsett om den är över/under exponerad eller oavsett anledning. kunden ska alltid vara så nöjd det bara går :)
 

Jocke

Aktiv medlem
Bobo_m skrev:
Självkart ska man klaga om man inte är nöjd, men rtevligt som sagts :)

Där jag jobbar gör vi alltid om kopiorna om kunden inte är nojd oavsett om den är över/under exponerad eller oavsett anledning. kunden ska alltid vara så nöjd det bara går :)
Klart jag klagar trevligt :) Man har aldrig kommit någonvart med att vara otrevlig.

Jag ska gå dit imorron och prata med dom. Vad skulle vara en rimlig kompensation i det här fallet med repade negativ? Negativen är ju inte helt förstörda trots allt även om det nog skulle störa på en förstorning.
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Ett repat negativ tycker jag är väldigt allvarligt, måste ju ta om hela bilden om man vill ha en förstoring tex. Jag har aldrig varit med om ett repat neg så jag vet inte vad som skulle kunna tänkas....kanske några rullar eller pengarna tillbaka. Men kompensation ska du definitivt ha!
 

Jocke

Aktiv medlem
Bobo_m skrev:
Ett repat negativ tycker jag är väldigt allvarligt, måste ju ta om hela bilden om man vill ha en förstoring tex. Jag har aldrig varit med om ett repat neg så jag vet inte vad som skulle kunna tänkas....kanske några rullar eller pengarna tillbaka. Men kompensation ska du definitivt ha!
Sent svar men men... Jag var tillbaka till Kodak och visade upp mina negativ och blev bra bemött och fick några filmrullar som kompensation. Helt ok tycker jag.

Helt annorlunda jämfört med det labb jag tidigare använt, trots att det labbet kallar sig för proffslabb. Har några skräckhistorier därifrån men de har inte riktigt hit.

/Jocke
 

RobGum

Aktiv medlem
Tobbe76 skrev:
Har dock hört att Photax har ny kemi på väg in för C41 mot årsskiftet, som går att köra både i 20 och 38 grader, som skulle vara väldigt billigt enligt dem.

/Tobbe
Nån som vet något om denna kemin eller har provat den? Kanske är värt att börja framkalla färgfilm för en vanlig dödlig om det går med 20 grader... ;)
 
ANNONS