Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

rogge

Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej

Sedan har vi länkat till denna än så länge 25 sidiga AF test.

http://www.prophotohome.com/forum/pro-photo-reviews-articles/73689-canon-1d-mkiii-autofocus-interactive-review.html


Detta verkar ju bra

Our Results using Center Point Only:

We found the exact opposite.

Canon 1D MKIII:
5% Out of Focus

Canon 1D MKII:
68% Out of Focus

Från sidan 23
Mvh

Omar


Ja jag får intrycket att han nu ändrat uppfattning, jag har dock inte satt mig in i precis allt sen start men har i alla fal läst det mesta sen om man fattat allt är en annan sak.
/Rogge
 

vagnmakaren

Medlem
Omar skrev:
Hej

Sedan har vi länkat till denna än så länge 25 sidiga AF test.

http://www.prophotohome.com/forum/pro-photo-reviews-articles/73689-canon-1d-mkiii-autofocus-interactive-review.html


Detta verkar ju bra

Our Results using Center Point Only:

We found the exact opposite.

Canon 1D MKIII:
5% Out of Focus

Canon 1D MKII:
68% Out of Focus

Från sidan 23
Mvh

Omar

Från sidan 24.

AI Servo, Center Point Only Autofocus, 300mm f/2.8, Default Settings

Canon 1D MKII 44% Out of Focus

vs.

Caon 1D MKIII 40% Out of Focus

MVH

Hans-Erik
 

Palletheking

Aktiv medlem
Vill bara klämma in en intressant grej för allmän upplysning. Jag har tills nu varit mycket skeptisk till blixtsystemet hos Canon. Har inte alls fått till det med min Mark III och 580 EX II. Men under dagen har jag testat FEL-knappen som tycks spotmäta på valda motivdelar vid blixtfotografering oavsett mätmetod. Om man gör den förmätningen innan man tar själva bilden så blir blixtljusmätningen oerhört exakt. jag har inte sett maken till välbalanserade blixtbilder. På många bilder är det svårt att ana att blixt använts, även när blixten riktas rakt fram mot motivet. Inte speciellt snabbjobbat men otroligt exakt. tror inte att man kan få till det bättre med vanlig manuell mätning. Kör man dessutom kameran på manuellt läge och läser av skalan till höger är det enkelt att få till bakgrunden perfekt också. nu känns det tryggt med blixt igen. jag tog macrobilder på en snigel med blixten riktad rakt fram 7 graders vinkling neråt vi närgränsen på mitt 100 mm macro. Exponeringen blev perfekt med FEL förmätning. Är beredd att hävda att bättre ljusmätning finns nog inte med vanlig blixt. kan bara ana vad man kan åstadkomma ihop med blixtsändare och ytterligare en eller två speedlights. Vem behöver studioblixtar. jag vet inte om ex 430 är lika exakt, eller den äldre 580-modellen, kan bara rekomendera alla att skaffa sig en 580 EX II till de som inte har någon. Även till er alla som hävdar att blixt ger onaturligt ljus. Med lite ansträngning syns knappt att blixt använts, och så omständigt är det inte. FEL-knappen kanske någon provexponering och sen eventuellt något tredjedels ev uppåt eller neråt i kompensation. Jag törs lova perfekta resultat. Måste ju vara brölloppsfotografens dröm, med Canons FEL-knapp.
 

rogge

Aktiv medlem
to de´

får man testa, och jag som inte visste vad knappen var till ens men har haft funderingar på att kolla de, hehe här går det undan.
/Rogge

paul innergård skrev:
Vill bara klämma in en intressant grej för allmän upplysning. Jag har tills nu varit mycket skeptisk till blixtsystemet hos Canon. Har inte alls fått till det med min Mark III och 580 EX II. Men under dagen har jag testat FEL-knappen som tycks spotmäta på valda motivdelar vid blixtfotografering oavsett mätmetod. Om man gör den förmätningen innan man tar själva bilden så blir blixtljusmätningen oerhört exakt. jag har inte sett maken till välbalanserade blixtbilder. På många bilder är det svårt att ana att blixt använts, även när blixten riktas rakt fram mot motivet. Inte speciellt snabbjobbat men otroligt exakt. tror inte att man kan få till det bättre med vanlig manuell mätning. Kör man dessutom kameran på manuellt läge och läser av skalan till höger är det enkelt att få till bakgrunden perfekt också. nu känns det tryggt med blixt igen. jag tog macrobilder på en snigel med blixten riktad rakt fram 7 graders vinkling neråt vi närgränsen på mitt 100 mm macro. Exponeringen blev perfekt med FEL förmätning. Är beredd att hävda att bättre ljusmätning finns nog inte med vanlig blixt. kan bara ana vad man kan åstadkomma ihop med blixtsändare och ytterligare en eller två speedlights. Vem behöver studioblixtar. jag vet inte om ex 430 är lika exakt, eller den äldre 580-modellen, kan bara rekomendera alla att skaffa sig en 580 EX II till de som inte har någon. Även till er alla som hävdar att blixt ger onaturligt ljus. Med lite ansträngning syns knappt att blixt använts, och så omständigt är det inte. FEL-knappen kanske någon provexponering och sen eventuellt något tredjedels ev uppåt eller neråt i kompensation. Jag törs lova perfekta resultat. Måste ju vara brölloppsfotografens dröm, med Canons FEL-knapp.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Tog idag beslutet att skjuta köpet av M3:an på framtiden p g a alla fokusskriverier, så ni som står i kö hos CP och Hegethorns kan kanske glädja er åt att kön minskat, om än blygsamt. ;-)
 

solvargen

Aktiv medlem
Hhum.. det beslutet tog jag samma dag problemen dök upp. Har tom börjat snegla på konkurrenten Nikon då flertalet av deras objektiv håller hög klass och passar mina fotoobjekt. Dock tycker deras kameror inte håller lika hög klass för vad de kostar Nästa vecka kommer att bli mycket spännande då båda företagen har pressreleaser och vem vet kanske blir man Nikonist igen.
Mvh Thomas
 

Palletheking

Aktiv medlem
solvargen skrev:
Hhum.. det beslutet tog jag samma dag problemen dök upp. Har tom börjat snegla på konkurrenten Nikon då flertalet av deras objektiv håller hög klass och passar mina fotoobjekt. Dock tycker deras kameror inte håller lika hög klass för vad de kostar Nästa vecka kommer att bli mycket spännande då båda företagen har pressreleaser och vem vet kanske blir man Nikonist igen.
Mvh Thomas
Japp, kommer Nikon med ett par konkurrenskraftiga hus så är det nästan hugget som stucket vilket märke man går på. Fast nog känns det i nuläget som om Canon hela tiden är nosen före på proffskamerasidan. Uppföljaren till 5D lär bli svårslagen sett till pris/prestanda.
 

solvargen

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Japp, kommer Nikon med ett par konkurrenskraftiga hus så är det nästan hugget som stucket vilket märke man går på. Fast nog känns det i nuläget som om Canon hela tiden är nosen före på proffskamerasidan. Uppföljaren till 5D lär bli svårslagen sett till pris/prestanda.
Vad som är lite synd om nu Nikon kommer med en tuff utmanare till Canon är att man måste vänta ytterligare 4-6mån. Har redan väntat på att Canon skulle fixa till AF på sina III:eek:r i snart 3mån. Håller mig med 20D för tillfället och endast ett objektiv. Drabbar inte speciellt min fotografering även om det en gång för alla( om det nu finns en gång för alla) skulle vara skönt att ha en kamerautrustning man vet man skall ha 5-6år eller mer.
Mvh Thomas
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Själv lever jag i nuet, vill inte vänta så länge på grejor.

Angående AF problemet: finns säkert, inget jag har märkt jämfört med Mark2.

För de som inte har Mark3, kanske vissa får intrycket att inte en enda bild blir skarp med MarkIII, men så är det inte :) :) :)

Jag tror ärligt talat att det är få fotografer som är tillräckligt "duktiga" för att upptäcka MarkIII ev AF brister om de nu inte har fått ett totalt kasst ex.

Sedan är det säkert en del som kommer från tex 350D eller liknade och tänker att varja bild från en markIII skall bli skarp, men inget AF är perfekt och mark2 var långt i från perfekt.

Själv är jag nöjd med MarkIII, ångrar inte alls köpet men förstår dock att vissa avvaktar tills någon "fix" kommer från Canon.

Men hade jag haft tex en mark2N, 30D, 20D hade jag ändå slått till nu.

Jag har kanske ett bra ex??

Mvh

Omar
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej

Själv lever jag i nuet, vill inte vänta så länge på grejor.

Angående AF problemet: finns säkert, inget jag har märkt jämfört med Mark2.

För de som inte har Mark3, kanske vissa får intrycket att inte en enda bild blir skarp med MarkIII, men så är det inte :) :) :)

Jag tror ärligt talat att det är få fotografer som är tillräckligt "duktiga" för att upptäcka MarkIII ev AF brister om de nu inte har fått ett totalt kasst ex.

Sedan är det säkert en del som kommer från tex 350D eller liknade och tänker att varja bild från en markIII skall bli skarp, men inget AF är perfekt och mark2 var långt i från perfekt.

Själv är jag nöjd med MarkIII, ångrar inte alls köpet men förstår dock att vissa avvaktar tills någon "fix" kommer från Canon.

Men hade jag haft tex en mark2N, 30D, 20D hade jag ändå slått till nu.

Jag har kanske ett bra ex??

Mvh

Omar
Håller med till 110%!!!

Jag upplever inte min mk3 sämre en min mk2n, snarare mycket bättre vad gäller AF!! Och brus....Oj så mycket bättre den är!

/en glad mk3 ägare :)
 

L Nilsson

Medlem
Det går att komma runt fokus problemet om man undviker gluggar på 2,8 och alla fokuspunkter
jag har ägnat eftermiddagen att testat lite olika inställningar , med 400/5,6 kan jag ej märka någon skillnad om jag har alla fokuspunkterna eller den i centrum, det blir samma resultat , mycket bra !
testet beståd av att en person på cykel ,cyklade emot mig i normal fart (ungefär som man springer)
längd ca 75-100m 8bilder per sec ,det blev 4 testrundor, jag kollade dom med 50% förstoring lite snabbt jag tycte det såg lika ut, vid 100% granskning kan man säkert hitta en o annan som är något ur fokus men inget oroande (dom bilderna som jag tyckte var något oskarpa var också lite ljusare en övriga ?)
jag testade också 28-75/2,8 på 75mm o2,8 o då på ett stillastående objekt,där var det stor skillnad mellan alla punkterna o centrumpunkten ,jag hade två olika bakgrunder en grön (löv) o en ljus gul (husvägg) objektet var ett via tvättmedelspaket rätt ljust , centrumpunkten fungerade helt perfekt vid båda bakgrunderna objektivet fokuserade snabbt o exakt ,däremot med alla fokuspunkterna så gick det sämre, vid grön bakgrund så tvekade fokuseringen ,den stannade lite innan objektet o väntade några tiondelar sedan lade den fokus rätt , jag upprepade testet ca 8-10g så någon slump var det inte, och mot den ljusa bakgrunden så gick det knappt att fokusera på objektet, objektivet stod bara o fokusökte ,kunde med stor möda låsa skärpan på objektet det var som ljuset slog ut hela fokussystemet, under testet så var det soligt o medljus ,jag har märkt lite av det fenomenet när jag fotar fåglar över havet ,solen i ryggen och en molnbank framför mig som solen lyser på ,det tycker inte mk3 om
Lennart
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag är otroligt nöjd med min Mk3, bättre kamera får man leta efter.
Dock skulle jag inte använda den till jepg-foto inomhus då AWB är värdelöst inomhus.
Testade pöå en restaurang och i tunnelbanan, värsta färsticken, med RAW fixar man ju det lätt efteråt men med Jpeg, hua..

Nån som vet varför den är sämre på den punkten jämf. med 20D?
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Omar och Pontus, ni har en medlem till i klubben!

Tycker också mk3 är ett lyft mot den mk2 jag hade och har inte heller märkt av AF problemen som vissa målar upp till gigantiska proportioner. (Kanske är jag inte tillräckligt bra fotograf? ;)) Den funkar iaf mycket bra till att fota 60cm stora RC bilar i 80-100km/h med servo AF och 10bps.

Enda som jag tycker de kunde ha hoppat över är sensorrengöringen. Den ger inget alls tycker jag. Får ändå plocka de minsta damkornen för hand. Batteripacket kunde de också ha dragit tillbaka lite, nu får man inte in handen på vertikalen med staivfäste monterat på 70-200/2.8L.
 

micke80

Aktiv medlem
En till på listan...

Ansluter också till listan över nöjda ägare. Har inte märkt av några svagheter med AF trots att jag testat på allt ifrån racinghojar på nära håll till uppvisningsflygningar på lite längra avstång. I övrigt är jag otroligt nöjd över att äntligen få äga en så här fantastisk kamera.

/Micke
 

Palletheking

Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Har du testat AWB (vitbalansen) inomhus?
Inte kul om man kör Jpeg..
Men Micke, du kan ju ställa vitbalansen efter kelvin. Det tar typ två tre provexponeringar men sen så får du ju rätt bra värden. Testa det, borde vara särskilt värdefullt just vid JPEG.
 
ANNONS