Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D vs. Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

P Norrman

Medlem
Har lite svårt att bestämma mig. Det känns som om det är ungefär motsvarigheterna till varandra i lägren. D90:n en bit billigare.

Jag fotograferar lite allt möjligt, porträtt, miljö, landskap, vardagsliv samt att jag fotograferar en del sport och säljer dessa bilder. Canon:en är snabb och känns som om den på papperet är bättre. Kostar ju några lappar mer... och visst betyder priset något också. Ex. Nikons kampanj med batterigrepp på köpet fram till 31:a mars är lockande.

Har fått pris på en Canon 50D på 14 790:- med 17-85 och en fin original-väska (699:).

Fotograferar just nu med en 350D som börjar bli sliten. Jag vill ändå göra en markant höjning i min utrustning i kvalité, t ex. brushantering, snabbhet osv. Kommer jag vara nöjd med en D90 ändå, är skillnaden såpass stor?

Inte mycket att gå på hur jag ska välja... det här känns som det svåraste i mitt liv:) Några tips?
 
Funderat på 40D? Den kostar mindre än D90 (utan bg förstås), är snabbare än 50D (0,2 bps ;-) ), bra AF och lär vara minst lika bra på brus som 50D. nackdelar: sämre skärm, färre megapixlar, lägre max-ISO.

Nu kör jag ju Nikon själv så jag vet inte vad jag pratar om, men om pengarna är viktiga verkar ju 40D vara betydligt mer prisvärd. Och du är i Canonsystemet redan.
 
Den eviga 10000 kronors frågan :)
Det är lite lustigt det här med klassindelningen. I en annan tråd har en annan skribent just förklarat att D90 är en konkurrent till 450D och inte tíll 50D :) Sanningen är nog snarare att det är nästintill omöjligt att dela in kamerorna i strikta klasser. I alla fall om det är Nikon och Canon vi diskuterar. De överlappar varandra i nästan allt. Tex så spöar D90 tom D300 när det gäller vissa finesser. Tex HD filmfunktionen och en pyttepyttelite bättre bildkvalitet.

På pappret är de rätt lika men ändå så olika. Rent bildmässigt så är det i alla fall ingen kvalitetsskillnad att tala om. 50D har högre upplösning men som antingen kameran eller optiken inte kan göra speciellt mycket av. Bilderna är i praktiken lika högupplösta från D90 och 50D.

Nu kommer en invecklad brusförklaring: Om jag inte minns helt fel så anses D300 vara en knivsudd bättre än 40D när det gäller brus. 50D var samma knivsudd sämre eller i alla fall inte bättre än 40D i maratontråden här på FS och eftersom D90 är en annan knivsudd bättre än D300 så blir summan är att D90 borde vara bättre än 50D, men inte är det med mycket i så fall.

Det finns fler parametrar att tänka på när det gäller brus: jpg ur kameran eller rå. Vilken programvara som används vid råfilskonverteringen. Valda inställningar etc. Skulle nog vilja påstå att dessa parametrar påverkar resultatet mer än vilken av dessa kameror du väljer.

50D anser jag nog vara en mer responsiv kamera än D90. Snabbare AF och matning etc. Så om det är viktigt med snabb matarhastighet eller blixtrande snabb AF så är 50D ett bättre val. Nu skall vi även säga att D90 inte på något sätt är långsam. Bara att 50D är duktigt snabb. Hur snabb den är när du bläddrar bland bilderna eller i menyerna vet jag dock inte. Däremot vet jag att både D90 och D300 är blixtrande snabba i menyer och bildbläddring. Allt sker direkt när du trycker på en knapp.

Det är strunt samma vilken du väljer. För mig är samtliga av dessa kameror så pass bra att det mer handlar om känsla. Vad är känsla då? För mig så måste det vara kul att använda en kamera. Annars tappar jag inspirationen. Och det är kul med D90/D300 etc. Jag känner många som hävdar samma sak om sina 50D/40D så det är givetvis en smaksak. Vad som är rätt känsla för dig kan bara du lista ut....
 
Stort tack för alla svar!

Igår var jag iväg och spenderade bort en mindre förmögenhet på en Canon 50D. Valet var svårt, men någonstans slutade det med att jag valde på känsla:)

Mycket imponerad utav kameran än så länge. Otroligt snabb, det känns att jag har gått ifrån en 350D som nu får bli reservhus.
 
Det är strunt samma vilken du väljer. För mig är samtliga av dessa kameror så pass bra att det mer handlar om känsla. Vad är känsla då? För mig så måste det vara kul att använda en kamera. Annars tappar jag inspirationen. [...] Vad som är rätt känsla för dig kan bara du lista ut....

Amen!

Jag äger 40D, men blev imponerad av hur "lätt" det kändes att fota med D90. Har faktiskt inte testat 50D än, men den dyker upp på kontoret om nån vecka och det ska bli intressant att se om jag upplever någon skillnad i känsla mot 40D.
 
Kolla även på Pentax K20d,det är mycke kamera för pengarna.Af låter en del men Pentax har ett helt ok kittobjektiv.Jag har fotat med både 40d och K20d och den senare är roligare och enligt mig även lättare att ta bra bilder med....

/Sverker
 
Kolla även på Pentax K20d,det är mycke kamera för pengarna.Af låter en del men Pentax har ett helt ok kittobjektiv.Jag har fotat med både 40d och K20d och den senare är roligare och enligt mig även lättare att ta bra bilder med....

Samsung GX20 är i princip samma kamera men med mycket bättre menysystem. Det är sjukt svårt att välja kamera.. ;)
 
ANNONS