Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
För Canon (som den här tråden behandlar) har alla objektiv redan fokusmotorn i linsen, det finns aldrig drivning i kamerahuset.
Jag kanske missförstod FF men jag menade alltså en Follow Focus för filmfunktionen i canon 5D mark II som är Firmwarebaserad och styr fokusmotorn i linsen kolla på "Magic Lanterns" "piratfirmware" dom har varit inne och testat en rackfokus som tangerar en sådan funktion men där måste man ha förutbestämmda avstånd dvs. fokus A till fokus B i en förutbestämd fart och altså inte flytande.
 
Jag kanske missförstod FF men jag menade alltså en Follow Focus för filmfunktionen i canon 5D mark II som är Firmwarebaserad och styr fokusmotorn i linsen kolla på "Magic Lanterns" "piratfirmware" dom har varit inne och testat en rackfokus som tangerar en sådan funktion men där måste man ha förutbestämmda avstånd dvs. fokus A till fokus B i en förutbestämd fart och altså inte flytande.

På så sätt, är själv inte så hemma på film/video.

Fast vi stillbildsfotografer brukar mena fullformat när vi talar om FF, det vill säga en sensor lika stor som klassisk småbildsfilm även kallad 135 eller 35 mm (vilket dock inte är samma yta som 35 mm ger med en filmkamera).
 
Canon 5D Mark II, 17999 :- på Rajala, billigast enligt Prisjakt.nu. Verkar som om det snart är dags?
Tror jag absolut inte. Är nog inte dags förrän andra halvåret 2011. Runt 3 år är ju cykeln på proffshusen, har bara gått två år nu, och den säljer nog fortfarande bra.
 
Jag gissar också höst 2011, åtminstone innan den går att få tag på i butik. Modellen står sig bra än så länge och andra modeller har högre prio för uppdatering. PMA i september kanske, med 1Ds mk IV i Januari?

Vad skulle då kunna tänkas bli uppgraderat. Ingen aning :) Men det finns ju några saker som är troliga.
1) Lite mer Mp, kanske mellan ca 28 till 36?
2) Aningen bättre DR, speciellt på låg ISO, men därmed även aningen bättre högisoprestanda. Med tanke på hur bra DR Pentax K-5 och Nikon D7000 verkar ge blir man ju lite smått avundsjuk. 60D är ju nästan 2 steg sämre.
3) Ny generation bildprocessor hjälper till att åstadkomma ovanstående.
4) virtuell horisont. Som 7D.
5) Blixtstyrning. Dessvärre blir det nog samma halvkassa system som 7D. Vore kul med radiostyrning, typ pocketwizzard TT flex.
6) Någon form av AF uppgradering är given. Framför allt större spridning på AF punkterna. Det som skulle behövas är väl ändå eff AF system som verkligen fungerar. Inget bak eller frontfokus, och som kan kompensera för skift vid nedbländning av ljusstarka objektiv.
Ett förslag är en inställningsbar customfunktion(CF), där man kan välja 1 eller 2 kontrollfokuseringar (iterationer) i "one shot" läget, vilka skulle kompensera ev felfokuseringar. Dessutom ett customläge där AF tar hänsyn till den bländare vid vilken bilden kommer att tas och kompenserar fokusshift. I förlängningen borde det ju gå att göra betydligt bättre AF system, där ovan föreslagna (primitiva) AF korrigeringar inte skulle vara nödvändiga. Men i väntan på bättre vore det bra om man kunde göra något. Något som dock inte är särskilt troligt, eftersom Canon då indirekt erkänner befintliga brister.
Däremot kan kanske en liveview AF som fungerar lika bra som hos Panasonic GH2 mycket väl komma. Specielt med tanke på hur många filmare som handlar 5DmkII bara för film.
7) Göra printknappen till en programmeringsbar knapp.
8) Lägga till en mirror lockup knapp. Herregud, hur länge ska folk behöva tjata. Med ca 30Mp så behövs spegeluppfällning ofta för att kunna klämma ut max bildkvalitet, så är det bara.
9) Öka expkomp och bracketingomfånget. Nu är bara + - 2EV möjligt. 3EV borde vara minimum. Varför inte en CF där man kan välja om prickarna på skalan ska motsvara 1/3, 1/2 eller 1/1 steg. Vips så skulle man kunna ändra + - 2,3 eller 6 steg.
10) Vridbar skärm som på 60D. Detta är något som jag inte sett någonstans i spekulationerna, men som jag själv tycker borde vara den absolut mest givna uppgraderingen. Speciellt för filmare som så gott som alltid köper till en extern för ca 7000kr. Och hur krångligt är inte det? Plus att även den suger extra batterier. För min del är dock arbetsergonomin det viktigaste. Fotograferar man med kameran mycket på stativ, i kombination med att ögonhöjd sällan är en optimal nivå för vissa typer av bilder. Då får man 200 ryggböjningar, eller stå på knän om dagen. Gissa hur snabbt kroppen pajar? Med vinklingsbar skärm löser man 90% av det problemet. Dessutom blir skärmen skyddad mot skada i infällt läge. Dessutom skulle vissa gilla möjligheten att hålla upp kameran i hög position över huvudet och kunna fota (press), speciellt i kombination med fungerande liveview fokus. Därtill kommer möjligheten till dold fotografering utan att kameran hålls upp till ögat, och det syns att man fotograferar. OSV osv,..... men mest ändå just för filmarna, och för oss som har problem med arbetsergonomin. Jag skulle lätt slänga upp 5000-10000kr extra för den funktionen (hade visserligen varit ocker, men hälsan är värd mer än så). Kommer förmodligen komplettera med 60D just därför, trotts dess kassa DR.

Sedan har det dykt upp en del intressanta spekulationer, vilka jag inte tror så mycket på:
a) Bättre vädertätning. För dyrt i budgetmodell, men skulle passa målgrupp landskaps och naturfotografer, samt t ex bröllopps- och arkitekturfotografer.
b) Snabbare seriebildstagning 6-7b/s. Sluta tjata och köp en kamera för den målgruppen istället 7D, 1Dmk4!
c) 100% sökartäckning. Premiumfeature förbehållet 1D/1Ds.
d) förbättrad autowhitebalance. Kanske.
e) Autokorrigering av vinjettering, CA och distortion för canongluggar. Förbaskat bra, som t ex hasselblad, men förmodligen inte i denna generationen. Kanske i 5Dmk4. Än så länge får vi nog nöja oss med att detta kan göras i Rawkonverterare, DxO optixs Pro och Adobe. Det är ju ingen dålig start.

Tja vad tror ni själva? Kom igen! Kom med önskningar och spekulera!
 
Får det bara blixtstyrningen att fungera ordentligt är den inte så dum i 7D.
Spridningen på AF-punkterna blir sämre i en fullformatskamera, jämfört med en APS-C. Av optiska skäl. Punkterna är på ungefär samma ställe, men bilden är ju större med fullformat.
På modernare kameror är redan printknappen en andrahandsfunktion på en "nyttig" knapp.
En särskild knapp för spegellåsning finns redan på 7D. Det är den som startar live view.
Modernare modeller kan också exponeringskompensera +/- 5 steg (igen, det gick redan på min första EOS från 1991).
100% sökare finns även i 7D.
Kompensation för vinjettering finns redan i de nyare modellerna. Däremot inte för CA och distortion.
 
Tja blixtstyrning på7D har jag i ärlighetens namn inte testat. Men t ex utomhus med blixtar bakom fotografen har jag svårt att tänka mig att 7D grejar. Hittills har bara radiosync klarat detta. Men det är bara en önskan från min sida samtidigt som jag inser att det inte lär komma på ett bra tag. Och 7Ds system är säkert tillräckligt för många. Grejen är väl att systemet är kopplat till den inbyggda blixten (om jag fattat rätt), men eftersom 5DmkIII inte lär ha en inbyggd blixt, kan man ju undra hur det ska lösas. Ett radiosystem skulle kunna vara en väg, speciellt om man bygger in radio i "440EX" och "590EX" också.

Om man tar en AF modul från en kamera med relativt mindre sensor, t ex 7D, och stoppar i i en FF kamera, så kommer AF punkterna att sitta mer centrerat, och täck en relativt mindre del av bildytan. 1D/1Ds som har AF system vilka är utvecklade för just de kamerorna, har bättre spridning av AF punkterna. Systemet i 5DmkII är mer en nödlösning eftersom det inte är optimerat för just FF. Något som dock vore fullt möjligt.

Ok, på 5DmkII är printknappen i första "Rec" knappen för filmning, så visst, den är lite upptagen. Men eftersom "Set" knappen i grundinställningen inte har någon funktion, skulle den kunna få en "Alt/Fn" funktion. Hålls den inne skulle man kunna komma åt en andra, programmerbar funktion på de 3 översta knapparna till vänster (meny, picturstyle, info) T es mirror lockup. Alternativt för de som inte vill använda den som Alt/Fn knapp, skulle den direkt kunna sättas till mirror lockup. Att koppla in liveview varje gång man gör mirror lockup suger batterier och gör kameran varm, speciellt på sommaren. Visst funkar det, men det är en kass nödlösning.

Tydligen har jag missat hur jag expkompar mer än + - 2 steg (utam att använda "M" programläget). Åtminstone på 40D, 5D och 5D mkII. Det skulle vara jättesnällt om du ville förklara hur man gör.

Att 100% sökare finns på 7D är för att lyfta den över XXD kamerorna. Dessutom är 7Ds sökare fortfarande klart mindre än den på 5DmkII eftersom den från början är FF. Därmed mer nödvändigt med 100% på 7D. med 5DmkII vill man behålla en viss klassskillnad mot 1Ds (för att motivera ett 3ggr så högt pris), och dessutom är sökaren på 5D redan fantastisk. Finns inte något stort behov.

Vet om det där med vinjetteringsjustering "incamera", men den är ganska lätt att fixa i PS. Lite krångligare CA och 2:a gradens distorsion är hart när omöjliga att fixa bra i PS. Kräver även mer av kamera och bildprocessor "incamera" vilket förmodligen är anledningen till att det är något vi inte fått se än. Sparar dock otroligt mycket arbetstimmar. För ett arbetsverktyg som 5D är för många yrkesfotografer borde det vara en mycket prioriterad uppgradering. Speciellt när det är något som oly och pan redan helt/delvis implementerat i sina M43 kameror.

Angående vridbar skärm kan jag inte se hur den skulle bygga så mycket eller göra kameran känsligare. den bygger väl max 2mm (om man kollar på 60D), kanske ca 70gram, och gör kameran mindre känslig/mer robust, speciellt i infällt läge. I utfällt läge är armen lite känslig. Å andra sidan är själva kamerahuset bättre förslutet/tätare. Och skärmen i sig behöver inte vara känsligare än om den sitter i huset. Däremot blir utbyte av en lös skärm förmodligen billigare. (min gissning så klart).
 
Tycker set-knappen för att starta/stoppa filmning är riktigt olycklig. Den måste inaktiveras mellan sessionerna för att inte starta filmning av misstag.
Skulle också vilja se rattlåset som separat brytare samt on-off likt 7D.

OT: Vet någon hur displayen är kopplad på 60D? Är det mjuka kablar genom jointen kommer de med 110% säkerhet att gå av efter några år. I bästa fall efter många år... Släpskor håller längre men med risk för oxidglapp.
 
Om man tar en AF modul från en kamera med relativt mindre sensor, t ex 7D, och stoppar i i en FF kamera, så kommer AF punkterna att sitta mer centrerat, och täck en relativt mindre del av bildytan. 1D/1Ds som har AF system vilka är utvecklade för just de kamerorna, har bättre spridning av AF punkterna. Systemet i 5DmkII är mer en nödlösning eftersom det inte är optimerat för just FF. Något som dock vore fullt möjligt.

Här är du faktiskt ute och cyklar. De yttersta fokuspunkternas placering är identisk oberoende av sensorformat, utbredningen styrs av de optiska lagarna. Så om du mäter är ytterpunkterna alltid lika många millimeter från bildcentrum, och därför upplevs de som mer samlade kring mittpunkten ju större sensorformat du använder. Tydligast ser du det kanske med 1D (1.3 x crop) och 1Ds (fullformat) serierna, där identiska autofokusmoduler används och den relativa utbredningen därför är större på 1D.
 
Mycket möjligt att jag är ute och cyklar lite. Men jag säger inte emot dig i det att, med samma autofokusmodul är det absoluta avståndet mellan fokuspunkterna konstant, oberoende av cropfaktor.

Om du däremot tittar på väldigt olika fokusmoduler för FF (kan beskådas på dpreview.com för respektive in depth review, sida "2.body and design") ser du att Sony A900 täcker ca 40% av bildbredden från centrum, Canon 1DsIII ca 45% och bäst Nikon D3/x/s ca 50%.

Tycker det skulle vara skumt om alla AF moduler i alla kameror alltid måste täcka exakt samma absoluta yta. Det tror jag inte på för ett ögonblick. Må vara hänt att det är extremt krångligt att konstruera en AF modul för FF som klarar att täcka ca 70% av bildbredden från centrum räknat, som i många cropkameror, men nog går det. Kanske kanske måste det till nya tekniska lösningar. Men så är det ju med alla uppgraderingar. Det är ju det som är poängen.

Ps, kanske det blir dubbla flashkort, CF+SDHC, eller 2x SDHC i mkIIIan också. Vore logiskt.
 
ANNONS