Annons

Canon 60D eller 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
får köpa en kamera genom polarens jobb
dvs 20% billigare
kommer att gå över från 450D
får köpa 60D för ca.7500:- eller 600D för ca.5500:-
vad säger experterna skiljer det mkt mellan dom?
 
Det låter som ett trevligt problem : )
Båda kamerorna är nog så kompetenta. Skillnader i bildfilerna är minimala om ens några. Får nog säga att största skillnaden är storlek, snabbheten(autofokus+Bps), och kanske lite mer väderskydd i 60d. Och priset då förstås.
Så mitt tips är att gå till kamerabutiken och känna och klämma och inte minst fundera på vad du vill fota för motiv?
Hur som helst, lycka till!
// mvh Erik
 
Det låter som ett trevligt problem : )
Båda kamerorna är nog så kompetenta. Skillnader i bildfilerna är minimala om ens några. Får nog säga att största skillnaden är storlek, snabbheten(autofokus+Bps), och kanske lite mer väderskydd i 60d. Och priset då förstås.
Så mitt tips är att gå till kamerabutiken och känna och klämma och inte minst fundera på vad du vill fota för motiv?
Hur som helst, lycka till!
// mvh Erik

fotar inget specielt
tar bara med kameran när jag ska ut med barnen
sen är man ju lite prylgay oxå ;)
 
60d

Skulle säga 60D! för det priset
De största skillnaderna är att du i 60D har ett större hus = bättre grepp om kameran, toppdisplay (skulle aldrig vilja vara utan en, nu när jag har), ett stort tummhjul på baksidan av kameran. Sen har 60D såklart lite fler direktknappar för inställningar (Iso, bildserie, mätmetod etc..) samt bättre autofokus och snabbare seriebildstagning.
Jag har som du säkert listat ut 60D och är väldigt nöjd! Men åk och klämm och känn på de båda modellerna, som sagts tidigare så är det noll skillnad i bildkvalité mellan dem. utan det är ergonomi och lite annat som skiljer dem åt.

Jag är glad att jag har 60D och skulle inte ha köpt en 600d istället om den fanns då jag valde. Toppdisplayen, den bättre autofokusen, seriebildstagningen (fast främst pga av vinklingsbara skärmen, men det är ju ingen skillnad mellan 600d och 60D) samt såklart ergonomin var det som gjorde att jag köpte 60D, och jag har absolut inte ångrat mig :)
 
Skulle säga 60D! för det priset
De största skillnaderna är att du i 60D har ett större hus = bättre grepp om kameran, toppdisplay (skulle aldrig vilja vara utan en, nu när jag har), ett stort tummhjul på baksidan av kameran. Sen har 60D såklart lite fler direktknappar för inställningar (Iso, bildserie, mätmetod etc..) samt bättre autofokus och snabbare seriebildstagning.
Håller i princip med dig, men den största skillnaden är nog att 60D (till skillnad från lillebror 600D) har en bra sökare. Det, plus möjligheten att enklare och snabbare göra olika inställningar, är nog det viktigaste skälet till att en någorlunda intresserad fotograf tar fler bra bilder med 60D.
 
Hej, jag har provat/ägt både 600D och 60D (har nu 60D).
Fördelarna med 60D är som jag ser det:
- Större rejälare kamerahus med mycket bra grepp.
- Större sökare (pentaprisma).
- Snabbare autofokus med nio korslagda fokuspunkter.
- Snabbare serietagning och större ”bildbuffert” (hur länge hastigheten bibehålls).
- Bättre/kraftigare batteri. Räcker mer än dubbelt så länge enligt Canons tekniska specar.
- Fler direktknappar på kamerahuset och både bakre och främre direktvalsratt.
- Toppdisplay.
- Slutartid ner till 1/8000 sek.

Fördelarna med 600D är som jag ser det:
- Det lägre priset.

Min rekommendation är således 60D. I synnerhet för det pris du nämner. Sedan är det så klart väldigt individuellt hur viktigt man tycker att dessa skillnader är, för det egna valet av kamera.

Mvh
Anders
 
tackar för alla svar
har ägt både 350D, 400D och nu 450D
kanske dax att gå över till xxD
nu när man äger 17-40L så passar säkert 60D bättre oxå

hur är 60D med batterigrepp?
man vill ju se lite professionell ut ;)

Då är det en 1D Mark IV du ska ha.

det har jag redan men vill ha en kompakt ;)
 
nu när man äger 17-40L så passar säkert 60D bättre oxå
Inte troligt, såvida du inte talar om hur hus + objektiv ser ut tillsammans, men då är det ju bara pryl-fåfänga och ingenting annat.

hur är 60D med batterigrepp?
man vill ju se lite professionell ut ;)
Onödigt stor - i min mening. Jag har en 7D och det är väldigt sällan jag använder greppet då kameran helt enkelt blir så stor att den inte är smidig längre. Greppet åker på om jag lånar något stort objektiv (70-200 f/2.8, t.ex.) eller om jag måste ta en attans massa bilder på ett enda evenemang där jag av någon anledning inte vill öppna kameran för att byta batteri (vilket tar högst 30 sekunder, allt som allt).
 
ANNONS