Annons

Canon 70D vs 7D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Den vikbara skärmen hos 70D anser jag vara en stor fördel. Främst vid filmning men visst kan man ha nytta av den också för stillbilder.
För makro är en vridbar eller uppfällbar skärm mycket praktisk. Man slipper hålla på med vinkelsökare eller bli lerig om magen.

För fågelfoto och liknande rörliga motiv så är 7D2 bättre på att nita motivet så att de etsas fast på sensorn. För mer stilla motiv så duger 7D och 70D mycket bra.
Prisskillnaden är rätt stor också, men i det här fallet får man nog vad man betalar för.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är nog främst autofokusen som skiljer 7D2 mot 7D och 70D.
Nja, visserligen är jag ingen pixelpeepare, men mitt intryck är att mk II är märkbart bättre än de båda syskonen på allt. Det här har iofs diskuterats i många, långa trådar tidigare.

Handhavande, snabbhet, s/n på höga ISO, af (även på statiska motiv) - allt är imho klart bättre. Jag blev faktiskt överraskad över hur stor skillnaden är.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag hade aldrig några problem med 7D och statiska motiv. 70D har jag inte provat men den ska väl fokusera exakt vad jag förstår.

Min 7D Mark II kräver noggrann mikrojustering av AF med de flesta objektiv.
Mitt första exemplar fick till slut bytas ut efter mycket krångel med verkstaden pga. mycket grov felfokusering.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har för mig att när Foto testade 7D så var det fina betyg rakt av, Tror den blev klassad som världens bästa semiprokamera, autofokusen var mycket bra, och hade inga problem att pricka flygande fåglar, den var också makalöst kvick 0,16 sek, i dom mätningar som foto gjorde.

18Mp sensorn gav dom hittills högsta upplösningssiffrorna som uppmätts, och detaljförmågan var hög.


//Bengt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tur

Vissa verkar ha haft lite otur med 7DII. Mitt exemplar var dock mitt i prick och jag behöver inte microjustera med något av mina objektiv. Skärpan med min 100-400 II är rent magisk på fullöppning. AF dock lite långsam med extender dock inte långsammare än t.ex. Tamron 150-600 utan extender. Tycker även att 70D har väldigt bra AF för flygande fågel även om inte lika bra som 7DII. Båda är väldigt bra kameror.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Jag hade aldrig några problem med 7D och statiska motiv. 70D har jag inte provat men den ska väl fokusera exakt vad jag förstår.

Min 7D Mark II kräver noggrann mikrojustering av AF med de flesta objektiv.
Mitt första exemplar fick till slut bytas ut efter mycket krångel med verkstaden pga. mycket grov felfokusering.
Lite roligt men jag har haft problem med 70D som ibland missade ordentligt, specielt med de ytter fokuspunkterna men fick efter ett tag ett nytt hus som var klart bättre och efter justering riktigt bra. 7D II har dock varit exakt från dag ett oavsett objektiv och alla missar kan härledas till min oförmåga.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Jag säger inte heller att jag haft problem, men mk II är imho märkbart snabbare och säkrare, inte minst i småknepiga situationer som t ex leopard bakom buske. Precis som Tony är jag speciellt imponerad av kombinationen med nya 100-400.
Kan bara hálla med. Även tilsammans med Sigma 150-600 Sport ger huset väldigt bra prestanda ( IQ och AF ). Jag hade nog tur med den gamla 100-400 för i det avseendet tycker jag att den nya varianten bara ger bättre hörnskärpa och lite mindre CA på 400 mm. Byggmässigt och pá övriga bränvider är det dock en klar förbättring. Kanske har jag haft tur med mitt Sigma för det ger smått otroliga bilder om man lyckas få tillräckligt snabba slutartider utan för högt ISO . Klart mer imponerad av den kombinationen än 100-400 II ( AF på 100-400 är dock bättre ) specielt om man räknar in priset.
 
ANNONS