Annons

Canon 7D Mark II

Tonyeagle

Aktiv medlem
No problem

En kabelgenomföring lär inte vara ett hinder när det gäller tätning. Det är gammal teknologi med tanke på alla prylar (större som mindre) som har detta. Allt ifrån kärnkraftverk via småhus till elektroniska övervakningsmojänger och sensorer som måste vara strömsatta från flera strömkällor pga säkerhet. Vissa genomföringstätningar ska även klara högt tryck så detta är ett icke existerande problem.
 

Bengf

Aktiv medlem
Redan 70D har ju vridbar skärm, så vad har en kommande 80D med saken att göra? Här handlar det ju om 7D II som alltså är en mycket snabbare och mer robust kamera (och dyrare). De som ville ha 7D II med vridbar skärm skulle knappast nöja sig med en något upphottat 70D som är klart mer konsumentinriktad.
Tvivlar inte ett ögonblick på att inte 7DMKII är en mycket god kamera, Men det är inte Gud som sänt den till jorden.



//Bengt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, det är en gudinna. :)

Vad kostade EOS 7D initialt när den kom? (Handlarpriser, alltså; inte Canons rekommenderade pris).

Enligt Prisjakt har de flesta handlare prissatt EOS 7D MkII till mellan 17 och 18 tusen, utom Japan Photo som påstår att de ska sälja den för knappt 15 tusen.

15 tusen kronor tycker jag låter som en helt OK pris för den här kameran. Jag gissar att Japan Photo inte kommer att sänka det priset så mycket de närmaste åren, men om de håller kvar priset så blir alla andra tvungna att sänka en hel del.
 

Ingju

Aktiv medlem
Jag betalade 18349 kr 2009-10-15 för min inköpt av Expert i Örebro.
Tänk på att valutaläget då var annorlunda än nu.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Om skärmen däremot är en del av kamerans chassi (som den alltså sägs vara i vissa fall) så krävs ju att man gör om ganska mycket för att det ska fungera och hålla.
...
Det där stämmer.
Jag har en gammal, och helt slutkörd 1D mkIV.
Som var i så uselt skick att det inte var läge att reparera den. (Canon har "dömt ut" huset i fråga).

Tekniknörd som jag är, så kunde jag ju inte låta bli att skruva isär det.
Både display och glas är verkligen ordentligt hopbyggt med "chassit"/"bakstycket".

Jag köper definitivt påståendet om att skärmen har betydelse för hållbarheten i "bygget".
Kan för övrigt tillägga att jag är imponerad av byggkvalitén i övrigt.

Vad det gäller vädertätningen, så är den verkligen välgjord.

Vad det gäller 7D mkII, så gillar jag att det går att filma i MP4-format.
Vilket ger betydligt mindre filer.

För oss pressfotografer som även ska leverera presskonferenser och intervjuer av olika slag.
Så är det här något som har rätt stor praktisk betydelse.
Likaså gillar jag okomprimerad HDMI och hörlursuttag.

(Hoppas, (och tror), att det här även kommer på efterföljaren till 1Dx).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag betalade 18349 kr 2009-10-15 för min inköpt av Expert i Örebro.
Tänk på att valutaläget då var annorlunda än nu.
Ja ställde samma fråga för några år sedan, då vi diskuterade olika tillverkares prissänkningar efter något år eller så. Priset du uppger var ungefär det samma som flera andra svarade, så mins jag det, tror till och med att 20000 Kr nämndes innan kameran släpptes ut bland handlarna.


Har för mig att 7D blev mycket prisvärd efter något år eller så, och att vissa handlare hade priser strax under 15000 Kr. Du har väl koll Ingju på detta, och sedan frågan om 7DMKII verkligen har en helt ny konstruerad sensor.


//Bengt.
 

Ingju

Aktiv medlem
Det är en rad faktorer som avgör priset på kameror, vissa är initiala, som utveckling, marknadsföring, större risk för garantikostnader etc. Sedan ska mellanleden ha sitt av kakan. När så kameran finns ute och försäljningen har kommit igång minskar också kostnaderna vilket kommer oss tillgodo genom sänkta priser. Så finns det också utomstående orsaker som tullar och valutasvängningar. Slutligen då modellen snart ska bytas ut mot en efterföljare så brukar priset sjunka ytterligare, hur mycket är beroende av hur stora lagren är. Så de sista 7D säljs ganska så billigt nu.
Man kan ju diskutera om vi konsumenter alltid tjänar på att priserna pressas maximalt, vi är trots allt beroende av att utvecklingen kan fortsätta och att service finns tillgänglig även på den mindre marknad som Sverige ändå är.
Hur ny sensorn i 7DII är vet väl bara Canon, principen är ju den gamla vanliga, men förbättringar i olika grad görs väl för varje generation. Den omryktade flerlagerssensorn som bildsensor dröjer nog än så länge men om jag inte misstagit mig så används en variant redan nu i AF.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan ju diskutera om vi konsumenter alltid tjänar på att priserna pressas maximalt, vi är trots allt beroende av att utvecklingen kan fortsätta och att service finns tillgänglig även på den mindre marknad som Sverige ändå är.
Det tror jag nog att vi gör. Vi har nog inget större val, faktiskt. Marknadspriset styrs av tillgång och efterfrågan, så det hamnar i ett jämviktsläge på en rimligt stor marknad. Den svenska marknaden är en del av en större marknad numera.

EOS 7D har nu halkat ner under 8 tusen kronor. Det är ett bra pris på en så pass kompetent kamera. Det är nog ekonomiskt vettigare att alltid hålla sig till förra generationens kameror när man byter. De har ju inte blivit sämre av att en ny generation har kommit.

Men hur kul är det? :)
 

Ingju

Aktiv medlem
Håller med, men som tur är handlar inte alla så, Men den som nöjer sig med det "näst bästa/senaste" sparar många sköna kronor.
Detta är ju också en möjlighet för de med mindre ekonomiska tillgångar att få bra fabriksny utrustning till överkomligt pris.
Det senaste är ju onekligen roligare och ibland för en del också nödvändigt, så har man möjlighet så varför inte?
7DII suger, vissa egenskaper mer än andra naturligtvis, men krasst så klarar man sig med enklare och billigare prylar.
 

afe

Aktiv medlem
Tvivlar inte ett ögonblick på att inte 7DMKII är en mycket god kamera, Men det är inte Gud som sänt den till jorden..
Nej, men jag har väl inte heller antytt något sådant?

Det jag tror är att det kommer vara den bästa kameran med APS-C för fotografer som behöver snabb AF, snabb serietagning och hyfsat tåligt hus och tillgång till ett stort utbud av objektiv.
 

Gulo

Aktiv medlem
Anledningen till att Japan Photo säljer kameran för 14 999 istället för 17 790 är antagligen detta:
OBS! Denna produkt levereras med europeisk garanti och utan svensk bruksanvisning.

Undrar hur man påverkas av det vad gäller garantiärenden?

Vad gäller bruksanvisningen så kommer den väl antagligen gå att ladda ner digitalt även på svenska framöver!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Anledningen till att Japan Photo säljer kameran för 14 999 istället för 17 790 är antagligen detta:
OBS! Denna produkt levereras med europeisk garanti och utan svensk bruksanvisning.

Undrar hur man påverkas av det vad gäller garantiärenden?

Vad gäller bruksanvisningen så kommer den väl antagligen gå att ladda ner digitalt även på svenska framöver!
Jag tror att man måste erbjuda garanti inom hela EU om den säljs i EU. Jag föredrar menyer och bruksanvisningar på engelska för då slipper man alla dåliga översättningar till ett litet språk som svenska även om Canon är ganska duktiga på det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den skall väl börja levereras under November. Riktigt tillgänglig för de som inte ställer sig i förköpsköer mm. blir den nog inte förrän andra kvartalet 2015.
Det är ungefär så det brukar se ut med nya efterlängtade modeller.
 

kanelbulle

Aktiv medlem
Jag tror att man måste erbjuda garanti inom hela EU om den säljs i EU. Jag föredrar menyer och bruksanvisningar på engelska för då slipper man alla dåliga översättningar till ett litet språk som svenska även om Canon är ganska duktiga på det.
Det finns enligt Japan photo menyer på Svenska i kameran:

Hej igen,
Tack för bra frågor!
Alla 7D mark II-kameror som säljs i hela Europa har dom samma språken att välja på i menyerna, så föredrar du svenska får du det.
Konsumentköplag och distanshandelslag gäller som vanligt när du köper från oss då vi är ett svenskt företag och ligger i Sverige.

Och :

Hej!
Med canons europeiska garanti menas Canon European Warranty System (EWS). Detta är Canons ettåriga garanti på alla produkter sålda av Canon inom EU och EFTA.
Information om denna garantin finns här:
http://www.canon-europe.com/Support/Consumer_Products/warranty/#Link 1
Och här:
http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/warranty/#Link 1
I praktiken har du samma garantitid på ett år och den täcker samma fel som garantin om man köper en vara distribuerad via svenska Canon. Passa bara gott på garantikortet som kommer med kameran som intygar att kameran hör in under EWS.
 
ANNONS