Annons

Canon Cashback erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon R5, R6, RF 15-35, RF 100-500 och ett RF 85 f/1.2 under ett par veckor månadsskiftet mars/april i år.

Jag fyllde i allt som sig bör och alla köp godkändes för cashback kampanjen och efter någon vecka eller två landade lite stålar på kontot (för R5 och för 85mm objektivet) so far so good...

Nåväl, till strulet.

Varje fredag strax efter lunchtid sedan mitten/slutet av april kommer ett mail från Cashback-kampanjen som säger:

"Det har tyvärr uppstått oväntade problem med överföringen.
Problemet kommer snart att vara löst.
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär.
Tack för din förståelse.
Tveka inte att kontakta vår kundtjänst om du har några frågor – klicka på länken [email protected]
Med vänliga hälsningar
Canon"


Jag svarar alltid på dessa och anger referensnumret och efter någon vecka kommer ett goddag yxskaft-svar. Börjar tröttna lite på detta och undrar om det är någon av er som har liknande erfarenhet från dessa Cashback-kampanjer?

Man får en länk där det går att spåra själva objektivet eller kameran eller vad man nu köpt, status och förväntad utbetalningsdag.
Det saknar jag för 100-500-objektivet, vilket jag påtalat för dem, och fått ytterligare ett goddag yxskaft-svar.

Någon som vet ett telefonnummer det går att nå dem på som råddar med dessa cashback-kampanjer hos Canon, eller om det är en underleverantör. Canon verkar inte veta själva när jag ringt dem.

Mina uppgifter jag lämnat när jag ansökt om den här Cashback:en är samma. Gjorde alla samtidigt.
Jag har fått ett bekräftelsemail att ansökan och utbetalning är godkänt på samtliga prylar så det verkar gått igenom ordentligt.

Minns jag hade någon Canon Cashback-kampanj när jag köpte ett kamerahus eller om det var ett objektiv för drygt tio år sedan, då skulle man klippa ut något från originalkartongen och posta till en adress i England eller hur det var.
Där fick jag varken bekräftelse eller något utbetalt.

Erfarenheter, synpunkter och åsikter?
 
Medvetet krångligt och långsamt är min erfarenhet. Man hoppas kanske att folk skall tröttna?
Man får ligga på och efter x-antal månader får man utbetalning.
Visste man inte bättre så kunde man tro att Canon med sin cash-back var ett oseriöst källarföretag.
Skäms Canon!
 
Medvetet krångligt och långsamt är min erfarenhet. Man hoppas kanske att folk skall tröttna?
Man får ligga på och efter x-antal månader får man utbetalning.
Visste man inte bättre så kunde man tro att Canon med sin cash-back var ett oseriöst källarföretag.
Skäms Canon!

Det är inte särskilt konsumentvänligt, kanske ett av incitamenten?

Vore väl bättre att be butiken sänka priset mot konsument och att butiken sedan hanterar själva administrationen med Canon?

Fler märken/tillverkare som har Cashback-kampanjer lite nu och då, skulle vara kul att höra andras erfarenheter utanför "Canon världen" också.
 
Jag har fått pengar från flera Canon cash back kampanjer. Det tar lite tid men annars har det inte varit några problem för mig.
 
Jag köpte Canon R5 RF 15-35, RF 24-70, RF 70-200, RF 100-500
Men jag fick bara för ett objektiv och fick massa goddag yxskaft-svar. så jag gav upp efter 2 månader Canon kan fara och flyga när det gäller deras cash back.
 
Det är inte särskilt konsumentvänligt, kanske ett av incitamenten?

Vore väl bättre att be butiken sänka priset mot konsument och att butiken sedan hanterar själva administrationen med Canon?

Fler märken/tillverkare som har Cashback-kampanjer lite nu och då, skulle vara kul att höra andras erfarenheter utanför "Canon världen" också.
Tråkigt att höra om Cashback-problemet! Jag är en av dom utanför Canon-världen och kan förmedla att jag aldrig haft något problem med utlovad cashback. Senast fick jag en sådan från Sony för ett köp av A7III, som var insatt på mitt konto 30 dgr efter affären. I anslutning till det en liknande affär med Samyang (objektiv) utan minsta fördröjning. För ett år sedan var det likadant när jag köpte kamerahus av Nikon, cashback inom en månad vill jag minnas. Någon borde ta Canon i örat!
 
Fuji:s cashback är också ovanligt krånglig. Känns som om det är medvetet för att kunden skall tröttna och ge upp. Har för mig att pengarna kom efter en månad med motiveringen att man inte efter att ha fått cashback skulle kunna ångra köpet och behålla utbetald cashback.
 
Jag köpte en R6 och RF 24-70/2,8 och fick pengarna efter några veckor utan problem.
 
Senast ändrad:
Canon cashback har jag inte behövt använda, butiken jag handlat hos har sänkt priset i stället. Gissar att de har löst det direkt med Canon.

Har i flera fall fått en minneskortsläsare på köpet när jag köpt kamerahus. Behövde då registrera mig på en Canon-websida.
Kortläsarna kom någon vecka senare i min brevlåda. Så det har fungerat fint.
 
Hej.

Jag använde mig av Canons cashback förra månaden. Jag var tvungen att kontakta min bank för att få tillgång till min banks IBAN- och SWIFT-nummer. Sen tog det ca två veckor och därefter var pengarna insatta på mitt konto. Jag hade inga problem.
 
För mig har det alltid fungerat väl men långsamt. Fick cashback senast i höstas. Att det går långsamt beror nog på oförmåga samt en omodern syn på kundrelationer. Att det skulle vara avsiktligt tror jag inte.
 
För 2 år sedan köpte jag en Sony-kamera med cashback på SP (Scandinavian Photo).
Det blev stora problem med cashbacken, och även med en förlängd garanti som man behövde söka om.

Jag kollade då cashback-trådar här på FS (FotoSidan).
Sonyköparna verkade vara de som vållats mest problem.
I trådarna förekom också diskussioner om cashback-systemet som sådant. Det fanns på fler produkter än kameror.
Såväl erfarenheter som åsikter varierade. Det fanns de som var starkt kritiska.

Till slut löste det sig med pengarna för mig, men inte med garantin.

Innan jag fick egna erfarenheter, och innan jag läst trådarna här på FS, var det otänkbart för mig, att kameraföretagen avsiktligt betedde sig för att försvåra utbetalningarna av cashback.
Efteråt trodde jag att det var fullt möjligt.

Säljaren på SP berättade att han fått hjälpa kunder med Sony´s cashback.
Jag presenterade min teori. Antingen hade de avsiktligt konstruerat ett cashback-system som skulle ge problem, eller så hade "bara" den som konstruerat menysystemet till A77-2 blivit omplacerad dit.
Säljaren sa inget, men han log.

Trist att läsa att även Canon vållar problem med sin cashback.
Bra att det skrivs om det.
 
Jag har idag fått mail om att min andra cashbacksansökan för ett RF-objektiv är godkänd, 5 dagar efter jag skickade in den. Den första, också ett RF-objektiv, godkändes snabbt och pengarna utbetalades efter ca 2 veckor.

Även alla mina tidigare cashback-ärenden med Canon har fungerat utan mankemang. Därmed inte sagt att jag är någon supporter av systemet som sådant.
 
Även om cashback-systemet går att genomlida för de flesta konsumenter så är det ju i grund och botten ett ytterst kund-ovänligt koncept. ALLA kunder föredrar att en affär är avslutad i samma ögonblick som man betalar och får produkten i sin hand. INGEN kund tycker att det är ett nöje att behöva ansöka om återbetalning av en innehållen rabatt i efterhand. ALLA kunder föredrar att få samma rabatt avdragen direkt vid köpet, om de får välja själva. Detta är jag helt övertygad om!

Varför har cashback-idiotin drabbat fotobranschen så hårt? Om det vore en genial och kundvänlig idé, varför används då inte cashback inom alla typer av handel?

Tänk er följande:
Köp en liter mjölk för 20 kr och ansök om återbetalning av 5 kr, som återbetalas 7 veckor efter att du har druckit upp mjölken.
Köp en cykel för 30 papp och ansök om återbetalning av fyra lakan. Slantarna kommer efter 53 dagar, samma dag som du har passerat 300 cykelmil och just fått din tredje punka.
Betala 1000:- för en hårklippning och ansök hos frisören om 300:- i retur. Pengarna kommer lagom tills att håret har vuxit ut igen.
Osv. osv.

Vi konsumenter skulle aldrig acceptera cashback som ett allmänt handelskoncept. Aldrig. Det skulle vara ett h-e att ständigt ansöka om återbetalningar för allt man köper.
Varför accepterar vi då cashback-galenskaper för fotoprylar?

Den tillverkare som öppet vågade gå emot cashback-trenden och istället erbjöd rabatt på fotoprylar direkt vid köpet, den tillverkaren skulle ha mitt fulla stöd! Att ge rabatt via cashback är att vara oförskämd mot sin kundkrets. Man pådyvlar kunden ett extra arbete efter köpet, helt i onödan.
 
Senast ändrad:
När jag för 2 år sedan hade egna problem med cashback, försökte jag förstå systemets fördelar och nackdelar.
Nedanstående utgår från Sony´s cashback, som det var utformat då.

Jag såg stora fördelar för tillverkare/importör.
* Rabatten hamnar hos kunden, och inte hos återförsäljaren.
* De kan styra vilka produkter som ska rabatteras, t.ex. lätta på vissa lager.
* De kanske även kan styra vilka återförsäljare som får ge rabatten. (Jag vet inte hur det regleras, men åtminstone skulle viss gråimport kunna motverkas.)
* De kan begära motprestationer av kunden.
Begära inregistrering av "hemsida" hos dem.
Begära svar på frågeformulär om produktägande, fotovanor, personuppgifter om kön och ålder, mm.
(Vad PUL säger numera vet jag inte.)

I Sony´s fall var det här uppdelat i två olika processer.
Först fick man ge Sony vad de ville ha; inregistrera "hemsida" och svara på olika frågor.
Sedan fick man ansöka om det man själv önskade, cashback och i mitt fall förlängd garanti. Det var då de stora problemen började.

Givetvis ska ett cashback-system kunna konstrueras så det inte vållar problem. Och, om det ändå blir något enstaka problem, borde det kunna lösas enkelt.
Men, så verkar det inte vara i praktiken. Denna tråd är det senaste exemplet här på Fotosidan.
Att majoriteten klarar sig utan problem är inte bra nog.
Man kan jämföra hur det är när det är tvärt om, när företaget har en fordran på kunden genom t.ex. ett avbetalningsköp. Då blir det sällan eller aldrig ett utdraget krångel som leder till intet.

För kunden utgör cashback-systemet ett extra arbete. I Sony´s fall även att man måste ge ifrån sig information.
Vid problem kan det bli tidskrävande. Och demoraliserande.
Då kanske det inte anses värt besväret, för några hundralappar eller någon tusenlapp.
Speciellt svårt är det för köpare med kognitiva problem. De kanske varken klarar eller orkar krångel av den typ som anges i denna tråd. Speciellt när det inte finns någon kundtjänst som hjälper.
Då blir ett dåligt fungerande cashback-systemet diskriminering av handikappade, som tvingas betala högre pris än andra.

Även återförsäljare kan drabbas av missnöje och extra besvär, när cashback-systemet inte fungerar.

Vissa kameraföretag/importörer har tidigare låtit kunderna få sin cashback vid kassan/betalningen.
Då undviks många problem, samtidigt som de ändå behåller flera fördelar.
 
Varför har cashback-idiotin drabbat fotobranschen så hårt? Om det vore en genial och kundvänlig idé, varför används då inte cashback inom alla typer av handel?

Cashback är tämligen vanligt inom bilförsäljningen i USA. För försäljaren är det faktiskt ganska smart, de sitter på pengarna tills de betalas tillbaka och kan då finansiera annan verksamhet eller uppbära ränta. Ser dock inte riktigt samma fördel inom kameraförsäljning då butiken redan betalt.
 
Köpte en R5:a för ett litet tag se´n. Cash-backen på mitt konto fem bankdagar efter att jag ansökt. Tidigare köp med cash-back har också fungerat perfekt.
 
ANNONS