Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS-1 D

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
julgus skrev:
och 4.1 mega pixel. Detta sammanfattar, tycker jag, att då maximal upplösning, färgåtergivning och bilder för eventuellt tryck krävs så regerar analog film. /Johan
detta har ju faktiskt med Canon kameran att göra, titta på upplösningen 4.1 Mb, addera kanske något avseende detaljer mm eftersom Canon har bättre gluggar än en Olympus Camedia, men bara aningen så ser man vilken skillnad det gör mot analog film. Sedan undrar man ju stilla över ccd elementet i Canon kameran. Canon har ju erfarenhet av dessa men inte i en proffskamera i denna klass, D30 hade en egenutvecklad CMOS (återvändsgränd?). Nikons första D1 hade ju en del egenheter vilka man korrigerat de flesta i den senare generationen så man undrar om det finns fallgropar för Canon att falla i. Sedan är det ju glädjande att de arbetat med förstoringen av brännviden, nu nere på 1.3xbrännviden, detta mot 1.5 x för Nikon. Men, det är ju inte helt bra ännu. Jag har pratat med en proffs fotograf som menar att han inte är intresserad av digitalkamera så länge det finns en förstoring av brännvidden.
Canon har nu övergått till magnesium legering i huset, tidigare var det ju plastkomposit så detta placerar ju Canon i samma division som Nikon.

Bilder från Canon;
http://www.dpreview.com/articles/canoneos1d/page12.asp

I slutändan så satsar jag nog på Nikon kameran med högre upplösning - detta tror jag kan vara avgörande för många som får bilder i tryck.
 
ANNONS