Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
...det var vist på 100 iso - det var svårt att se skillnad på 6D och 70D (och givetvis flera andra också).
På höga iso-värden är skillnaden markant.
mm, inte förvånande precis.

Jag sitter idag med en Fujifilm x100s som jag är visst nöjd med, då den har väldigt bra bildkvalitet. Men jag saknar att ha en responsiv system kamera med snabb fokus och som jag kan byta objektiv på.

Nu sitter jag och debaterar om jag ska satsa om jag ska byta till någon av följande:

Canon 6D: för bästa bildkvalitet, men inte lika bra fokus som 70D
Canon 70D: För bäst filmkamera (något jag börjar få mer intresse för), och snabbare fokus, och med den trevliga vridbara skärmen, men inte lika bra bild kvalitet som vare sig 6D eller x100s.

Eller vänta på 7D MK2 och se vilken riktning Canon tar med den.
 
Jag har en 7D och funderar på en 70D! Har tidigare haft en 5DmkII men gjorde tvärtemot många andra och gick i från FF. 7D:n är en mycket "skönare kamera" hanteringsmässigt sett. Snabbare och bättre AF. Saknar möjligen den bättre ISO-prestandan och hade hoppats att 70D:s nya sensor var ett snäpp bättre. Det är den möjligen men inte revolutionerande. För en som inte är proffs och behöver leverera den yppersta kvalitén är 70D eller 7D perfekt (pengar över till objektiv också jämfört med 6D). Så resonerade jag i mitt byte då jag inte lever på mina bilder och bara fotar ibland. Har man inte behov av att ligga på höga ISO-tal och dra upp bilderna i större format är behovet av en 6D liten (om man inte vill ha FF för själva sakens skull...)
 
Ja, det är fel av mig att skriva "bisarrt mycket bättre"- Det jag menar är "bisarrt mycket bättre för mig"
:)

Jag värdesätter väldigt mycket själva bildkvaliteten. Jag fotar mycket i svagt ljus, och dokumentationsfotar konst och liknande. Där är en fullformat överlägsen (mindre brus, bättre färgåtergivning).
En annan personlig åsikt är att jag verkligen gillar looken fullformatsbilder har. Det jag talar om är att kunna separera motivet från bakgrunden även vid vidare brännvidder. Att ta en fullfigursbild på någon fem meter bort @40mm och bländare 2,8 och få motivet i fokus och bakgrunden suddig. Jag gillar det, och det går inte med en crop-kamera. Men det är en personlig preferens.
Sen gillar jag en stor, ljus sökare.....
Detaljåtergivningen är nog ung. samma kan jag tänka, min 60d var fanstastisk när det gällde det och jag har inte sett stor skillnad med min 6d.

Enda nackdelen jag hittat med 6d är att jpg-bilderna ur kameran har "dålig" detaljskärpa (Detta är en RAW-kamera!) och att Live-view AF är långsam. Där verkar ju 70d överlägsen.

Går visst .ed cropkamera numera att få samma som 40/2, 8 på FF.

Med Sigma 18-35/1, 8 får man samma skärpeslåpp med vidvinkel på APS-C som f/2, 8 på en FF (mer t.o.m.), så den saken har ju ändrats numera.

/Mats
 
Går visst .ed cropkamera numera att få samma som 40/2, 8 på FF.

Med Sigma 18-35/1, 8 får man samma skärpeslåpp med vidvinkel på APS-C som f/2, 8 på en FF (mer t.o.m.), så den saken har ju ändrats numera.

/Mats

Ja, det objektivet verkar fantastiskt!

Men ok, säg att jag sätter canons billigaste objektiv på min 6d.
50mm 1.8. Jag fotar motivet 5 meter bort, f1.8.
Skärpedjupet är 1.08 m.
För att få till det på en 70d behöver jag ett typ 30mm f1.0. Lycka till med det :)
 
Ja, det objektivet verkar fantastiskt!

Men ok, säg att jag sätter canons billigaste objektiv på min 6d.
50mm 1.8. Jag fotar motivet 5 meter bort, f1.8.
Skärpedjupet är 1.08 m.
För att få till det på en 70d behöver jag ett typ 30mm f1.0. Lycka till med det :)

Tankevurpa. Ändrat inlägget.
 
Ja, det objektivet verkar fantastiskt!

Men ok, säg att jag sätter canons billigaste objektiv på min 6d.
50mm 1.8. Jag fotar motivet 5 meter bort, f1.8.
Skärpedjupet är 1.08 m.
För att få till det på en 70d behöver jag ett typ 30mm f1.0. Lycka till med det :)

Ja, men det är ju faktiskt ett ANNAT scenario än 40/2,8 som du sa inte gick med crop-kamera .-)

I övrigt håller jag med. Är själv svag förden där härliga karaktären man kan få på bilder med kort skärpedjup och har haftobjektiv som 85/1,4 135/1.8 och 300/2,8 till FF.

Sigma 18-35/1,8 verkar vara ett ruskigt bra objektiv och inte speciellt dyrt heller. Planerar att skaffa ett sådant.

Funkar såklart bra på kameror som EOS 70D, men det finns andra möjligheter också.

Canons EF-S objektiv är gjorda för att täcka en bildcirkel som räcker till för Canons 1,6x cropstorlek på sensorerna och fungerar inte och går heller inte att montera på anat än APS-C. Sigmas objektiv däremot är utvecklade för att också passa till Nikon, Sony och Pentax som har lite större sensorer med 1,5x crop och dessutom har Sony och Pentax sensorbaserad stabilisering så att bildcirkeln också måste täcka ett större område för att sensorn kan ha flyttat på sig.

Det gör att Sigmas DC-objektiv också passar på Canon 1D Mk IV med 1,3X APS-H sensor!

Här är lite exempel på folk som kört just Sigma 18-35/1,8 på den kameran med utmärkt resultat:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1225718

Kombo 70D och 1DMk4 och några ljusstarka Sigma crop-objektiv känns myckket lockande.


/Mats
 
Jag har nu haft min Canon EOS 70D i 2 dagar, tänkte ge lite input.

Går ej in på bildkvalla osv. mer funktionellt.

Jag hade 5D MK2 o bytte ner mig till 650 D, och nu alltså 70D.

Den verkar bra, hehe.

Nä, men jag bytte bort MK2 för att den var så tung, jag går mycket i markerna, tog då 650D, och nu 70D.

Vad jag vill komma till, är att 70D är lite mitt emellan, mest mot 650 D.

Men trevlig är den, tar bra bilder (som alla numera).

Det som tillför lite extra är wi-fi, funkar mycket bra mot dator och mobil, det är ett klart plus.

Klart rejälare doningar än 650 D, men inte i närheten av MK2.

Rattar och funktioner sitter bra, lite liten "pilratt baktill" hjulet funkar, men pilarna är pilliga.

Autofokus verkar riktigt bra, både för film och stillb. Tog några testfilmer, funkar kanonbra, men oroar mig att autofokusljudet slår igenom, även om man har extern mic, men har ej testat.


Minus är att det bara finns ETT läge för Custom, hade gärna haft fler. Finns ingen metod att spara ner inställningar i datafil för att sen köra in dom som Custom ??? Det var en fråga !

Kan inte säga mycket mer efter bara 2 dagar, men känns rapp och bra, har kört den med EF 100-400 L IS, den smattrar på bra och fåglarna fastnar på bilderna.

Nå, detta var bara en övergripande allmän reflektion. Men en bra kamera verkar det vara (går ej in på brus o teknikaliteter).

ISO/brus är bättre än på 650 D iaf, det ser man omgående. Där gick jag in på brus.

//Benny
 
Konverter

Du har inte en Kenko 1,4 DGX som du kan testa med 100-400:at för att se hur AF står sig mot 650D och 7D med denna kombo??? Funkar ju prima på t.ex. 5DII som inte heller ska klara Af VID f/8.
 
Du har inte en Kenko 1,4 DGX som du kan testa med 100-400:at för att se hur AF står sig mot 650D och 7D med denna kombo??? Funkar ju prima på t.ex. 5DII som inte heller ska klara Af VID f/8.

Nix, har ingen konverter.

Annars är det väl så att 70D har lite mer "fiiitchööörs". Som HDR och Multiexp. Bildkvalitet och sådant får jag återkomma med. Men känns modern. Allt funkar utan svammel. Trevlig sak, bra bilder, nöjd så här långt(eller "So far" som Stockholmarn hade sagt).

//Benny
 
The Digital Picture har man lagt ut en som vanligt omfattande "testrapport" för 70D. (Och som vanligt får man kanske ta Canon-hyllningarna med en nypa salt.) Hur som helst intressant läsning för den som vill läsa på om 70D.
 
Tilldela vitbalans till funktionsknapp?

Hej.

Undrar om någon här vet om man kan tilldela vitbalansval till någon funktionsknapp på 70D?
Har letat hela kvällen men lyckas inte...
Visst, man kan använda Q-Menyn, men jag skulle gärna vilja ha den tillgänglig på en knapp.
 
Nix. Du får upp till en 7D eller gå tillbaka några generationer för att få den funktionaliteten. 40D har en kanpp för WB, exempelvis.
 
Den försvann i och med knappomläggningen på EOS 60D om jag minns rätt. Tidigare xxD-modeller hade två funktioner på varje knapp framför topp-LCD:n. Funktionen berodde på om man vred på främre eller bakre inmatningshjulet. I och med EOS 60D så har varje knapp bara en funktion.

(Jag har aldrig ställt in vitbalans på någon kamera, utan låter den stå på auto, så jag har inte så mycket empati med de som saknar den knappen.)
 
Den försvann i och med knappomläggningen på EOS 60D om jag minns rätt. Tidigare xxD-modeller hade två funktioner på varje knapp framför topp-LCD:n. Funktionen berodde på om man vred på främre eller bakre inmatningshjulet. I och med EOS 60D så har varje knapp bara en funktion.

(Jag har aldrig ställt in vitbalans på någon kamera, utan låter den stå på auto, så jag har inte så mycket empati med de som saknar den knappen.)

Tack för snabba svar!
Det är helt lugnt, jag var inte ute efter någon empati heller, bara lite information... ;)
 
(Jag har aldrig ställt in vitbalans på någon kamera, utan låter den stå på auto, så jag har inte så mycket empati med de som saknar den knappen.)

Knappen är till exempel väldigt bra att ha när man sätter blixtljus.

Provade Q-varianten på en kompis 60d, och det kändes faktiskt ok. Jag sätter WB i början av sessionen och behöver inte kunna ändra med ögat mot sökaren, men jag har all empati för de som saknar knappen ;-)

Är mycket glad över 70d, även om jag inte är Canon-fotograf. Sensor-AF-systemet sätter press på övriga tillverkare - och ger en fingervisning om vad som är möjligt i spegellösa kameror med nuvarande teknologi.
 
ANNONS