Annons

Canon Powershot G13

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasandersson

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som vet när Canon har nästa stora pressvisning av nyheter på kamerafronten? Jag skulle gärna se en Powershot G13 i butikerna innan året är slut!!
 
Lika nyfiken är jag... och om vi ska ägna oss åt sannolikhetsinlärning så bör den komma innan september är slut. :)
 
Är det någon som vet när Canon har nästa stora pressvisning av nyheter på kamerafronten? Jag skulle gärna se en Powershot G13 i butikerna innan året är slut!!
De senaste åren har ju Canon presenterat den nya G-modellen ungefär samtidigt som S90/S95. Så jag är lite förvånad över att vi fått se S100 men inte G13. Skulle dock tro att den kommer snart.
 
Vad är det för fel på G12? Inte ens ett år gammal och ni vill redan ha nytt nytt nytt...
Det är inget fel på G12 men om man nu kan vänta in en G13 som lär vara vassare kan man väl likväl göra det, eller? Det jag skulle vilja se är bättre brusnivåer, 1080 filmning, möjlighet till zoomning under filmning, kanske ett ljusstarkare objektiv och gärna inbyggd GPS.

Har tänkt använda den som reskamera för jag orkar inte släpa på min systemkamera.
 
De mer troliga spekulationer jag sett på senare tid pekar dock åt att det inte kommer en G13, utan att Canon snart presenterar någon spegellös systemkamera istället.
Det har jag lite svårt att tro. Om Canons nya sensor och processor är så sensationellt bra som Canon påstår i presentationen av S100 så vore det extremt märkligt om de inte stoppade in denna hårdvara i en uppdatering av G12. En billig och gissningsvis mycket lönsam uppdatering av en legendarisk kamera som fortfarande säljer bra.
 
Time to kill your darlings

Anser också att det mest troliga är att Canon dödar G-serien, vilken annars ändå bara blir kannibaliserad av en kommande spegellös systemkamera. Canon och Nikon brukar ju dessutom bevaka varandra, så förmodligen möts dessa kombattanter ånyo på samma arenor.

Visst skulle en G13 med full HD video 1280p samt inbyggd GPS bli en attraktiv produkt, men en sådan kan lika gärna materialiseras som en spegellös systemkamera.

Beträffande den nya sensorn, som är av typen CMOS mot tidigare CCD, så är det tveksamt om bildresultatet blir så mycket bättre vid låga ISO-värden. Är stillbilder det primära användningsområdet är förmodligen G12 med CCD fortfarande bäst, men om video och nya bling-bling egenskaper från S100 lockar, kanske en G13 med CMOS i storlek 1/1.7" drar fler köpare.
 
Anser också att det mest troliga är att Canon dödar G-serien,

Det hoppas jag verkligen inte att man göra. Att en spegellös systemkamera skulle ersätta en G13 känns inte troligt, då har man kvar böket med klumpiga objektiv som inte kan fällas in mm. G serien är en riktigt bra kompromiss mellan en systemkamera och en liten smidig kompakt.

Men men, det är väl bara att avvakta och se vad som händer men om det ska komma en G13 med samma sensor som S100 lär den nog komma inom de närmsta veckorna.
 
ANNONS