Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons 60mm eller 85mm till min 760D

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasK1

Ny medlem
Hej på er.
Efter ca 30år är jag tillbaka i fototräsket :). Känns fantastiskt !.
Till min Canon 760D som jag för övrigt är mycket nöjd med har jag Canons 18-135 IS STM samt ett 55-250 IS STM.
MEN !!!
Jag söker efter ett prisvärt objektiv för ännu bättre skärpa (oskärpa).
Har tittat på Canons 60mm 2.8 USM Macro samt 85mm 1.8 USM.
Jag tar en hel del porträtt men även natur och natt fotografering, behöver träna upp konstögat igen ;-).
Båda objektiven verkar vettiga men har svårt att välja så lite synpunkter skulle uppskattas.
Sen till en fråga:
När jag ställer något av mina objektiv på motsvarande brännvidd (60 och 85mm) som de objektiven jag är intresserad av, motsvarar då detta samma brännvidd som de fasta objektiven.
Funderade lite på om jag kommer att uppfatta det fasta 85mm objektivet som 135mm på mitt 18-135mm ?
Mvh
Thomas
 

PMD

Aktiv medlem
Brännvidd är en fysikalisk egenskap hos ett objektiv. Den är densamma oavsett hur objektivet används.

Förvirring brukar uppstå när man använder olika stora sensorer. Brännvidden hos ett objektiv ändras inte av att man flyttar på det från en kamera med en sensorstorlek till en kamera med en annan sensorstorlek, men det är poppis att beskriva ett objektiv som används på en kamera med en annan sensorstorlek än småbild (24x36mm) med vilken brännvidd som skulle behövas för att få motsvarande bildvinkel. Alla är inte alltid så stringenta med den sortens jämförelser vilket ibland medför mycket stor förvirring och många missförstånd.

Vad gäller zoomar och objektiv med en enda brännvidd så är det ingen skillnad på brännvidder. Brännvidd är som sagt en fysikalisk egenskap så om man ställer in 85mm på ett zoomobjektiv så är det 85mm brännvidd. Precis samma som brännvidden på ett objektiv med den enda brännvidden 85mm.

Vilket som passa bäst av dina två objektivalternativ beror på vilka slags bilder du vill ta. 60mm-objektivet är ett makroobjektiv så du kan ta bilder på betydligt närmare håll med det än med 85mm-objektivet. 85mm-objektivet har högre ljusstyrka (cirka 1.5 steg) och lite längre brännvidd, så du kan åstadkomma kortare skärpedjup med det, vilket en del tycker är användbart vid porträttfoto.
 

larjo

Aktiv medlem
Har haft ef-s 60/2,8 och har en nu en 85/1,8.
Gillade 60:an. Bra skärpa och ger fina färger för att vara så pass billig. Och sen har den makro som bonus. Bytte för jag har en 2,8 zoom med nästan samma brännvidd och för jag ville ha ett ljusstarkaste objektiv. Använder numer mellanringar till makrobilder. I svagare ljus gör skillnaden i bländare skillnad. 85:an funkar bra till ansiktsbilder men är lite tajt för halv? Och helkropp. På aps-c ger den samma bildvinkel som 135mm i fullformat.
Sen finns det ju den finfina plastobjektivet 50/1,8. Den är himla prisvärd.
/Lars
 

ThomasK1

Ny medlem
Fantastiskt trevliga, tydliga och bra svar.
Ett stort TACK till er !
Dessa svar har varit till stor hjälp :)

Mvh
Thomas
 

ThomasK1

Ny medlem
Har haft ef-s 60/2,8 och har en nu en 85/1,8.
Gillade 60:an. Bra skärpa och ger fina färger för att vara så pass billig. Och sen har den makro som bonus. Bytte för jag har en 2,8 zoom med nästan samma brännvidd och för jag ville ha ett ljusstarkaste objektiv. Använder numer mellanringar till makrobilder. I svagare ljus gör skillnaden i bländare skillnad. 85:an funkar bra till ansiktsbilder men är lite tajt för halv? Och helkropp. På aps-c ger den samma bildvinkel som 135mm i fullformat.
Sen finns det ju den finfina plastobjektivet 50/1,8. Den är himla prisvärd.
/Lars
Hej, vet du om det är stor skillnad i bildskärpa på 50/1.8 och 60/2.8.

/Thomas
 

larjo

Aktiv medlem
Hej, vet du om det är stor skillnad i bildskärpa på 50/1.8 och 60/2.8.

/Thomas
Nu var det ett tag sedan jag sålde min 50/1,8. Den har likvärdig skärpa som 60/2,8. Men jag tyckte 60Ian gav trevligare bilder. Trevligare färger och bättre kontrast. Sen har 60Ian bättre motljusegenskaper.
När jag skriver detta blir jag lite sugen att ha 60Ian igen ;) Men jag förökar emellanåt att inte ha för många objektiv...
/Lars
 

ThomasK1

Ny medlem
Nu var det ett tag sedan jag sålde min 50/1,8. Den har likvärdig skärpa som 60/2,8. Men jag tyckte 60Ian gav trevligare bilder. Trevligare färger och bättre kontrast. Sen har 60Ian bättre motljusegenskaper.
När jag skriver detta blir jag lite sugen att ha 60Ian igen ;) Men jag förökar emellanåt att inte ha för många objektiv...
/Lars
Tack Lars :)

/Thomas
 

peranders

Aktiv medlem
Jag har ett 18-135 STM till min 70D och om du plåtar i RAW och kör med Canons "digital lens otimizer" (trollar bort objektiv- och bildsensorfel) så får du en överraskande skärpa med detta objektiv.
 
ANNONS