** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons kvalitetskontroll på L gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Idag fick jag min första L glugg, en 24-70 2,8.
Har en Sigma sedan tidigare som funkar bra men eftersom den brännvidden är vad jag använder mest så tänkte jag att jag skulle ha det bästa.
Plockade upp den ur lådan och tog några provbilder på 2,8, det är ju det behovet jag köpte den för.
Dom första på 70 mm såg OK ut, tom något skarpare än Sigman. Sedan provade jag på 24 mm och dom var väldigt oskarpa. Provade med Sigman som var mycket skarpare och insåg att det var något lurt här.
Dags för linjalfoto i dagsljus som visade tydligt på bakfokus, så mycket att det inte lämnar utrymme för användarfel, hela DOF långt bakom fokuspunkten. Mycket värre vid 24 mm än 70 mm men gluggen är helt obrukbar även vid 50 mm på 2,8.
Rinde till Dustin som levererat gluggen, dom hänvisade till Canon som sa att jag ska skicka in den på service. Jag gick i taket och vägrade skicka in en dagsfärsk glugg som aldrig fungerat på service, vore skillnad om den fungerat tidigare och pajat. Inte är det väl rimligt att man ska köpa en lyxglugg för 13000:- och skicka den på service direkt från paketet man fick den i, då i flera veckor?
Ringde uppretad till Dustin igen som nu gick med på en retur.
Det pratas mycket om Sigmas och Tamrons tveksamma kvalitetskontroll, men när man betalar det flerdubbla för Canon L borde man kunna förvänta sig bättre, men icke!
Vad jag fått ut av den här dyra gluggen första dagen är ett par dussin oskarpa bilder och några skarpa, den är nämligen skarp om man bländar ner den till 5,6 eller mer. Jag har även fått ca 1 timme av väntande i telefonköer.
Tycker det är svagt av Canon att släppa igenom ett så uselt exemplar och ta så mycket betalt för det, min Sigma sopar banan med det. Tycker det är ännu svagare att inte utan bråk byta ut det mot ett fungerande.

Behövde bara vräka ur mig lite av min besvikelse och frustration.
 
Kan vara huset som felfokuserar. Har haft liknande problem, och jag var säker på att det var ett sigmaobjektiv som var kasst. Efter att huset blev justerat blev allt bra. Kan vara svårt att lyckas med mätningarna fastän man är säker på att man vet vad man gör.
 
Jag har 6 objektiv, 3 Canon och 3 Sigma och alla andra funkar bra med detta hus. Dessutom är det inte bara mätningar jag gjort, har även försökt ta normala bilder i dagsljus med uselt resultat. Har testat gluggar förr och vet numera hur man inte ska göra och hur man ska göra.
Det är fel på gluggen och inget annat.
 
BugEyes skrev:
Hej,


Rinde till Dustin som levererat gluggen, dom hänvisade till Canon som sa att jag ska skicka in den på service. Jag gick i taket och vägrade skicka in en dagsfärsk glugg som aldrig fungerat på service, vore skillnad om den fungerat tidigare och pajat. Inte är det väl rimligt att man ska köpa en lyxglugg för 13000:- och skicka den på service direkt från paketet man fick den i, då i flera veckor?
Ringde uppretad till Dustin igen som nu gick med på en retur.


Enligt konsumentverket:

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du vill ha en helt ny spis på grund av felet. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet hemma hos dig.
 
Jag hade också flera objektiv som alla funkade hyggligt, utom Sigmat..
Canon har stora toleranser på husen.
 
Dez skrev:
Jag hade också flera objektiv som alla funkade hyggligt, utom Sigmat..
Canon har stora toleranser på husen.

Vilket hus fick du justerat? Vad jag har fått förklarat för mig av Canon så är det bara Canons proffs hus som går att justera vad gäller front/backfokus. Till andra hus justerar man optiken.
Mvh/Paulo
 
Tror ändå det bästa vore att lämna in gluggen för justering, kör du på en ny vet du ju inte om den är ok heller. Och då kan du få vänta ännu längre. Hade damm i mitt sprillans nya 85/1.8 och Hegethorns ville DOA det direkt, men jag valde att istället få det fixat på service och veta att det är helt rent när jag får tillbaka det. Säljaren kan trycka på så att dom prioriterar det på servicefirman.
 
Jag har redan skickat efter retursedeln och kommer att byta ut det. Får jag en till lika dålig kommer jag att skicka tillbaka det också och behålla min utmärkta Sigma i stället. Kan ju ta ett 30D hus eller något annat för pengarna i så fall. Har alltid misstänkt att den röda randen var ett säljtrick och inget annat men föll till föga, nu vet jag bättre.

Det här fokuseringsproblemet är inte inom eller ens nära felmarginalen. Den fokuserar helt uppåt väggarna, missar 2 dm vid närgränsen och vid längre avstånd (typ 10 m) är fokus nära oändligheten.

Jag har fått gluggar som missar förr men denna slår alla rekord och är dewn i särklass dyraste.
 
Dez skrev:
Kan vara huset som felfokuserar. Har haft liknande problem, och jag var säker på att det var ett sigmaobjektiv som var kasst. Efter att huset blev justerat blev allt bra. Kan vara svårt att lyckas med mätningarna fastän man är säker på att man vet vad man gör.

Vad jag har förstått så är det t.o.m. så att det kan vara kombinationen av hus och objektiv som inte fungerar så bra ihop. Med andra ord kan det vara så att både hus och objektiv felar åt samma håll så att säga.

När man knallar in till Canon och ber dom justera ett objektiv så vill dom gärna behålla både objektiv och hus, för optimalt resultat.
 
Man har väl 10 dagars ånger rätt om jag inte minns fel, så stå på dig och testa den andra gluggen direkt.
 
BugEyes skrev:

Det här fokuseringsproblemet är inte inom eller ens nära felmarginalen. Den fokuserar helt uppåt väggarna, missar 2 dm vid närgränsen och vid längre avstånd (typ 10 m) är fokus nära oändligheten.


Tycker du gjorde rätt som returnerade gluggen, Björn. Om den bakfokuserar 2dm (menar du cm?) när man har en närgräns på 0.38m är det nog inte fråga om en liten justering.
Är osäker på om jag förstår dig rätt om fokus vid längre avstånd. En titt i tabellerna ger ju ett DOF från ca 5.2-144m vid 24mm/2.8 och 10m så då låter det ju ok. För 75mm/2.8 är det ca 9,2-11m och då låter det ju åt...
Vid 0,5m (nästan närgränsen) har du DOF 0,48-0,52 vid 24mm/2.8 och vid 75mm 0,5-0,5 (!). Med de marginalerna är det ju "ganska" viktigt att gluggen är ok.

Hoppas det löser sig både snabbt och bra för dig. Förstår din frustration, jag är nog av samma skrot och korn i det fallet. Men tyvärr är det nog så att även Canon ibland drabbas av missar i produktionen. Jag tror nog att du kommer att bli grymt nöjd med gluggen när du fått lite distans till detta. Hade det varit ett generellt problem hade den nog inte fått den rosade kritiken som den trots allt har.

Lycka till!

/Arne
 
Oskarp vid full glugg!!

Tyverr är det nog så att varken 24-70 2,8L eller 28-70 2,8L är skarpa vid full glugg!!
Det finns åtskilliga tester som visar detta.
Jag bländar alltid ner till 3,2-3,5 när jag kör 28mm.
Från 50mm får jag skarpa resultat med 2,8..
När jag använder gluggen på detta sätt blir mina resultat fantastiskt bra, tråtts fullsensor.
Det som jag tittar på är, detaljrikedom, kontrast. När jag fotar vidvikel (28mm) då vill jag i alla fall ha ett stort skärpedjup! och kör gärna F 6,5 och uppåt.
 
BugEyes skrev:
Har alltid misstänkt att den röda randen var ett säljtrick och inget annat men föll till föga, nu vet jag bättre.

...och du baserar detta uttalande på din långa erfarenhet av L-objektiv hör jag ;)

Jag har/haft 8 st L-objektiv, inget av dessa har haft fel i fokus eller presterat dåligt. Man ska ju inte tro att bara för att det är ett L-objektiv att det är lika skarpt som ett konsumentobjektiv är på f/11. L-objektiv erbjuder fotografen en färgmatchad serie objektiv och möjlighet att ta bilder i ljussvaga situationer. Den optiska kvalitén är högre, men det finns fortfarande 3:e parts objektiv som ger lika bra skärpa. Normalt sett så ska EF 24-70/2.8L slå ditt Sigma på fingrarna.

Problemet är att många bedömmer resultatet på skärmen i 100%, vilket get en skev bild av resultatet. Ditt exemplar var ju tydligen defekt, det finns ju bilar som kostar 500 000 som är fungerar för det mesta, men som kan uppvisa diverse fel, redan när man kör ut den ur bilhallen...
 
Tråkigt tråkigt

Lider med dig björn, inte roligt att kasta ut så mycket surt intjänade kronor o bli så besviken.Vi får hoppas du får ett nytt som du blir nöjd och belåten med.En liten tanke som jag haft länge när det gäller L objektiv det är att i brännvidder mellan 24-200 så finns det för mig ingen anledning att köpa något L objektiv.När du kan köpa likvärdiga för en tredjedel eller en fjärdedel av priset tänker då på tamron sigma eller tokina.jag kan förstå yrkesfotografer som springer hela dagarna med kameran på axeln om dom köper dessa L gluggar dom kanske känns bättre att hålla i vad vet jag.Däremot om man ska ha brännvidder över 200 tex ett 300 eller mer,Då skulle jag nog kolla på ett beggat L där tror jag dom är oslagbara.Sen tror jag även om man ska ha ett riktigt fint vidvinkel som tex canons fasta 14 så är ett L att föredra.Det ska bli intressant att följa den här tråden och höra vad du tycker när du får ditt nya l Objektiv utbytt.Jag tror inte att du kommer att uppleva det som speciellt mycket bättre än ditt sigma du jämförde med
 
BME skrev:
Vad jag har förstått så är det t.o.m. så att det kan vara kombinationen av hus och objektiv som inte fungerar så bra ihop. Med andra ord kan det vara så att både hus och objektiv felar åt samma håll så att säga.

När man knallar in till Canon och ber dom justera ett objektiv så vill dom gärna behålla både objektiv och hus, för optimalt resultat.

Så var det för min 20D + 70-200 IS, Funkade var för sig perfekt enligt servicekillen men tillsammans var det katastrof, Men dom löste det utan problem.
 
Jeppe skrev:
...och du baserar detta uttalande på din långa erfarenhet av L-objektiv hör jag ;)

Jag baserar det på min enda erfarenhet av L objektiv och den är mycket dålig så här långt.
Var naturligtvis besviken och också lite upprörd över det bemötande jag fick från Dustin och Canon igår när jag skrev detta.
Det är helt uppenbart fel på denna och den går tillbaka. Det finns tveksamma fall och det finns grova fokusfel, det här är det senare.
 
Björn

Glöm inte att skriva fortsättningen på denna tråd ska bli superintressant att höra hur du upplever den nya gluggen eller om dom kalibrerar den du skickar tillbaka.Gärna en liten jämförelse med sigmat du har
 
Jag ska följa upp det här på FS.

Tog den obligatoriska linjalbilden, tagen på 24 mm 2,8 i dagsljus med fokus på pennspetsen och kameran ca 1,5 meter ifrån. Vet inte om det syns på bilden men DOF börjar knappt på linjalen ens, blir bättre och bättre skärpa bortåt ända till linjalen slutar.
Bilden är en crop och i verkligheten är pennspetsen på mittpunkten. Bara en av många testbilder som visar samma sak.
 

Bilagor

  • linjal.jpg
    linjal.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,035
ANNONS