Annons

Canons kvalitetskontroll på L gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte 4 gig kortet av samma anledning som du.
Jag gjorde inget speciellt alls när det lade av. Tog lite provbilder med gluggen denna tråd handlar om, hade tagit några och plödsligt gick det inte längre.
CF error och kortet kan varken nås av kameran eller i kortläsaren på datorn. Kan inte formatteras om eller någonting. Tur att jag inte hade viktiga bilder på det för då hade dom varit förlorade.
 
Jeppe skrev:
Jag säger det igen Alf. Du kan köpa en bil för 500 000 kr som dras med tillverkningsfel.....Du betalar inte för att de ska kontrollera varje enskilt objektiv, utan för att det är så mycket dyrare att tillverka.

Du kan köpa en Skoda som är helt felfri, medans grannen köper en Volvo XC90 med felaktig hjulinställning.

Är det förbjudet att kritisera kvalitétskontrollen hos vissa tillverkare här ;o)
Om folk har inställningen att det är OK med fel på grejjorna finns heller inget skäl för tillverkaren att skärpa sig.

När man läser dessa fora verkar det dessvärre inte vara direkt ovanligt att prylarna inte funkar som dom ska.

Tycker också att det verkar vara ganska vanligt att man släpper produkter innan dom är färdigutvecklade och genomtestade, har för mej att det var något problem med tex Canons 24-105L i början och Nikons D200 drogs med något "wallpaper" problem, allt i jakten på snabba pengar.

Faktum kvarstår att det är konsumenten som blir lidande för tillverkarens fadäser. Och så länge vi som konsumenter har "förståelse" för att de stackars tillverkarna har mycket att göra och tillåter dom att släppa ut skräp för att låta oss ta smällen så lär det fortsätta.

En annan tanke som slår mej är vad som händer om tolleranserna är lika dåliga på de rent optiska egenskaperna, jag menar om tex linselement inte håller måttet. Monterar man då dessa ändå och skickar ut objektiven på marknaden. Om det är så så skulle det vara betydligt svårare för konsumenten att hävda sin rätt, bara funderar...

Slutligen kan jag konstatera att jag aldrig råkat ut för problemen som så ofta vädras här på forumen, trots att jag fotat med ett otal olika system sedan början av 70-talet, däribland både Canon och Nikon. Så vad det verkar har tillverkarna blivit sämre på att upprätthålla en rimlig kvalitétsnivå, eller också har det blivit betydligt fler hypokondriker som fotar idag.
 
Senast ändrad:
Välkommen till informationssamhället :)

För så fanns det inte internet forum där man kunde berätta om sitt objektiv som strulade, problemen fanns där men du hörde bara inte talas om det. Tex 24-105 objektivet utan internet hur många hade upptäckt att det var ett problem med det vid ett specifikt extremt förhållande? om inte en kille råkat ut för problemet och postat det på ett forum som spred sig som en löpeld?
 
wico skrev:
Välkommen till informationssamhället :)

För så fanns det inte internet forum där man kunde berätta om sitt objektiv som strulade, problemen fanns där men du hörde bara inte talas om det. Tex 24-105 objektivet utan internet hur många hade upptäckt att det var ett problem med det vid ett specifikt extremt förhållande? om inte en kille råkat ut för problemet och postat det på ett forum som spred sig som en löpeld?

Tro det eller ej, men vi som plåtade då brukade utbyta erfarenheter vi också.
Tekniknördar som vi även då var brukade vi tex fota dagstidningssidor vid olika bländare mm för att kolla prestanda i grejjorna.
 
Att det dyker upp diskussioner om felaktiga objektiv är inget konstigt. Det är ju inte precis så att alla de som fått fungerade objektiv startar trtådar om hur jäkla fantastiskt deras nya objektiv är ;)

Naturligtvis får man (och bör) kritisera, men man bör vara saklig och tänka efter vad man skriver. Man kan ju ofta se inlägg där folk tycker sig se att det är fel på sina nyinköpta grejjor, men där det visar sig att det bara är fö häga förhoppningar och tron på att det ska vara hur bra som helst. Dock är ju inte detta så, i denna tråd.
 
alf109 skrev:
Tro det eller ej, men vi som plåtade då brukade utbyta erfarenheter vi också.
Tekniknördar som vi även då var brukade vi tex fota dagstidningssidor vid olika bländare mm för att kolla prestanda i grejjorna.

Givetvis var det så, och tidningar var nog en viktig källa till spridning om eventuella problem.

Saken jag vill få fram är att det idag är ett helt annat informationsflöde, då hade man sina fotokompisar och några andra källor! Idag får du information från fotointresserade i hela världen, om Xing i Japan hittar ett nytt fel vet du det inom timmar om det är något intressant som sprider sig fort över nätet. På 70talet hade du eventuellt fått läsa om det i en fototidning flera månader senare om det var tillräckligt uppseendeväckande.
 
alf109 skrev:
Är det förbjudet att kritisera kvalitétskontrollen hos vissa tillverkare här ;o)
Om folk har inställningen att det är OK med fel på grejjorna finns heller inget skäl för tillverkaren att skärpa sig.

När man läser dessa fora verkar det dessvärre inte vara direkt ovanligt att prylarna inte funkar som dom ska.

Tycker också att det verkar vara ganska vanligt att man släpper produkter innan dom är färdigutvecklade och genomtestade, har för mej att det var något problem med tex Canons 24-105L i början och Nikons D200 drogs med något "wallpaper" problem, allt i jakten på snabba pengar.

Faktum kvarstår att det är konsumenten som blir lidande för tillverkarens fadäser. Och så länge vi som konsumenter har "förståelse" för att de stackars tillverkarna har mycket att göra och tillåter dom att släppa ut skräp för att låta oss ta smällen så lär det fortsätta.

En annan tanke som slår mej är vad som händer om tolleranserna är lika dåliga på de rent optiska egenskaperna, jag menar om tex linselement inte håller måttet. Monterar man då dessa ändå och skickar ut objektiven på marknaden. Om det är så så skulle det vara betydligt svårare för konsumenten att hävda sin rätt, bara funderar...

Slutligen kan jag konstatera att jag aldrig råkat ut för problemen som så ofta vädras här på forumen, trots att jag fotat med ett otal olika system sedan början av 70-talet, däribland både Canon och Nikon. Så vad det verkar har tillverkarna blivit sämre på att upprätthålla en rimlig kvalitétsnivå, eller också har det blivit betydligt fler hypokondriker som fotar idag.


Med digital fotografering och dagens höga upplösning har det blivit betydligt lättare att avslöja ev fel och brister i ett system än tidigare.
Eftersom vi har vant oss med att få ett mycket bra resultat från 15 x 23 mm stora APS sensorer är det en utmaning för Canon att tillverka objektiv med lika bra prestanda/återgivning för den större 24 x 36mm sensorn.
Till dagens datum har jag nu testat Canon 24/1.4 , 16-35/2.8 17-40/4.0 50/1.4 24-70/2.8 100mm macro 70-200/2.8 .

Ingen av dessa gluggar en gång framtagna för film återger hela bildytan på en 5d lika skarpt från mitt och ut i hörn och kant.

Vinjetteringen liksom oskärpa i kant och hörn är direkt störande på flera av dessa gluggar. Fel som inte sågs lika tydligt när vi använde film men som alltid har funnits..
Om man nu skall spinna vidare på 24 x 36 mm ytan som en standard så har Canon ett jättearbete framför sig, dvs att räkna fram bättre gluggar som ger samma bildresultat som flertalet objektiv ger tillsammans med den mindre APS sensorn..

Mamiya klarar med sin 21Mpix kamera och 35mm objektivet som jag testade att återge hela bildytan synbarligen lika bra.

Canon kan det inte idag med flertalet av sina objektiv.

Det är därför inte fråga om att flera "inbillningsjuka" fotograferar idag. Vi kan med dagens digitala kameror lättare jämföra och redovisa resultatet och därmed även diskutera dom.
Oavsett det gäller brus, kass glugg eller vad det nu må vara.

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag vet då inga objektiv som är lika skarpa i hörnen som i mitten.Då har jag kört med tex Hasselblads 50 2,8 distagon 80 mm 250 tele sonnar sedan Pentax 67 med tex vidvinkeln 55mm inte heller den är lika skarp över hela bildytan.Lägg till x-pan o 645 kameror ingen är lika skarp i hörn som i mitten.

Jag är förvånad över att du har fått en fantastisk vinjetting med 24-70 det uppvisar inte mina bilder trots att jag åker i runda slängar på en 12 utlandsjobb per år.
Jag tror du har råkat ut för samma miss som jag gjorde i början med 24-70.
Det var 2 saker som gjorde att hörnen blev mörkare
1. Polfiltret var ett vanligt B&w det visade sig att i 24 mm läget så orsakade polfiltet pga sin tjocklek vinjettering.
efter att jag bytt till ett Hoya supertunna så försvann problemet.
Dessutom så var själva motjusskyddets låsmekanism glapp så ibland gled skyddet ner aningen o orsakade mörka hörn.
Jag kan inte svära på att det är så för dig mwn jag testade mig fram genom att ta bilder i 24 mm läget först utan pol o motljusskydd osv o la märke till att polfiltret orsakade problemet.
Det brukar vara vanligt med kraftigare vidvinklar.
En stilla fråga om nu Optiken till Canon är så kass varför kör du med den då?
För alla dessa problem du upplever försvinner väl inte på högre isotal? samt en fråga till
Tidningen foto testade 24-70 o toppklassade gluggen dom kör mtf o hittade tydligen inte dom katastrofala resultaten du har hittat Mikael.

Det förvånar mig att du nu säger att 100mm macro o 70-200 uppvisar oxå dåliga resultat.
Varför säljer du en D2x när Canon är så dålig ,för kantskäran o vinjetteringen lär ju inte försvinna på högre isotal.
 
snap skrev:
Jag vet då inga objektiv som är lika skarpa i hörnen som i mitten.Då har jag kört med tex Hasselblads 50 2,8 distagon 80 mm 250 tele sonnar sedan Pentax 67 med tex vidvinkeln 55mm inte heller den är lika skarp över hela bildytan.Lägg till x-pan o 645 kameror ingen är lika skarp i hörn som i mitten.

Jag är förvånad över att du har fått en fantastisk vinjetting med 24-70 det uppvisar inte mina bilder trots att jag åker i runda slängar på en 12 utlandsjobb per år.
Jag tror du har råkat ut för samma miss som jag gjorde i början med 24-70.
Det var 2 saker som gjorde att hörnen blev mörkare
1. Polfiltret var ett vanligt B&w det visade sig att i 24 mm läget så orsakade polfiltet pga sin tjocklek vinjettering.
efter att jag bytt till ett Hoya supertunna så försvann problemet.
Dessutom så var själva motjusskyddets låsmekanism glapp så ibland gled skyddet ner aningen o orsakade mörka hörn.
Jag kan inte svära på att det är så för dig mwn jag testade mig fram genom att ta bilder i 24 mm läget först utan pol o motljusskydd osv o la märke till att polfiltret orsakade problemet.
Det brukar vara vanligt med kraftigare vidvinklar.
En stilla fråga om nu Optiken till Canon är så kass varför kör du med den då?
För alla dessa problem du upplever försvinner väl inte på högre isotal? samt en fråga till
Tidningen foto testade 24-70 o toppklassade gluggen dom kör mtf o hittade tydligen inte dom katastrofala resultaten du har hittat Mikael.

Det förvånar mig att du nu säger att 100mm macro o 70-200 uppvisar oxå dåliga resultat.
Varför säljer du en D2x när Canon är så dålig ,för kantskäran o vinjetteringen lär ju inte försvinna på högre isotal.

Använder inte polfilter,motljusskyddet sitter på, Phil Askey , jag mfl tycks hitta betydligt flera svagheter hos 24-70 än vad Foto gör. Jag har inte heller samma tilltro till Foto som du alltid hänvisar till.
Varför blandar du in d2x? Jag har redovisat styrka och svaghet med den kameran exv brus.

Mikael
 
Om du nu tycker Canon optiken är så dålig med vinjettering o dålig kantskärpa varför gör du då dig av med Nikon kameran?
För kantskärpan o vinjettering blir väl inte bättre på högre isotal?
Jag litar på tidningen foto för dom gör bra tester med Mtf mätningar o inte massa subjektiva bedömningar som andra fototidningar i många fall kör med.
Jag litar på vad jag ser i tryck o printar o dessutom har jag kört en 40 000 bilder med ff så jag anser mig veta hur optiken uppför sig i jämförelse med småbild o mellanformat.
Du är välkommen att hälsa på så kan vi köra lite utskrifter o se om jag har haft tur med mina gluggar.Jag håller med dig om ett par saker
tex att 16-35 inte är en höjdare i skärpa det har även mtf tester visat.Att 5D har lite överdriven röd färgmättnad i jpg bilder fast annars har jag inte testat 5D för jag har den som backupp.
Varför jag blandar in D2x?
För att jag tycker det är konstigt att du gör av dig med en kamera som har bättre optik än Canons kassa optik med massor av vinjettring o dålig kantskärpa.För om Canons optik är så kass borde lite brus vara att föredra.
Men har du kvar Nikon optiken så kan du köpa D200 för den har likvärdigt brus med 5d upp till iso 800.
 
snap skrev:
Om du nu tycker Canon optiken är så dålig med vinjettering o dålig kantskärpa varför gör du då dig av med Nikon kameran?


SVAR: Jag har 6 Nikonkameror

För kantskärpan o vinjettering blir väl inte bättre på högre isotal?
Jag litar på tidningen foto för dom gör bra tester med Mtf mätningar o inte massa subjektiva bedömningar som andra fototidningar i många fall kör med.

SVAR: Tidningen Foto MTF tester täcker inte de områden som jag har redovisat. Var god se mätpunkterna på en MTF test

Jag litar på vad jag ser i tryck o printar o dessutom har jag kört en 40 000 bilder med ff så jag anser mig veta hur optiken uppför sig i jämförelse med småbild o mellanformat.

SVAR: Vad har detta med hur viss optik framräknad för film uppträder på en 24 x 36 mm cmos sensor att göra.

Du är välkommen att hälsa på så kan vi köra lite utskrifter o se om jag har haft tur med mina gluggar.Jag håller med dig om ett par saker
tex att 16-35 inte är en höjdare i skärpa det har även mtf tester visat.Att 5D har lite överdriven röd färgmättnad i jpg bilder fast annars har jag inte testat 5D för jag har den som backupp.

Varför jag blandar in D2x?
För att jag tycker det är konstigt att du gör av dig med en kamera som har bättre optik än Canons kassa optik med massor av vinjettring o dålig kantskärpa.För om Canons optik är så kass borde lite brus vara att föredra.

Svar : se tidigare svar angående hur många Nikonkameror jag äger.

Men har du kvar Nikon optiken så kan du köpa D200 för den har likvärdigt brus med 5d upp till iso 800.

Svar: Jag har redovisat hur brusbilden ser ut från d2x. 1dsMK2 i lägre isotal , likaså hur mycket bättre Canon brusbild är i högre iso



SVAR: Kära Ove. Canons stora försvarare i alla läger. DU vet inte ett skit om vad jag har för kameror eller inte. Sammantaget har jag ett 20tal kameror allt från storformat , mellanformat ner till småbild .



PS
OVE jag har svarat ovan , brutit din text med svar

Mikael
 
Senast ändrad:
alf109 skrev:
Tycker också att det verkar vara ganska vanligt att man släpper produkter innan dom är färdigutvecklade och genomtestade, har för mej att det var något problem med tex Canons 24-105L i början och Nikons D200 drogs med något "wallpaper" problem, allt i jakten på snabba pengar.
Problemet med 24-105 var en design-miss som inte hade synts i testerna. Inget produktionsfel. Men det finns massor av exempel på människor som tagit ett antal tusen bilder utan att se till det, och andra som inte ens kunnat provocera fram det ordentligt.

Vet man bara hur är det busnkelt, men det krävs en mängd olika saker för att det ska synas ordentligt. En dominant ljuskälla som lyser på frontlinsen från ca 37-43 graders vinkel, i första hand från hörnorna. Det syns inte heller i sökaren mer än en hint, utan bara på den färdiga bilden.

Sånt kan hända, men det är också därför de rakt av återkallade första serien i gluggarna och vi fick nya omgående. Det sagt, nu när jag har en ny glugg så kan jag ibland sakna möjligheten att ta fram effekten som felet gav. Den kan används lite kreativt ibland.
 
Kanske en idé att testa med kortet...

BugEyes skrev:
Jag köpte 4 gig kortet av samma anledning som du.
Jag gjorde inget speciellt alls när det lade av. Tog lite provbilder med gluggen denna tråd handlar om, hade tagit några och plödsligt gick det inte längre.
CF error och kortet kan varken nås av kameran eller i kortläsaren på datorn. Kan inte formatteras om eller någonting. Tur att jag inte hade viktiga bilder på det för då hade dom varit förlorade.

Detta 4GB kort har en switch på ena kortsidan, där man kan ställa om kortet i tre lägen: 2GB (A), 2GB (B) eller 4GB (A+B). Denna switch kanske inte sluter korrekt, den kan ha hamnat i ett mellanläge. Prova att se om kortet känns igen i något av de tre lägena.
 
snap skrev:
Jag vet då inga objektiv som är lika skarpa i hörnen som i mitten.Då har jag kört med tex Hasselblads 50 2,8 distagon 80 mm 250 tele sonnar sedan Pentax 67 med tex vidvinkeln 55mm inte heller den är lika skarp över hela bildytan.Lägg till x-pan o 645 kameror ingen är lika skarp i hörn som i mitten.
Offtopic, men jag kunde inte låta bli... Kolla in Schneider-Kreuznach 60mm F3.5 Curtagon i det här testet:

http://www.kievaholic.com/LensTestsWide2/index.html
 
Har bestämt mig för att skicka tillbaka den och få den utbytt.
Anders Adler var här igår och vi såg inte riktigt samma resultat med hans hus, resultaten var lite bättre. Däremot fungerade hans 28-70L bra på mitt hus.
Idag har jag gått omkring ute i dagljus och plåtat samma saker med både Canon och Sigma gluggen och Sigman vinner klart.
Canon gluggen tecknar bra i teleläget men är mycket mjuk vid 24 mm 2,8. Sigman ger skarpa bilder i båda lägena.
Här en crop från Canon vid 24 mm
 

Bilagor

  • canon_v.jpg
    canon_v.jpg
    40.7 KB · Visningar: 643
Och samma med Sigman, alla förutsättningar lika och samma hus.
 

Bilagor

  • sigma_v.jpg
    sigma_v.jpg
    45.6 KB · Visningar: 641
Menar du att

Den första bilden är tagen med Anders Adlers objektiv på din kamera o den funkar som den ska??
isånafall får man vara glad över att man inte köpt en sån dyr o oskarp glugg
 
Re: Menar du att

vargen24 skrev:
Den första bilden är tagen med Anders Adlers objektiv på din kamera o den funkar som den ska??
isånafall får man vara glad över att man inte köpt en sån dyr o oskarp glugg

Nix. Vi testade två objektiv. Ett äldre Canon EF 28-70 och ett nytt (det felaktiga) Canon EF 24-70.

Vi har bägge likadana kameror Canon 20D. På min kamera fungerade bägge objektiven ok. På Björns kamera fungerade mitt objektiv (28-70) ok, men inte Björns, det nya 24-70.
Den enda skillnad vi kan se är att jag har firmware 1.0.5 och Björn har den senaste 2."någonting".

De bilder som visas är med Björns kamera:

- Den suddiga är med Canon EF 24-70
- Den skarpa är Sigma 24-70.

Det man kan fråga sig är om skärpan kan påverkas av uppgraderingen av firmware?

/Anders
 
ok då hajjar jag

Det borde inte göra någon skillnad vilken firmware man har isånafall borde ju Björns vara den bättre om nu inte canon lägger ut nya firmware som sabbar skärpan och det är väl inte troligt.Ja jävligt skumt verkar det vara, vi får väl höra hur hans nya han får när han skickat tillbaka det där funkar
 
Ja, båda bilderna är som det tydligt står tagna med samma hus och Canon respektive Sigma 24-70 2,8.
Det åker tillbaka och nytt beräknat leveransdatum är 19/4. Jag lever väl med Sigman under tiden, känslan är lite sämre men skärpan funkar bra i alla fall.
 
ANNONS