Annons

Capture NX på Leopard

Produkter
(logga in för att koppla)

edsjo

Aktiv medlem
Hej!

Jag såg att Nikon nu har släppt en Hot Fix till Capture NX 1.3 som uppgraderar NX till 1.3.1 och ska lösa problemet att NX 1.3 kunde ge korrupta filer i Mac OS X 10.5 (Leopard). Både Capture NX 1.3 och Hot Fix finns på Nikons supportsidor.

Jag har installerat Capture NX 1.3 och applicerat Hot Fix, men jag kan inte öppna NEF-filer från min D300. NEF-filer från D70 går bra, men inte D300-filer. Första gången jag försöker crashar NX och när jag sedan försöker får jag ett felmeddelande

'Can not load file:' och filnamnet på min NEF-fil.

Är det någon mer som har dessa problem och har ni i så fall lyckats lösa det? Jag kör Leopard 10.5.1 och installerade engelskt Capture NX. Jag har även provat att avinstallera NX och sedan installera om, med samma resultat. På samma maskin har jag testat att installera allt på en extern hårddisk med Mac OS X 10.4 och där fungerar allt utan problem, så det verkar helt klart vara ett Leopard-problem. Jag fösökte även installare View NX utifall det behvös av någon anledning, men det vägrar att installera under Leopard.

Joakim
 
Jo. Jag hade det felet. Jag lyckades lösa det genom att avinstallera Capture NX och View NX, ta bort alla spår av Nikonmjukvaror på hårddsiken (missade tydligen ett ställe iom att registreringen låg kvar), starta om, tömma papperskorgen och sen installera från början igen.

Hoppas det hjälper.
 
OK, kul att höra att någon har fått det att fungera. Jag ska prova detta en gång till med papperskorgstömning och omstart mellan avinstallation och ominstallation. Hoppas att det löser problemet.

Joakim
 
Jag har nu testat att avinstallera allt, tömma papperskorgen och installera om, dock med samma resulat, dvs Capture NX antingen crashar eller ger mig felmeddelandet "Can not load file" när jag försöker öppna en NEF-fil från D300. View NX fungerar däremot med samma filer. Skumt!

Jag antar att jag får kontakta Nikon Support efter helgerna och se om de kan reda ut problemet.
 
För er som har samma problem kan jag tipsa om att det verkar löna sig att vara enträgen. Jag avintallerade allt igen (med avinstalleraren) och gick sedan manuellt in i ~/Library/Application Support och tog bort allt med Nikon. Jag tog även bort alla inställningsfiler ~/Library/Preferences/com.nikon.*. Sedan tömde jag papperskorgen, startade om, tömde papperskorgen igen och körde 1.3.0-installeraren och Hot Fix-programmet som uppgraderar till 1.3.1. Och nu fungerar det! Man såg att 1.3.0-installeraren gjorde något annorlunda denna gång då den när den verkade klar skickade upp en ny dialogruta där det stod 'Installing Capture NX'. Den har inte kommit tidigare, vare sig när jag installerade på ett helt rent 10.5.1-system eller vid tidigare ominstallationer. Hur som helst, nu fungerar det så det verkar som om det bara är att kämpa på om man vill ha detta att fungera.

Nikon har måhända bra algoritmer i Capture NX, men programmera och göra vettiga installerare har de aldrig varit bra på. Det är ju inte första gången folk får problem med deras installerare direkt...
 
Tog du även bort Nikon-katalogen under Macintosh HD-Library-Application support?

Såg att du han komma med ett till inlägg..... Kul att höra att du fick det att fungera till slut.
 
Jag tog bara bort Nikon-katalogen ~/Library/Application Support/Nikon i min hemmamapp, inte den på root-nivå (/Library/Application Support/Nikon). Konstigt att inte avinstalleraren till Capture NX tar bort dessa också. Ännu konstigare är att det inte fungerade första gången jag installerade, då jag inte hade något gammalt Nikon-skräp liggande från början...
 
ANNONS