** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Censorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Jag har läst en hel del om censorrengöring i forumen men alla har de tillhört andra märken än KM.

Jag har fått in smuts som syns som mörka fläcker vid liten bländare. Det är 3 fläckar som syns mest i bilder tagna i motljus. De finns där men syns dåligt vid andra ljusförhållanden och större bländare.

Jag har provat fälla upp spegeln och titta runt på CCD:n men ser ingenting. Spegeln däremot har några fläckar men de ska väl inte påverka den slutgiltiga bilden eller?

Då till den egentliga frågan. Hur rengör man censorn på bästa sätt? Är det blåsbälg eller pensel som gäller?
Eller ska man skicka in den och isf till zieger eller till en vanlig butik?
Är det något speciellt att tänka på om man gör det själv? (Läste att canons ccd har ett lager fett på sig)

Med vänliga hälsningar

Petri
 

Bilagor

  • slottet-i-motljus.jpg
    slottet-i-motljus.jpg
    49.2 KB · Visningar: 460
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "alla har de tillhört andra märken än KM.". De enda som idag har sensorrengöring inbyggt är Olympus (och den kommande Panasonicen har jag för mig..).

Alla andra metoder finns det 1000 trådar om i forumet, ett tips är att göra en sökning på just ordet "sensor" och "rengöring", du får garanterat upp massor med svar.
 
För KM gäller samma sak som för alla andra märken. Det finns massor med infor här på forumen inklusive steg för steg anvisningar.
Mina erfarenheter efter att ha testat de flesta varianter är.
1) Skicka in till service är för dyrt. Att göra det själv är lätt och risken att göra någon skada om man följer instruktioner är minimal.
2) Blåsbälg är billigast och funkar ofta helt ok. Hamas nya variant är att föredra då den har bra kapacitet.
3) Yfos "Green Clean tryckluftsdamsugare" (tryckluftsburk me tillbehör som gör att det uppstår ett sug istället för blås), är enkel och funkar hyggligt men är dyr.
4) Sensorbrush eller annan syntetpensel. Funkar suveränt men blir dyrt om man använder tryckluft för att ladda penseln. Dessutom finns en risk att man råkar få fukt från tryckluftsburken på penseln, eller att det sitter kvar kemikalier (vanliga systetpenslar) även efter att man tvättat bort ämnet som gör borsten styva. Då måste man göra rent med pec-pads + metanollösning eller liknande för att få bort beläggningarna. Senaste varianten av sensorbrush skall tydligen ha en liten medföljande motor som roterar penseln snabbt varför tryckluft inte behöver användas. Sparar mycket pengar eftersom rätt tryckluft på burk är dyrt (120kr ink moms på Claes Olsson).
5) Pec-pads + eclips (metanol) funkar kanon för grovrengöring när damm verkligen har fastnat på sensorn (vilket händer ganska sällan) eller när man sjabblat med sensorbrush och fått beläggning på sensorn. Dyrt. Pec-pad dukar är billigare och går att klippa till i rätt storlekar och sätta fast på en mjuk spatel. Trots att det står att dukarna eler padsen skall vara "lint free" släpper de nästan alltid ändå några små fibrer som man får ta bort med metod 2) eller 3).
MVH, Niclas
 
Oftast ser man inte dammet för blotta ögat.

Gör en provfotografering. bl 22, jämn ljusblå yta (helt klar himmel, eller ett blått papper), gärna ca +1 i exponeringskompansation. Se till att ha motivet kraftigt UR fokus, annars riskerar du att missta motivdetaljer i bilden för damm. Ladda in bilden i datorn och dra upp komtrasten ganska mycket. Nu framträder dammet tydligt.

Tänk på att bilden registreras bak och fram, samt upp och ned. Ser du ett dammkorn i bilden uppe till vänster, så sitter det på sensorn nere till höger. Blås på sensorn. Gör om testfotograferingen... osv

MVH, Niclas

Och som sagt.... det finns massor me info här på forumen. Sök!
 
Tack för era svar!

Ska testa med blåsbälg till en början.

Min största fundering var om det var något särskilt med just KM:s CCD, om det nu skulle finnas anledning till det, eller om det bara är att köra efter alla andra sätt som finns postade på forumen.

Mvh
Petri
 
Tänkte bara nämna en viktig detalj. Blås inte in i kameran med munnen. Jag har själv gjort misstaget, sätter sig saliv på mattskivan och spegel. Ett helvete att få bort det igen.
 
ANNONS