Annons

Co2 eller luft på burk?

Produkter
(logga in för att koppla)

perado

Avslutat medlemskap
Jag undrar om någon här har köpt ett Tetenal Anti dust CO2-kit med patroner som SF tillhandahåller? Är den bra och kan man "spara2 en patron tills den är slut eller måste man använda upp hela vid ett och samma tillfälle?

Nästa fråga är om mna kan använda denna "Anti Dust" till att ladda penseln vid rengöring av CCD:n? Eller måste man ha "ren luft"? Någon här som kan fysiken?

Är en C02 patron helt ren? Så att den kan användas på objektivglaset direkt?

Kan man smyga ut kolsyran eller kommer allt med full fart vid tryck?

Många frågor blir det... ;)
 
Har inte sett den du har men tänker köpa en liknande från Zebramedia, en "bollpump" med CO2 patroner för 146 kr.

http://62.95.127.45/butik/show_one.asp?ID=3536

Man kan spara gasen och behöver inte göra slut på allt på en gång. CO2 gas skall så vitt jag vet vara helt ren men som all komprimerad gas är den kall och "pyser" man på för kraftigt kan det uppstå kondens. Dock skall det inte vara samma problem som med "burkluft" då den innehåller en vätska. Man ser ju om man har testat en "Sodastream" nån gång om man pyser på för mycket att det blir en viss kondensering av gasen men den försvinner på en gång.

Testa för säkerhets skull på en spegel eller nån glasyta så ser du ju hur mycket gasflöde du kan använda innan den kondenserar.
 
Nu har jag bara erfarenhet av CO2 på flaska men på jobbet under 80 talet användes detta vid t.ex felsökning på elektronik, genom att kyla komponenete kunde man lokalisera felaktika sådana.
Men, detta förbjöds senare av den anleningen att MTBF sköt i höjden (Mean Time Between Failurs).
Problemet är att med CO2 kan man orsakar man väldigt kraftig kylning på kort tid, normalt rekomenderas det inte att man kyler en elektronisk komponent med derivatan dC/dt, 5 grader/minut. Med CO2 kan man kyla lokalt ned till ca -40 grader C så¨ifrån rumtemp. ca +20 grader C tiil -40 grader C på mindre än 1 minut. Detta är en enorm stress för komponenterna. Vad som händer är att det uppstår så kallade mikrospickor i t.ex. keramiska komponenter och detta gör att livsländen förkortas avsevärt.
Jag bara nämner detta, jag har ingen aning om hur känslig en CCD är men personligen skulle jag rekomendera gummiblåsa +för hand.
Vid vilken temperatur kondenseras CO2 ? - tänk på saken !
 
Min tanke var inte att spruta CO2 direkt på CCD:n utan mer för objektiv och kamera. Men min fundering är om det går att ladda upp en nylonpensel för rengöring av CCD:n? Meningen är att penseln ska bli laddad med statisk elektrisitet av luftströmmen. Frågan är om detta går att uppnå med C02?
 
Ah jag missförstod ! Ursäkta !
Har ingen aning om man kan generera ESD men CO2 då C är konduktivt, luft funkar nog bättre i så fall, sen e det ju det där med ESD i sig självt då men men...
 
Michael Eriksson skrev:
Ah jag missförstod ! Ursäkta !
Har ingen aning om man kan generera ESD men CO2 då C är konduktivt, luft funkar nog bättre i så fall, sen e det ju det där med ESD i sig självt då men men...

He he... nu förstår jag inte dig ;) ESD? Konduktivt?

Från killen som nog sov på vissa fysik lektioner.
 
off topic - sorry

Michael Eriksson skrev:
Men, detta förbjöds senare av den anleningen att MTBF sköt i höjden (Mean Time Between Failurs).

Vad menar du med förbjöds? Jag har använt kylsprej på elektronik både på 90-talet och 2000-talet. Vet dock inte vilken sort...

(edit: frågan är alltså, var det kylsprej på elektronik som förbjöds, eller co2-kylsprej som förbjöds?)
 
Förbjuds, alltså på företaget är jag jobbar.

CO2 gas e ju lagligt i samhället förövrigt eller hur ! Vad andra eloktronik producenter gör.. tja det är ju upp till dem eller hur.


Vi hade även kylspray innehållandes freon, både rent och med isopropanol men detta vet vi ju att det är otillåtet idag.
 
perado skrev:
He he... nu förstår jag inte dig ;) ESD? Konduktivt?
ESD = ElectroStatic Discharge, gissar jag att Michael menar.
Konduktiv = elektriskt ledande

För att bygga upp statisk laddning i penseln så fungerar det bäst att använda en gas som inte leder bort elektriciteten.

PD
 
Det måste ju gå att använda till att blåsa av sensorn med i alla fall...man blåser ju inte kontinuerligt i 1 min eller nått utan man blåser ju "små pysar". Man uppnår väl ingen avsevärd kyleffekt från en liten 12 grams co2 tub i små doser??? Eller??

Jag tänkte ha min att blåsa ur kamerahuset inkl. sensorn med i alla fall. Den var ju liten och smidig och jag är såååå lat att jag inte orkar trycka på blåsan på bälgen :))))
/Jonas
 
Varför riskera sensorn när det är så enkelt med en liten blåsbälg?

Vet inte vilken kamera ni har men enligt instruktionsboken bör inte någon form av luft på tub eller gas-spray användas då lufttrycket kan skada sensorn och gasen frysa den.
 
ANNONS