Annons

Då avtog fotointresset drastikt

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Vet om detta då jag jag när jag körde Canon alltid lämnade in gluggar och hus när jag köpte nytt.
Och inte ENDA GÅNG kom vare sig objektiv eller hus tillbaka utan att de fått en smärre justering.

Har du garanti kvar på grejerna?
Då kostar det inget att lämna in dem för justering,

Numera kör jag Fujifilm och har inga problem med detta längre.

//Julle.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vet om detta då jag jag när jag körde Canon alltid lämnade in gluggar och hus när jag köpte nytt.
Och inte ENDA GÅNG kom vare sig objektiv eller hus tillbaka utan att de fått en smärre justering.
Har själv lämnat in min 7D på check-and-clean för några år sedan och skickade då med mitt 100-400. Givetvis justerade Intervision objektivet en aning, trots att både det och huset låg klart inom fastställda toleranser. Att det kan bli ännu bättre innebär inte nödvändigtvis att det var fel från början.
 

Måns H

Aktiv medlem
Kollade dina bilder

Jag tycker att de bilder du lagt in här på FS ser bra ut. Katten skarpare än dom kattfoton jag tar.

Handhavande:

Hur har du AF inställt? Om kameran väljer bland alla AF-punkterna i sökaren kan den ju fokusera på nåt annat än det du tänkt dig. Jag kör bara med mittpunkten. Har ställt in kameran så att fokus inte är med avtrycket utan med en särskild knapp ("fokus med tummen) och så att kamerans fokusinställning stannar där tills nästa tryck. Fokuserar alltså först och komponerar sen om.

Med största bländaröppningen blir fokusplanet tunt! Millimetrar på nära håll. Egentligen är det alltid ganska tunt, men med bländare t ex 8 inte fullt så noga. Korta slutartider brukar hjälpa mot skakoskärpa eller att motivet rör sig. Sammantaget är det ofta bättre att använda ASA 400 än 80.

Det brukar ta ett tag att lära sig grejorna. Jag som plåtat sen urminnes tid köpte ett nytt objektiv, d v s en för mig ny veteranlins. Det tog 70 bilder att få en bild som var OK. Samtidigt råkade jag få tag på en veteranlins som funkar precis som mitt första objektiv. Den behövde ingen som helst inkörningstid. Så plåta på, ställ in noga, håll kameran still eller ta stöd!
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Fotat rätt mycket nu, men av 100 bilder kanske jag sparar 5-10 st, resten är oskarpa, men även dom är inte så himla skarpa heller. Så har läst på ordentligt om lika fototekniker med mera och antog först att de var skit bakom spakarna, men nu är det väl tydligen inte så, många bilder hade nog blivit perfekta om jag hade ett väl kalibrerat system.

Testade nyligen med ett simpelt test vart fokusen låg, fokusen ligger ju helt olika beroende på brännvidden, på 18mm med mitt 18-50 sigma objektiv så ligger fokusen helt fel. Lika med mina andra objektiv mer eller mindre.

Skulle köpa ett 70-200L IS objektiv nu snart, men funderar på om man ska ge fan i det, många verkar ha problem med fokus på även L objektiven, och att försöka ställa fokus manuellt med en 600D i sökaren är ju bara att glömma, och att använda live view går inte.

Att lämna in ett gammalt sigma objektiv för kalibrering är ju inte heller ett alternativ då det är rätt gammalt.

Hur är Nikons grejer? för Canon verkar ju inte på topp direkt.
Hej
Det är lite kort med info i din beskrivning.
Långbollsvarning, men ändå....
Är du säker på att det inte letat sig in lort i kameran? Min D300 betedde sig så som du beskriver helt plötsligt, lämna in den på Lasses och dem konstaterade inget fel förutom en renblåsning av fokusmodulen och mattskiva, sen har den travat på som vanligt.

Kan vara värt ett försök.
Förövrigt är ju spegellösa notoriskt mycket bättre än DSLR på lägga skärpan bra.
 

excesslight

Aktiv medlem
Eller slå på Live View-fokusering.

Per.
Fast den fokusmetoden är otroligt dålig i svagt ljus och seg. Den är betydligt sämre än sonys autofokus. så då är det lika bra att leta sig till spegellösa, om du inte fotar i studio med fin belysning eller mitt på dagen utan att behöva ha en snabb autofokus.
 
ANNONS