** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dött ut

Produkter
(logga in för att koppla)

eatfrog

Aktiv medlem
Har nån någon förklarning hur det kommer sig att det mesta som har med pentax att göra har dött ut de senaste åren?

Ingen verkar prata om pentaxprylar, beg. marknaden har blivit minimal, och värdet på prylarna har gått ner som en sten i sjön.

Finns det en förklarning till detta?
 
De gjorde bort sig med reklamen i höstas;) Fast så många bojkottade dem kanske ändå inte för det förstås..

Jag tycker mig dock se en hel del på beg. marknaden..
 
Ingen aning vilken reklam du syftar på. ;)

Har du några tips på sidor där det kan hittas något beg.?
 
Tror inte att det är den dåliga reklamens fel utan andra faktorer som påverkar.

Pentax har helt enkelt inte varit så "hot" som Ca/Ni, Minolta har även dom tappat men dock inte lika våldsamt som Pentax verkar ha gjort...

Varför kan man fråga sig men några faktorer är ju marknadsföring samt hur väl man lyckas med att tillverka produkter som lockar, tror att Pentax misslyckats med båda dessa saker.

En vän till mig är en av de få som äger en PentaxDSLR, en riktigt fin kamera som dock är åt skogen för högt prissatt för att Pentax ska kunna bli nåt att räkna med på DSLR-marknaden. Vi får se hur det går för Minolta men jag har en känsla av att deras kommande DSLR kan slå bättre om dom lyckats med den samt om priset inte drar iväg som det gjorde på Pentaxen...

Det är nog viktigt för kameratillverkarna nu att hänga med på DSLR-fronten, lyckas dom inte med det så tror jag att systemen sakta men säkert dör ut & tillverkaren blir hänvisad till att leva på digitalkompakter. Detta i sig inbringar i & för sig säkert mycket pengar också...

/Larsa
 
Nyligen hemkommen från Foto 2004 i Elmia har man fått lite att fundera på.
Jag blir ganska ledsen när jag ser det tunna utbudet i Pentax monter jämfört med konkurrenterna.
Det mesta verkar handla om kompakter och de systemkameror som finns är både plastiga och flera år gamla (med något enda undantag).

Jag gillar mina kameror, och har på begmarknaden (radannonser, Tradera osv.) samlat på mig en rejäl uppsättning objektiv under de sista två åren. Det är bra grejer, optiskt, inte tal om annat.
Men trenden nuförtiden visar att bra optik inte är nog, det måste till extrautrustning som ultratysta fokusmotorer, elektronisk skakningsdämpning och annat pynt. Där är Pentax hopplöst efter.

Jag blir också ledsen när jag ser var Pentax är på väg med sina kamerahus.
Husen blir mindre och lättare för varje modell. När ska Pentax komma ut med en riktigt rejäl kamera som kan motsvara konkurrenternas EOS 1 och F5?
 
digitalt Mellanformat

Pentax har kopplat greppet om den digitala marknaden istället för 35mm. Smart drag! 645:an är en av de bästa kopplingarna till digitala bakstycken (tillsammans med mamiya). 67:an används väldigt mycket inom modefoto.
Detta är anledningen till att de lagt mest fokus där och inte inom 35mm. De digitala kompaktkamrorna är toppklass. Kolla in OptioS.
 
Mja, jag håller inte med. Man kan knappast säga att de har "kopplat greppet" om den digitala marknaden.
Kanske att deras digitala kompaktkameror är måttligt populära (jämför ännu med t ex canon och sony), men deras digitalsystemkamera-utbud är ändå tragiskt.

Smart drag att ha EN digital systemkamera på marknaden just nu, som har aningen för högt pris jämfört med andra i klassen?
Tveksamt.

Var exakt ligger Pentax fokus i dagsläget?

/Henri
 
yeha!

Hur det än går för Pentax så är jag glad att jag har en Pentax 67II:a, en Pentax 67 plus en till 67:a med polbakstycke, en till kommer jag köpa innan domedagen är framme för den bästa kameratillverkaren (i mitt tycke) om den dagen kommer vilket jag inte tror.
D lungt, d finns väl hur mkt som helst i begagnat marknaden tex

Men jag tycker dom borde satsa ännu mer på mellanformatet, där dom är starka

Jim
 
ANNONS