Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3 och D700, e dom kompisar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Kör med en D3:a sedan den kom, bytte ut min andrakamera och har en D700 sedan ett par veckor.
När jag går ut på ett nytt jobb är det alltid rutin att formatera korten innan.
Gjorde det tidigare idag och pös iväg. Under jobbet visade plötsligt kameran 3 bilder kvar trots att det borde ha varit gott om plats. Slarvigt av mig att inte kolla räkneverket men så är det i striden hetta.
Tittade och hittade jobb från ett gig i torsdag som fortfarande fanns kvar?? Trots omformatering?
Kollade nu, hemma igen och har två mappar på kortet en från D3 och en från D700?
Detta trots att jag vet att kortet är formaterat.
Någon som kör kombinationen och stött på problemet?
Trodde i min lilla värld att ett formaterat kort var, just, ett formaterat kort.

By the way, När får vi på fotosidan en hörna för yrkesfotografer. Ungefär som på fredmiranda som har sin Prodigitalcorner. Där vi som på heltid jobbar med bild kan språkas vid och där dom som vill lära sig något kan läsa, vara tysta och lära? Kanske inte funkar i Sverige, jämlikhetens förlorade land. ;-))
 
Så att när en nolla som inte jobbar med fotografi yrkesmässigt men kan svara på din fråga så skall han inte kunna?
 
By the way, När får vi på fotosidan en hörna för yrkesfotografer. Ungefär som på fredmiranda som har sin Prodigitalcorner. Där vi som på heltid jobbar med bild kan språkas vid och där dom som vill lära sig något kan läsa, vara tysta och lära? Kanske inte funkar i Sverige, jämlikhetens förlorade land. ;-))

Man kanske ska ha en hörna för yrkesfotografer utan koll oxå? (för jämlikhetens skull).

Svaret på din fråga är enkel, gör om, gör rätt. Du har inte formaterat kortet på rätt sätt.
 
Kör med en D3:a sedan den kom, bytte ut min andrakamera och har en D700 sedan ett par veckor.
När jag går ut på ett nytt jobb är det alltid rutin att formatera korten innan.
Gjorde det tidigare idag och pös iväg. Under jobbet visade plötsligt kameran 3 bilder kvar trots att det borde ha varit gott om plats. Slarvigt av mig att inte kolla räkneverket men så är det i striden hetta.
Tittade och hittade jobb från ett gig i torsdag som fortfarande fanns kvar?? Trots omformatering?
Kollade nu, hemma igen och har två mappar på kortet en från D3 och en från D700?
Detta trots att jag vet att kortet är formaterat.
Någon som kör kombinationen och stött på problemet?
Trodde i min lilla värld att ett formaterat kort var, just, ett formaterat kort.

By the way, När får vi på fotosidan en hörna för yrkesfotografer. Ungefär som på fredmiranda som har sin Prodigitalcorner. Där vi som på heltid jobbar med bild kan språkas vid och där dom som vill lära sig något kan läsa, vara tysta och lära? Kanske inte funkar i Sverige, jämlikhetens förlorade land. ;-))
Du får väl fråga någon yrkesfotograf, jag skall vara tyst ;-)
 
Varför ska det alltid bli tjafs om någon nämner en kategori för yrkesfotografer?
Det är väl fritt att tycka till? Det blev samma liv när Mikael Risedal nämnde samma sak.
Den stora fördelen med en sådan grupp är kanske att man skulle slippa märkes tjafset eftersom vi yrkesfotografer ser våran kamera som ett yrkesredskap och inte slåss för att det står canon/Nikon på kameran.
Däremot tror jag inte att det skulle komma fram mycket tips och hjälp i en sådan grupp pga den hårda konkkurrensen mellam fotografer.

Det lade jag märke till när jag skulle börja med 360 fotografering när jag kontaktade yrkesfotografer som sysslade med sådant med frågor om tex vilket program som verkligen fungerar att sticha bilder med. Om jag fick ett svar överhuvudtaget så var det nej pga konkkurrensen så jag försökte läsa till mig vilket program som är bäst på det och köpte 3st innan jag fick tag på det som verkligen fungerar.
Så jag tror att en sådan grupp inte skulle ge något extra men tycker att trådskaparen har rätt att ställa frågan utan att det ska bli massa sura miner.
 
Om jag fick ett svar överhuvudtaget så var det nej pga konkkurrensen så jag försökte läsa till mig vilket program som är bäst på det och köpte 3st innan jag fick tag på det som verkligen fungerar.
Du kanske skulle ha kollat med amatörerna istället.
 
Nej det hade inte hjälpt det är ytterst få amatörer om köper det programmet pga priset.
 
Nej det hade inte hjälpt det är ytterst få amatörer om köper det programmet pga priset.

Intressant, nu är det ju så att vi har väldigt olika ekonomi, en del har snuskigt mycket pengar och en del har inget alls. De som har snuskigt mycket pengar tycker förmodligen inte ens att programmet du tänker på har ett pris att blinka åt trots att personen är amatör.

Trångsynt, men så fick du ju köpa 3 program istället för att nedlåta dig att ta kontakt med en amatör...
 
Det var värst vad den frågan var känslig. Jag tror inte att trådskaparen är ute efter att dela upp forumet i elit- och hobbyläger, utan bara ha en plats där yrkesfolket kan utbyta erfarenheter. Det behöver ju inte bara vara fotorelaterade frågor utan också marknadsfrågor, ekonomifrågor och andra saker som rör själva företaget.

Som Ove säger så kanske man inte delar med sig ALLT om man nu råkar ha någon nisch man är bra på. Men jag tror ändå att ett sådant forum skulle kunna göra någon nytta. Det finns ju ett tillbehörssegment i yrkeskategorin som en hobbyfotograf sällan kommer i kontakt med och att då få svar på en fråga av någon som verkligen har erfarenhet skulle kännas skönt.

Sedan är det kanske inte praktiskt möjligt eftersom det inte går att styra vem som skriver inlägg.
 
God morgon alla yrkes- och amatörfotogafer.
Visste givetvis att jag stack ut hakan rejält. Som jag misstänkte så får man tydligen inte tycka så som jag föreslog.
Tråkigt att det skall vara så, menar förstås inget illa utan ser bara fördelar med ett sånt forum. Det är tydligen en enorm skillnad mellan svensk och amerikansk mentalitet.
Har varit medlem på fredmiranda.com sedan 2002. På den siten finns det nästan inga påhopp, ingen mobbing, inga Besserwissrar. Man är snäll och hövlig mot varandra, fokuserar på fotografi inte påhopp och har sist men inte minst en PRO Digital Corner som fungerar utmärkt.
Nu skall jag läsa instruktionsboken så jag blir lika duktig som alla fantastiska amatörfotografer.
 
Har varit medlem på fredmiranda.com sedan 2002. På den siten finns det nästan inga påhopp, ingen mobbing, inga Besserwissrar.
Du skämtar va? Där finns det verkligen folk som utger sig för att veta allt, som inte har någon koll alls.

Du är väl förresten själv ett bevis på att yrkesfotografer inte vet mer än amatörer:)
 
Makten; sa:
Du är väl förresten själv ett bevis på att yrkesfotografer inte vet mer än amatörer:)

Hur det är med den saken har jag inte en aning om. Jag tycker inte att det är ett djärvt påstående att yrkesfotografer generellt sett kan mer än den vanliga hobbyfotografen. Det vore mycket märkligt annars.
 
Hur det är med den saken har jag inte en aning om. Jag tycker inte att det är ett djärvt påstående att yrkesfotografer generellt sett kan mer än den vanliga hobbyfotografen. Det vore mycket märkligt annars.
Generellt verkar dumt att anse något sådant, ja. Amatörer kan ju vara allt från totala nybörjare till oerhört duktiga, medan yrkesfotografer antagligen ligger en bra bit från nybörjare i alla fall. Men det finns ingenting som säger att de vet mer eller är duktigare än de duktigaste amatörerna.

En del vill inte arbeta med foto, även om de är väldigt mycket bättre än många yrkesfotografer. Det verkar därmed lite puckat att söka efter råd och hjälp endast från yrkesfotografer, då det inte på något sätt garanterar att de genomtänkta svaren håller högre klass.

Problemet med forum på internet är att även de okunniga slänger ur sig "råd" som är käpprätt åt helvete, och det är svårt att komma runt. Varför skulle inte en yrkesfotograf kunna göra det, likaväl som en hobbyfotograf?
 
Generellt verkar dumt att anse något sådant, ja. Amatörer kan ju vara allt från totala nybörjare till oerhört duktiga, medan yrkesfotografer antagligen ligger en bra bit från nybörjare i alla fall. Men det finns ingenting som säger att de vet mer eller är duktigare än de duktigaste amatörerna.

En del vill inte arbeta med foto, även om de är väldigt mycket bättre än många yrkesfotografer. Det verkar därmed lite puckat att söka efter råd och hjälp endast från yrkesfotografer, då det inte på något sätt garanterar att de genomtänkta svaren håller högre klass.

Problemet med forum på internet är att även de okunniga slänger ur sig "råd" som är käpprätt åt helvete, och det är svårt att komma runt. Varför skulle inte en yrkesfotograf kunna göra det, likaväl som en hobbyfotograf?

Självklart, det finns otroligt kompetenta amatörfotografer som brinner för sitt intresse. Inget tvivel om det. Men risken är större att man får ett tok-råd av en amatörfotograf än av en yrkesfotograf. Det borde väl inte vara någon tvekan om det?

...Fast ju mer jag tänker på det ju mindre tror jag på ett sådant forum. Det är ju bara att kasta ur sig en fråga och hoppas att någon kunnig svarar. Tok-råden kan man som yrkesfotograf förhoppningsvis sålla bort. Den fotograf som INTE kan det har kanske valt fel yrke.

Generellt sett kanske man ska tillägga...
 
Självklart, det finns otroligt kompetenta amatörfotografer som brinner för sitt intresse. Inget tvivel om det. Men risken är större att man får ett tok-råd av en amatörfotograf än av en yrkesfotograf. Det borde väl inte vara någon tvekan om det?
Ja, jag tvekar helt klart om den saken. Jag tycker mig ha sett en hel del yrkesfotografer (och andra yrkesutövare för den delen) som anser sig ha rätt bara för att de arbetar med det som frågan gäller.
Se bara på nämnda Fred Mirandas forum. Det finns huuuur många fräsare som helst som har utrustning för en halv miljon, tar tekniskt perfekta bilder som de säljer dyrt, men som definitivt inte vet särskilt mycket mer än det de behöver för att ta sina egna bilder.
Var det inte någon känd fotoboksförfattare som rekommenderade att man alltid skulle plåta vid f/22 förresten? Snacka om att inte ha koll. Ändå köper folk böckerna och lär sig helt vansinniga saker.

Nej, jag tror att det är en ytterst dålig väg till kunskap att stänga in sig med sina likasinnade. Det finns så mycket som helt vanliga människor vet, bara man lyckas sålla ut det bland allt det andra.
 
Ja, jag tvekar helt klart om den saken. Jag tycker mig ha sett en hel del yrkesfotografer (och andra yrkesutövare för den delen) som anser sig ha rätt bara för att de arbetar med det som frågan gäller.
Se bara på nämnda Fred Mirandas forum. Det finns huuuur många fräsare som helst som har utrustning för en halv miljon, tar tekniskt perfekta bilder som de säljer dyrt, men som definitivt inte vet särskilt mycket mer än det de behöver för att ta sina egna bilder.
Var det inte någon känd fotoboksförfattare som rekommenderade att man alltid skulle plåta vid f/22 förresten? Snacka om att inte ha koll. Ändå köper folk böckerna och lär sig helt vansinniga saker.

Nej, jag tror att det är en ytterst dålig väg till kunskap att stänga in sig med sina likasinnade. Det finns så mycket som helt vanliga människor vet, bara man lyckas sålla ut det bland allt det andra.

Jag gissar att de flesta yrkesverksamma har liksom jag börjat som hobbyfotografer. Hos de flesta av dem finns ett verkligt intresse för kamerateknik och kreativitet. Man skaffar sig erfarenhet av alla tusentals skitbilder som passerat genom slutaren. Om man sedan kommer så pass långt att man lyckas leva på sin hobby har man plötsligt blivit "yrkesfotograf".

Det jag ville säga med det är att de allra flesta yrkesfotografer har mer erfarenhet än hobbyfotografen, som ännu inte har tagit steget till att leva på foto.

Det är en jäkla skillnad på att själv söka upp sina motiv och ha all tid i världen. Blir det inte bra kan man göra om det i morgon eller någon annan dag. En yrkesfotograf får ett uppdrag och sedan är det upp till honom/henne att lösa uppgiften på kortast möjliga tid och med ett proffsigt resultat. Kunden betalar inte för att du måste göra om det dagen efter. Man ställs hela tiden inför oförutsedda problem som bara måste lösas. Det gör inte en hobbyfotograf på samma pressade sätt.

Därför hävdar jag fortfarande att yrkesverksamma fotografer har (generellt sett, är kanske bäst att säga) ett bredare kunnande. Som sagt, konstigt vore det annars.
 
ANNONS