Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Darktable

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Helt kort; Är det fler än jag som får upp meddelandet "Working" när ni använder er av DT !? Frågar därför jag undrar om min laptop är för slö.

Detta (working) är ett störande inslag i mitt användande av DT och därför har jag inte lagt ner någon större entusiasm i att gå över och lära mig DT från Lr. I Lr slipper jag denna fördröjning när jag gör redigeringar. Även om detta meddelandet (working) är av kortvarigt slag, finner jag det ändå såpass irriterande att jag valt att inte gå över till DT helt och hållet, s a s, då det är återkommande så fort jag gr någon förändring i bild.

Men för att återgå till grundfrågan, är det fler än jag som får detta meddelande, eller är min dator bara slö !?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Med OpenCL och ett bra grafikkort slipper man de långa tiderna.

Några sätt att snabba upp:
1. I inställningarna, välj prefer performance over quality.
2. Välj att aktivera tunga moduler så sent du kan i ditt arbetsflöde. Brusreducering är en sådan och diffuse and sharpen.
3. Vissa färginterpoleringsmetoder är tyngre än andra. Kör man dessutom två stycken samtidigt tar det dubbelt så lång tid. I modulen demosaicing väljer du RCD.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Med OpenCL och ett bra grafikkort slipper man de långa tiderna.

Några sätt att snabba upp:
1. I inställningarna, välj prefer performance over quality.
Har gjort denna förändring nu, får se om det gör någon reell förändring.
Kan ju kort nämna att även om min laptop är ~5 år gammal i dagsläget, så är det ändå en Intel i7 processor 8550U, fyra kärnor (8th gen.) 1.80 GHz, 16 GB ram samt Intel UHD Graphics 620 (om det säger dig något, mig säger det inte mycket).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har gjort denna förändring nu, får se om det gör någon reell förändring.
kan ju kort nämna att även om min laptop är ~5 år gammal i dagsläget, så är det ändå en Intel i7 processor 8550U, fyra kärnor (8th gen.) 1.80 GHz, 16 GB ram samt Intel UHD Graphics 620 (om det säger dig något, mig säger det inte mycket).
Intel-kortet gör nog varken till eller från. Har själv en Intel i7 fyra kärnor (åtta trådar) och 16 GB ram, men det är rätt segt där jämfört när min stationära med OpenCL drar i gång.
Jag kör både med Nvidia GTX 1060 och RTX 2080 och även om RTX 2080 är snabbt duger GTX 1060 fortfarande.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har själv en Intel i7 fyra kärnor (åtta trådar) och 16 GB ram, men det är rätt segt där jämfört när min stationära med OpenCL drar i gång.
Open CLsäger mig inte så mycket (har ytterst grundläggande kunskaper om datorer i största allmänhet). Gjorde en snabb googling på CL, men som sagt så skapar det mer frågor än det ger svar på (för mig).

Oaktat vilket så tycker jag att förändringen i inställningen inte gjorde så stor skillnad, även om det blev lite bättre, men jag upplever ändå att Lr är smidigare att jobba med (för mig), troligtvis mest p gr av gammal vana.
Jag kör både med Nvidia GTX 1060 och RTX 2080 och även om RTX 2080 är snabbt duger GTX 1060 fortfarande.
Som sagt, detta säger mig inte så mycket mer än att jag vet om att det är grafikkort du talar om här.
 

PeterWem

Aktiv medlem
OpenCL är ett sätt att snabba upp saker och ting med hjälp av grafikkortet. En tung bildfil som jag exporterade från darktable och som tog 10 sekunder med processorn tog 2 sekunder tillsammans med grafikkortet, för att dra ett exempel.

Andra saker som segar ned är bildfönstret och upplösningen.

Vilka moduler brukar du ha aktiva?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
OpenCL är ett sätt att snabba upp saker och ting med hjälp av grafikkortet.
Jag förstår.
Andra saker som segar ned är bildfönstret och upplösningen.
Jag förstår. Sitter vid en Dell XPS 13 (2017 års utgåva), ej pekskärm.
Vilka moduler brukar du ha aktiva?
Sanningen är att jag brukar inte använda mig av DT ö h t, på grund av tidigare nämnda anledning, men jag sitter i detta nu och klickar runt för att se om jag kan göra det begripligt för mig.

Kan konstatera att det finns en hel del inställning/redigeringsmöjligheter i detta program.
 
Senast ändrad:
ANNONS