Annons

Datorn hittar inte raw-filerna..

Produkter
(logga in för att koppla)

HighwayStar

Aktiv medlem
Jag har varit ute o tagit c:a 140 bilder.. dom flesta i .jpg-format..
Dock så tog jag 5 av dessa bilder i RAW-format men datorn vägrar att hitta dom!
Har provat att importera via photoshop o andra program men enligt datorn så finns det inga raw-filer på kameran.
Dom syns klart och tydligt i kameran.
Sitter på en annan dator än min egen nu (30 mil hemmifrån) och har installerat drivrutiner och raw-tillägg för förhandsgranskning.

Nån som har nåt bra tips ? Ansluter kameran via USB-kabel då denna dator inte har nån kortläsare..
Kanske bör tilläggas att på min dator hemma funkar det felfritt med raw-filerna..
Kameran är en EOS350D om det gör nån skillnad..

Mvh Johan Gustafsson
 
Gissningsvis behöver du en separat kortläsare eller programvara från Canon för att få över dina rawbilder.
 
Hej,
jag har haft liknande problem men löst det genom att använda den programvara som kom med kameran (i mitt fall Nikon och programmet Picture perfect). Det är det enda sättet jag lyckats få över RAW-filer till min dator. Lycka till!
/Catharina
 
Samma problem

Jag har haft samma problem och jag får inte ur mina RAW filer om jag inte använder separat kortläsare.
Vad jag än använder när det gäller överföring annars så funkar det inte på RAW filer, det är precis som att de inte finns. Så nu använder jag jag bara kortläsaren istället.
(Istället för att leta på det VERKLIGA problemet :p)

Lycka till!!!

Ps, jag har en Canon 30D
 
Jag ska prova med lite andra program också för o se om det går o få tag på dom med vanlig USB kabel.. Annars får jag helt enkelt vänta tills jag kommer hem :)
Tusen tack för alla förslag !

Mvh Johan
 
Har du provat med Canons "Digital Photo Professional"? Det följer med kameran och fungerar alltid hos mig, på den bärbara, på den stationära, från 10D, från 40D och från 5D mkII.

Jag har varit ute o tagit c:a 140 bilder.. dom flesta i .jpg-format..
Dock så tog jag 5 av dessa bilder i RAW-format men datorn vägrar att hitta dom!
Har provat att importera via photoshop o andra program men enligt datorn så finns det inga raw-filer på kameran.
Dom syns klart och tydligt i kameran.
Sitter på en annan dator än min egen nu (30 mil hemmifrån) och har installerat drivrutiner och raw-tillägg för förhandsgranskning.

Nån som har nåt bra tips ? Ansluter kameran via USB-kabel då denna dator inte har nån kortläsare..
Kanske bör tilläggas att på min dator hemma funkar det felfritt med raw-filerna..
Kameran är en EOS350D om det gör nån skillnad..

Mvh Johan Gustafsson
 
Tillägg

Om datorn kör igång ett program som inte kan läsa rawfilerna så visas heller inte dessa. När du ansluter kameran kan du välja vilket program som skall användas för att tnka över filerna och då måste du välja rätt. Ex vis DPP.

Har du provat med Canons "Digital Photo Professional"? Det följer med kameran och fungerar alltid hos mig, på den bärbara, på den stationära, från 10D, från 40D och från 5D mkII.
 
Hoppsan!

Det gäller mao att kolla datum.... ;-)

QUOTE=HighwayStar;1365735]Men gott folk.. det här skrevs augusti -06.. sen dess har jag lyckats lösa problemet.. ;)

Mvh Johan[/QUOTE]
 
Vilket bevisar att det är ganska bra om man i en tråd där man efterlyser en lösning på något ger feedback när man löst problemet, och gärna hur så att fler har nytta av det ;-)

Just därför jag själv postade en länk till en ev. lösning och startade inlägget med 'Gammal tråd...'.

;)
 
ANNONS