Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med att köpa och sälja begagnad fotoutrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
:)
Startar den här tråden då jag känner ett stort behov av att vädra och diskutera det här med att köpa och sälja fotoutrustning på diverse annonssidor.

Bakgrund

Min personliga erfarenhet med att köpa och sälja begagnat är till 99% väldigt positiv, jag har använt mig av Blocket, Tradera och här på fotosidan med den överväldigande majoriteten på den förstnämnda.
Jag har på äldre dar insett att jag drivs minst lika mycket av det tekniska intresset som av det konstnärliga i fotograferandet vilket har gjort att jag har gått igenom ca 5 olika kamerasystem genom åren. Nikon DX -> Nikon FX -> Olympus 4/3 -> Fujifilm X -> Canon R.
Jag har nog sålt minst 50 artiklar, kamerahus, objektiv från 1000:- - 33 000:- i värde och för inköp har jag nog köpt 30% begagnat och 70% i butik. Aldrig blivit lurad, har aldrig blivit kontaktad av någon som köpt min utrustning efter själva köpet, tolkar det som "nöjda köpare".

Reflektioner av att sälja olika fabrikat

Att sälja Nikon, Fujifilm, Olympus har varit otroligt enkelt, frågorna inför köpen har som mest sträckt sig till, "Har du kvitto?" och "Hur gammal är kameran/objektivet?"
Men att sälja Canon utrustning verkar vara mer som att sälja en bil, noggrann kartläggning av miltal, (shutter count), antal ägare, svensksåld etc. Lite ironiskt det här med shutter count eftersom Canon verkar vara det fabrikat där det är svårast att ta reda på shutter count och Canon har väl också ryktet att vara ett av de mest robusta / pålitliga fabrikaten rent mekaniskt.

Det här med begagnat i fotobutik

Det här med att våra stora fotobutiker erbjuder inbyte och slår sig för bröstet och säger på sina webbsidor "Vi köper gärna din/ditt begagnade kamera / objektiv". När man tar kontakt med butiken i fråga så får man oftast beskedet:
"Njjaaaa, jag ska vara ärlig, du vet du får mera på blocket eller tradera så jag rekommenderar att du säljer privat."
Likväl så dignar deras hyllor med begagnade kameror / objektiv där priset är 90% av nypris.


Vilka är era erfarenheter / förhållningssätt till begagnad handel med fotoutrustning?

- Handlar ni begagnat?

- Några dåliga erfarenheter?

- Vad tror ni är grejen detta med Canon shutter count besatthet, är det helt enkelt så att det är traders som ska köpa och sälja vidare?

- Vad är grejen med detta, att alla fotobutiker erbjuder inköp/inbyte men dom vill egentligen inte, är det en "lockvara-grej"?
 

Tomo53

Aktiv medlem
Jag har också samma erfarenhet som du. Köpt och sålt en hel del via Tradera, fotosidan och Ebay. Blocket någon gång. Aldrig haft problem med säljare eller köpare. I bland har det dykt upp oseriösa köpare och någon gång säljare, men det märks så tydligt så de kan man avfärda. Butikerna, ja. De betalar väldigt dåligt. De ska ha moms på och en avans på det. De som säljer så måste vara desperata eller inte förstå hur mycket man förlorar i en sån affär. Förstår heller inte varför man går ut så hårt i marknadsföringen, någon annan kanske vet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har handlat begagnat.
Ja. Nikon 24-70/2,8 från USA. Det objektivet hade fått stryk.
Troligtvis reparerat hos Nikon o sedan till/via en person som säljer det privat. Linser satt snett o än idag är det inte riktigt friskt trots en servicetur till Nikon.

Det är mer en tjänst butikerna tillhandahåller. Det är svårt att få det att gå ihop så inbytespriset blir dåligt helt enkelt. Man skall komma ihåg att avansen på elektronik är väldigt låg så lösningen blir att sälja mycket.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om butiken redan har hyllorna "dignande" av begagnat lär ju intresset vara minimalt att binda ytterligare kapital såvida du inte skänker dina grejer.
Men det finns förstås undantag om de ser att de kan göra en bra affär och det finns väl likheter med de som annonserar att " vi betalar uppemot 5000 kronor för din vinylskiva". Då ska skivan förstås vara värd det dubbla.

Jag köper begagnat och är det bättre (dyrare) kamerahus och objektiv så föredrar jag säljare som är spårbara. Som yrkesfotografer t.ex. Chansen att sådana luras är liten då de har ett "varumärke" att tänka på. De vet också vad det handlar om.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
- Handlar ni begagnat?
Ja.

- Några dåliga erfarenheter?
Nej.

- Vad tror ni är grejen detta med Canon shutter count besatthet, är det helt enkelt så att det är traders som ska köpa och sälja vidare?
Har aldrig handlat Canon, men det är väl samma sak med andra märken. Men personligen skulle jag inte köpa en Nikon D850 som gått 98 000 exponeringar.

- Vad är grejen med detta, att alla fotobutiker erbjuder inköp/inbyte men dom vill egentligen inte, är det en "lockvara-grej"?
Alla? Tycker inte det stämmer. Har både sålt och köpt begagnat på SP och Cyber, har fungerat bra. Har även bytt in begagnat mot begagnat i butik.
Man slipper prut-babbel, krångel och det är riskfritt. Klart värt för mig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror det här med Canon och Nikon och shutter count mm gäller mer avancerad utrustning då dessa används mer professionellt och i regel kan ha slitits mer medan perceptionen är att t ex Fuji inte används lika mycket professionellt och i vart fall inte tenderar att användas på ett sådant sätt att slutaren slits. Sedan förefaller det vara mer fall av bedrägeriförsök med de stora, Canon, Nikon och Sony och tekniska frågor kan möjligen hjälpa att hitta skojare, men jag vet inte.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
- Handlar ni begagnat?
Ja, i princip uteslutande. Jag köper kanske nåt filter nytt, och batterier och minneskort. I övrigt bara begagnat och bara från privatpersoner. Det är enda sättet för mig att kunna ha ungefär de prylar jag vill ha.
- Några dåliga erfarenheter?
En gång på 30+ år. Jag lade handpenning på ett DSLR-hus, en kalkylerad risk och pengar som jag kunde ha och vara utan. Det visade sig att säljaren var yrkeskriminell och hade sålt samma kamera till tjugofem personer. Inte ett öre tillbaks men vi fick åtminstone glädjas åt att killen satt häktad över jul och nyår och sedan satt inne några månader.
I övrigt bara positiva erfarenheter.
- Vad är grejen med detta, att alla fotobutiker erbjuder inköp/inbyte men dom vill egentligen inte, är det en "lockvara-grej"?
Det tror jag. De känner nog att de behöver erbjuda det för att kunna konkurrera.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har köpt några begagnade prylar, och sålt några. Alltid med personligt möte.
Jag har sålt trasiga saker, men då tydligt påpekat att det är fel på den här grejen, och därför kostar den bara så här, istället för vad som vore rimligt för en fullt frisk vara. Typ ett objektiv som autofokusen slutat fungera på, men var användbart för manuell fokus.
 

netstorm

Aktiv medlem
Inbyte handlar väl mest om att sänka tröskeln för nyförsäljning? Att spendera 20k för en kamera tar emot men drar de bort 5k på priset mot din gamla kamera så känns det genast mer överkomligt även om du hade fått mer på begagnatmarknaden. Kunder som säljer vet gissningsvis inte värdet eller så gillar man bara att det är tryggt och smidigt.

Har själv sålt mycket på auktion och förvånas ofta över hur folk har dålig koll på marknadsvärdet. Inte sällan säljs produkter för högre än nypris.
 

Mas71

Aktiv medlem
- Vad tror ni är grejen detta med Canon shutter count besatthet, är det helt enkelt så att det är traders som ska köpa och sälja vidare?
Har aldrig handlat Canon, men det är väl samma sak med andra märken. Men personligen skulle jag inte köpa en Nikon D850 som gått 98 000 exponeringar.
Jag ser att detta har betydelse.
Men, om man söker en kamera på 2:a handsmarknaden på blocket så tror jag inte att man är en proffessionell fotograf som behöver supportkanaler och garantier på utrustning som man är beroende för sin verksamhet.
Återstår då glad amatör / entusiast, det är här som det oproportionerliga intresset för antalet exponeringar på en modern spegellös kamera.
Canon R6 är ratad för 300 000 exponeringar.
Canon R5 är ratad för 500 000 exponeringar
Här skulle jag hävda att risken att man som "normal" användare sliter ut någon av dessa torde vara försumbar.
Därför misstänker jag att det är daytraders som är ute efter att göra en liten vinst, ex köpa på blocket och sälja på tradera, då blir antalet exponeringar mera viktigt.




- Vad är grejen med detta, att alla fotobutiker erbjuder inköp/inbyte men dom vill egentligen inte, är det en "lockvara-grej"?
Alla? Tycker inte det stämmer. Har både sålt och köpt begagnat på SP och Cyber, har fungerat bra. Har även bytt in begagnat mot begagnat i butik.
Man slipper prut-babbel, krångel och det är riskfritt. Klart värt för mig.
Ja, fast de tre gånger jag har gett mig in i att försöka byta in en begagnad utrustning på Rajala eller Scandinavian Photo så har det blivit just ko-handel och prutning, 2 ggr gav jag upp och en gång fick jag som jag ville.
Men min undrar handlar mera om att man på sin websida och i annonser faktiskt basunerar ut att man köper in begagnad utrustning, men när det kommer till kritan är man rätt ointresserad av att byta in, vilket får mig att misstänka att det är bara ren marknadsföring för att dra in kunden till websida / butik.
 

Mas71

Aktiv medlem
En gång på 30+ år. Jag lade handpenning på ett DSLR-hus, en kalkylerad risk och pengar som jag kunde ha och vara utan. Det visade sig att säljaren var yrkeskriminell och hade sålt samma kamera till tjugofem personer. Inte ett öre tillbaks men vi fick åtminstone glädjas åt att killen satt häktad över jul och nyår och sedan satt inne några månader.
I övrigt bara positiva erfarenheter.
Jag får ont i magen bara jag tänker på detta, men åtminstone lite tröst att det fick konsekvenser för den skyldige. Jag tror känslan av att ha blivit lurad kan vara mera smärtsam än den monetära förlusten i sig.

Det tror jag. De känner nog att de behöver erbjuda det för att kunna konkurrera.
Så kan det mycket väl vara, det var någon enstaka som började med inbyte och nu ska alla helt plötsligt ha en begagnathylla och dessutom marknadsföra den.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Därför misstänker jag att det är daytraders som är ute efter att göra en liten vinst, ex köpa på blocket och sälja på tradera, då blir antalet exponeringar mera viktigt.
Det tror inte jag, i stort för lite pengar och för mycket med transporter och annat krångel för att det ska löna sig. För liten vinst med för mycket jobb. Om det nu sker är det förmodligen i väldigt liten omfattning.
Ja, fast de tre gånger jag har gett mig in i att försöka byta in en begagnad utrustning på Rajala eller Scandinavian Photo så har det blivit just ko-handel och prutning, 2 ggr gav jag upp och en gång fick jag som jag ville.
Men min undrar handlar mera om att man på sin websida och i annonser faktiskt basunerar ut att man köper in begagnad utrustning, men när det kommer till kritan är man rätt ointresserad av att byta in, vilket får mig att misstänka att det är bara ren marknadsföring för att dra in kunden till websida / butik.
Som sagt, det har fungerat bra för mig. Man ska ju heller inte ha några förväntningar om att få lika mycket för sina grejer som man kan få om man säljer privat. Men det är krånglet jag vill slippa, jag vill handla säkert och tar gärna den ekonomiska delen.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag ser att detta har betydelse.
Men, om man söker en kamera på 2:a handsmarknaden på blocket så tror jag inte att man är en proffessionell fotograf som behöver supportkanaler och garantier på utrustning som man är beroende för sin verksamhet.
För övrigt känner jag flera yrkesfotografer som bara köper begagnat och har utrustning som är betydligt äldre och i sämre skick än många medlemmars utrusningar här på FS.
 

Mas71

Aktiv medlem
Det tror inte jag, i stort för lite pengar och för mycket med transporter och annat krångel för att det ska löna sig. För liten vinst med för mycket jobb. Om det nu sker är det förmodligen i väldigt liten omfattning.
Som sagt, det har fungerat bra för mig. Man ska ju heller inte ha några förväntningar om att få lika mycket för sina grejer som man kan få om man säljer privat. Men det är krånglet jag vill slippa, jag vill handla säkert och tar gärna den ekonomiska delen.
Jag vet minst en person som kört detta som sidoverksamhet i flera år med hyffsat resultat, det är kompetensen att veta vad som fungerar att köpa / sälja som blir avgörande.

Absolut, jag är villig att släppa min utrustning till lägre pris vid inbyte än vid en privataffär men häromdagen fick jag beskedet att riktpriset för inbyte är halva begagnade marknadsvärdet förutsatt mint-kondition och det är lite väl högt pris att betala för bekvämligheten anser jag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Inbyte handlar väl mest om att sänka tröskeln för nyförsäljning? Att spendera 20k för en kamera tar emot men drar de bort 5k på priset mot din gamla kamera så känns det genast mer överkomligt även om du hade fått mer på begagnatmarknaden. Kunder som säljer vet gissningsvis inte värdet eller så gillar man bara att det är tryggt och smidigt.

Har själv sålt mycket på auktion och förvånas ofta över hur folk har dålig koll på marknadsvärdet. Inte sällan säljs produkter för högre än nypris.
Japp. Såg en gång att en Canon EF 100/2.8 USM såldes för mer än nypris på Tradera. Antingen blev budgivarna fartblinda eller också visste de inte om skillnaden mellan denna och IS L versionen även om annonsen var väldigt tydlig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vet minst en person som kört detta som sidoverksamhet i flera år med hyffsat resultat, det är kompetensen att veta vad som fungerar att köpa / sälja som blir avgörande.

Absolut, jag är villig att släppa min utrustning till lägre pris vid inbyte än vid en privataffär men häromdagen fick jag beskedet att riktpriset för inbyte är halva begagnade marknadsvärdet förutsatt mint-kondition och det är lite väl högt pris att betala för bekvämligheten anser jag.
Oj då. Var det via en kamera affär eller vilken sorts källa var det?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag vet minst en person som kört detta som sidoverksamhet i flera år med hyffsat resultat, det är kompetensen att veta vad som fungerar att köpa / sälja som blir avgörande.

Absolut, jag är villig att släppa min utrustning till lägre pris vid inbyte än vid en privataffär men häromdagen fick jag beskedet att riktpriset för inbyte är halva begagnade marknadsvärdet förutsatt mint-kondition och det är lite väl högt pris att betala för bekvämligheten anser jag.
Som sagt, sker säkert men nog inte i större omfattning. Sedan är det inte så krångligt att handla. Håll lite koll på priser, handla så säkert man kan och ha is i magen.
En del, både säljare och köpare, verkar krångla till det. Just därför jag föredrar butiker.
 

Ventures

Aktiv medlem
Japp. Såg en gång att en Canon EF 100/2.8 USM såldes för mer än nypris på Tradera. Antingen blev budgivarna fartblinda eller också visste de inte om skillnaden mellan denna och IS L versionen även om annonsen var väldigt tydlig.
Därför det är så trist på tradera nuförtiden. Allt för många som inte har koll på vad rimligt pris är. Jag har sålt saker på tradera där jag skämts för att priset blev så högt. Jag sålde t.ex en platta överblivna 40 watts glödlampor och fick betalt som om de vore led-lampor trots att jag var tydlig i annonsen.
Har iofs också klantat mig en gång när jag köpte ett databackstycke till Nikon F3 och råkade trycka dit en nolla för mycket. Jag vann förstås men priset stannade på rimlig nivå. 😱
 
Senast ändrad:
ANNONS