Annons

Det skulle vara en fin julklapp...

Produkter
(logga in för att koppla)

CodeNine

Medlem
Hej!

Ett macroobjektiv skulle vara en jättefin julklapp. Vem är villig och ge ett sådant till mig? Jag skulle verkligen bli jätteglad.

Men skämt åsido. vad ska man gå efter när man ska köpa ett macroobjektiv? Jag har en tråkig F60.

Tack för ordet...
 
Det finns lite gamla trådar i ämnet, läs dem. Men kortfattat så brukar väl 100 mm anses vara en lagom brännvidd för lagom arbetsavstånd. För levande varelser kan ett längre objektiv vara bättre så du inte behöver trycka upp det i ansiktet på dem.

Vivitar/Cosina/Soligor tillverkar ett billigt objektiv som många tycker är bra. Man bländar ner ganska kraftigt vid makro så prestanda vid full öppning är inte så viktigt.
 
Tamrons 90 mm Makro är himla bra och skarpt för sitt pris (ca 4500:) Toppklassat i FOTO och 1:1 makro utan tillsatser. Lite slö autofokusmotor, men för det priset kan man gott leva med det.

När det gäller makroobjektiv kan det vara värt att betala lite extra för att få den där perfekta skärpan. Ett av de bättre sätten att öka förstoringen är ju sedan en converter, vilket kräver en bra optik från början för att det skall bli bra.

Ett annat alternativ om man "bara" vill pröva är ju att sätta en närbilslins på sin telezoom XX-200/300. Med bra linser (dubbla) blir resultatet oftast helt OK för en i sammanhanget billig penning.

Några andra saker kan också vara bra att ha:
* Ett bra stativ med spegatmöjligheter och en trådutlösare förenklar tillvaron ganska mycket.
* Kamera med spegeluppfällning och nedbländningsknapp är inte heller dumt.

GOD JUL-klapp!

/Ingo
 
Nja..jag vill nog hacka lite på Jim H. i detta fallet..
:Vivitar/Cosina/Soligor tillverkar ett billigt objektiv som många tycker är bra. Man bländar ner ganska kraftigt vid makro så prestanda vid full öppning är inte så viktigt.

För den kreativa fotografen är faktiskt skärpan vid full öppning viktig..Att lägga en liten skarp punkt i en bild och låta omgivningen tona bort i soft är minst lika viktigt som bra skärpa i hela bilden..En bild med en liten kanonskarp punkt kan upplevas som skarpare än en hel bild i focus.
Vidare tycker jag efter en koll hos handlaren att Cosinas macro är väldigt mycket plastleksak,ett begagnat av annat märke eller ett Sigma 50/alternativ mellanringsats är nog ett bättre val.
Att Af är slö har ingen betydelse,det är ändå i manuellt läge som det kommer att användas mest.Tror jag men vet inte....
Närbildslinser har även fördelen att ljusstyrkan inte försämras..
mvh/gunte..
 
Hacka på du gunte, det är svårt att säga emot när man tittar på dina makrobilder :)
 
Eftersom man sällan använder AF vid makrofotografering kan det väl vara en bra idé att titta efter ett gammalt manuellt micro-Nikkor.
55 eller 105 mm. Dyrt för att vara begagnat kanske, men de lär vara ruskigt bra och de håller!
 
Den gluggen har befunnit sig i toppskiktet vid diverse tester och är säkert ett bra köp.
Sen är det upp till den som är på andra sidan kameran hur slutresultatet blir...
mvh/gunte..
 
Äger sedan flera år en Canon-variant av Tamron 90 mm, och den har varit mycket bra.

Vad det gäller hastigheten på autofokusen: Det är nästan omöjligt att använda autofokusen till makro, men man kan ju faktiskt använda objektivet till annat än makroarbete. Det är ju både ljusstarkare och skarpare än de flesta zoomar, och 90mm är en t ex en bra porträttbrännvidd.

Har du pengarna är det en utmärkt julklapp till dig själv. Jag vet att jag blev väldigt glad när jag "fick" min :D Ett annat alternativ är naturligtvis en begagnad originalglugg. Har en känsla av att det kan vara svårt att hitta begagnade makrobjektiv i bra skick, men det är nog värt ett försök i alla fall.

/Ingo
 
ANNONS