Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det var bättre förr ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian h

Aktiv medlem
Är det bara jag som saknar namn under tumnagelbilderna? Jag skall i ärlighetens namn medge att jag i första hand kommenterar de jag känner igen och när bevakningarna gått i taket (mail är bra surt...) så missas det å det grövsta från min sida. Jag är för att få tillbaka namnen eller att kunna bevaka mina favvisar via en sida utan att det mailbombas på mitt mailkonto.!?

/Kristian

Stort tummen upp för att ni underlättar administrationen av ens egna bilder !!

Vi funderar inte på att lägga tillbaka namnen. jag tycker att i all teknik- och namnfixering, så känns det skönt med saker som fokuserar på kärnan i verksamheten, dvs bilder.

Kristian, du är inte ensam iallafall. Jag saknar också namnen, även om jag förstår tanken med att man tagit bort dom (inte har det väl med teknikfixering ,och inte så värst mycket med namnfixering heller, att göra? Snarare att ge nya på fs som inte gjort sig ett nämn ännu en schystare chans, eller?).

Till frågan "Det var bättre förr ?" svarar jag, några saker men rörande en bunt saker så var det inte det. Jag saknar en del "gamla rävar" man såg oftare förr, men de kanske bara tagit sitt förnuft tillfånga och är ute och fotar istället ;oD.

Senast ändrad:
Jag skrev "i all teknikfixering.." och menade då generellt på FS. "Namnfixeringen" är väl väldigt uppenbar om man letar efter bilder utifrån namn!?

Jag har tagit bort Kameraväskan från min profil, under utrustning skall jag i fortsättningen skriva "Kamera" när jag lägger upp nya kritikbilder. Varför gör jag så? Därför att jag är så otroligt trött på megapixeljakten. Allt blir inte per automatik bra för att man "rätt" prylar...

//Jonas

Är inte teknikfixering OK?

Att kalla det namnfixering lät lite hårt i min mening, men OK.

Rörande teknikfixering så kan jag hålla med när det gäller skrävlande om köplatser till nyaste digitalmodellerna (men även det är en del i nöjet med fotografi för många). Och teknik är och har väl alltid varit en stor del av fotografering? Jag tycker personligen att allt snack om att försöka fokusera mer på själva bilden ibland ter sig lite överdrivet pretantiöst. Sedan förefaller det lite av hyckleri att klaga på teknikfixering när folket bakom fotosidan publicerar förhandsgranskningar av hetaste kameraprylarna på fotosidan i princip samma dag som tillverkaren offentliggör att modellerna kommer ;oD.

Förlåt att jag gled ifrån tråden.

Richard (som föredrar att hålla sin hobby ytlig)

Edit: Såg att mitt inlägg lät argare än det är menat. Läs det mera som en observation än ett klagomål :eek:)

Teknikfixering behöver inte heller vara fokuserad bara på nyaste prylarna. Det kan väl lika gärna vara att försöka få sjysta bilder från överkomliga eller rent av skitprylar?

Richad (som är stollt över sin sketna kameraväska och just inser att han kidnappat tråden)

Att rapportera om de senaste kameramodellerna är väl knappast teknikfixering? Vi hade ju inte ens med de exakta specarna på kameramodellerna.

Jag håller inte heller med dig om att det är pretensiöst att ha en vilja att fokusera mer på bilderna.

Jag läste inte ditt inlägg som argt. Så det är helt lugnt.

elmfeldt skrev:
Att rapportera om de senaste kameramodellerna är väl knappast teknikfixering? Vi hade ju inte ens med de exakta specarna på kameramodellerna.

Kanske inte mer än det är namnfixering att hålla utkik efter en viss fotograf (som i regel har ett namn associerat till sig ;op) för att man vet att man gillar hans bilder.

/Richard (som tror han lyckades återknyta till trådens egentliga ämne :) )

Vad är teknikfixering?

Vad är namnfixering? Kan det inte var intresse för just bilden som får mig att söka upp en viss fotograf?

/Richard (förvirrad)

Ja, det är nog viktigt att veta innan man skriver inlägg och kritiserar just begreppen.

För mig innebär det fokus på fixering. Man fixerar bara på teknik eller bara på namn. OCh det tycker jag inte man kan säga att fotosidan.se:s redaktion är/gör bara för att vi rapporterar om tre nya kameror samma dag som de kommer ut. Det är ju snarare en viktigt nyhetsbevakning. Men skulle vi bara bara haft artiklar och nyheter som har med teknik att göra så skulla man kanske kunna påstå det.

Dit jag försöker komma är att jag inte tycker argumentet att namn vid tumnaglarna ger namnfixering som tar focus från bilderna riktigt håller. Det är inte namnfixering för mig (och antagligen en hel del andra), precis som rapportering om tekniska nyheter inte är teknikfixering för dig (men sannolikt det för en del andra).

Det var du som använde termerna teknik- och namnfixering först i tråden utan att definiera vad dessa uppenbarligen subjektiva begrepp betydde för dig. Jag frågade bara vad du menade med dem.

Jag tycker absolut inte ni skall sluta rapportera om tekniska nyheter. Däremot så saknar jag namnen under tumnaglarna.

Jag tror att de flesta rävarna är kvar, men när du inte ser deras namn utan bara bilder så klickar du på bilder som du inte skulle klickat på annars, och därför upplever att de skulle försvunnit. Utan tvekan.

David :) Vilken tur att alla inte tycker lika.

Jag är fixerad på fotografering men vill ändock ha fokus på vissa fotografer som jag kan lära mej av.

Om du läser mellan raderna så står det ingenting annat än att bevaknigen på favoritfotografer är bristfällig i sitt nuvarande skick. Mail i all ära men det bygger ju på att man kan vittja mailen frekvent.

Jag är inte namnfixerad men lägger fokus på ett hundratal fotografer snarare än på den enorma mängd inkommande bilder fotosidan har. Jag kommenterar då och då lite nyingar men med inflödet av nya inaktiva medlemmar vill åtminstone jag ha ett verktyg som hjälper snarare än att bli namnfokuserad.

/Kristian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar