Annons

Digiscoping samlingstråd, bilder och diskussioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har nyligen börjat med denna häftiga form av fotograferande och då det inte finns någon avdelning för det och det inte lär vara så stort att det får en egen kategori så tänkte jag starta en samlingstråd för ämnet.

Här kan alla som håller på med eller vill börja med denna fototeknik lägga upp bilder, ställa frågor och diskutera allt som har med digiscoping att göra så får vi se hur mycket det blir framöver men helt klart är att tekniken har stor potential framförallt för fågel/natur fotografer men även landskap, detaljer och mycket annat och då idén till tråden är min får jag väl sparka igång tråden men lite material och en bild och kommentera gärna bilderna i tråden och ge konstruktiv kritik och tips.

Använder mig av detta kit http://www.gofoto.se/pentax-pf80-edaiii2164x--kolfiberpaket-p-3207-c-350.aspx ihop med Focus digitalkamera adapter http://www.gofoto.se/focus-universaladapter-p-2892-c-284.aspx och en Canon Powershot S95 för mitt digiscopande och det är en utmärkt prestanda i de prylarna bara jag lär mig att hantera dem fullt ut och kan göra dem rättvisa.

Första bilden upp i tråden är en fasaddetalj från Uppsala Domkyrka och bilden togs från Gunillaklockan som för de som inte vet står utanför Uppsala slott och avståndet till motivet är (enligt Hitta.se mät avstånd) just under 600m!!

Har fotat samma motiv med vanlig DSLR och 400mm tele från samma position och det blev inte i närheten lika bra utsnitt den fick jag beskära rejält för att få bilden användbar. Denna digiscopade variant har jag bara beskurit lite i kanterna för att balansera upp bilden och detaljerna på fasaden och här syns verkligen detaljerna, det är tom möjligt att räkna tegelstenarna om man vill!

Tuben var inställd på 20X och kamerans optiska zoom var ökad tills den tog bort vinjetteringen i hörnen så lite knappt 3X , självutlösaren användes och detta blev resultatet.

Tyck till om bilden och dela med Er av era digiscoping bilder och erfarenheter.
Bara våren kommer så blir det lite mera fågel och djurbilder nu är det inte säsong för det riktigt men perfekt att träna fototeknik på iaf.
 

Bilagor

Kustbo

Aktiv medlem
Ingen som har något att tillägga i ämnet?
110 visningar och inte en enda som skrivit något, kom igen nu måste finnas fler än mig som nyttjar denna teknik här på FS så låt oss dela med oss av den!!

Lägger upp en bild till och tänk på att det är övningsbilder så kom gärna med konstruktiv kritik på dem sånt är alltid välkommet.
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sysslat lite med digiscoping i ett antal år, men numera inte så aktivt. Jag håller med om att tekniken har en del fördelar och även potential för att ta riktigt bra bilder, när förhållandena är de rätta. Nackdelar finns förstås också.

Om man redan har en bra tubkikare som alltid hänger med så är det ju mycket smidigt och enkelt (och förhållandevis billigt) med en lätt kompaktkamera som lätt kan fiskas fram ur väskan eller fickan när tillfället dyker upp. Den stora brännvidden är såklart en annan stor fördel. Det går ibland ta dokumentationsfoton på ganska långa avstånd med minimal störning av objektet, och man behöver inte gå lika närma vid normal fotografering, när kvaliteten är viktigare. Dock ska man veta att avstånden vid tex fågelfoto ofta behöver vara relativt korta ändå för att resultatet ska bli optimalt pga värmedaller och annat luftrelaterat. Relativt som sagt, jämfört med tex en systemkamera med 400mm objektiv.

De stora nackdelarna med digiscoping är dels svårigheten att fotografera rörliga eller flygande objekt, dels att det är tidsödande att få in motivet i sökaren och att ställa in fokus. Med övning går det snabba upp det hela, men man får räkna med många missade bilder för att motivet inte varit kvar länge nog.

Ok, det var lite av mina erfarenheter. Det går att få riktigt bra bilder med övning och tålamod, och det ska bli kul att se dina bilder framöver Bo. Med den kameran tror jag du har goda förutsättningar! Lycka till!

Mvh, Toni
 
Senast ändrad:

Tbirder

Aktiv medlem
Ett exempel

Jag kan bidra med ett litet exempel också, på extremavstånd...

Denna bild visar husvagnsmässan på Elmiafältet i Jönköping för några år sen. Bilden tog jag från Vista kulle, som ligger ca 7 km från Elmia...

Nedre bilden är ett utsnitt, 100% pixelstorlek.

Det var sällsynt goda siktförhållanden vid tillfället.
 

Bilagor

Kustbo

Aktiv medlem
Häftiga bilder Toni och visst har såna faktorer betydelse och jag strävar inte efter att alltid fota på stora avstånd men ser just fördelen att inte behöva störa lika mycket som med vanliga telet, främst vid fågelfoto och när det gäller boande fågel, men vill hålla nere förstoringen också för att minska skakrisken som syns mera på högre X tal.

Just rörliga motiv är väl stora utmaningen, så lär bli massor med bommar men det kostar ju inget extra annat än tid med digitalt, däremot hoppas jag att S95.ans filmfunktion ska hjälpa då jag kan filma ett rörligt motiv och sedan klippa ut enstaka bildrutor och göra om till bilder, men det måste testas mera innan jag kan göra det tillräckligt bra, samt att jag måste bli bättre och snabbare på att finjustera skärpan på kikaren, där missar jag ännu vilket syns på bilderna.

Tar gärna emot fler åsikter och erfarenheter och häftiga bilder med uppgifter och gärna på fågel så kanske jag slipper göra alla nybörjar tabbar själv i denna teknik ;-)
 

Tbirder

Aktiv medlem
Häftiga bilder Toni och visst har såna faktorer betydelse och jag strävar inte efter att alltid fota på stora avstånd men ser just fördelen att inte behöva störa lika mycket som med vanliga telet, främst vid fågelfoto och när det gäller boande fågel, men vill hålla nere förstoringen också för att minska skakrisken som syns mera på högre X tal.
Tänkte bara det kunde va kul att visa ett extremt exempel :) Om du vill se mer normala exempel har jag några digiscopade bilder på fåglar och annat här på fotosidan.
Det är klokt av dig att hålla nere förstoringen. Jag har fått bäst resultat med tuben på 20x. Max 30x om det verkligen varit nödvändigt, över det har det inte blivit bra, men det kan förstås variera beroende på vilken utrustning som används.

Mvh, Toni
 
Senast ändrad:

cango

Avslutat medlemskap
Du känner säkert till denna länk, men om inte så kanske det kan vara nåt för dig.
http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=243
(Tror inte att man ska förvänta sig så jättemycket respons av digiscoping här på Fotosidan, då digiscoping primärt lockar fågelskådare än just fotografer)

Tyvärr har jag inga bra tips på digiscoping. Provat och fann det som sagt lite knepigt att fota med diagonalen/okularen.

Har dock sett ypperliga foton, så med tålamod (och bra optik) går det att lyckas. Kanske inte med örnen som just fångar fisk, men det finns så mycket andra fåglar som väntar också att fångas på bild :)
 

Kustbo

Aktiv medlem
Tack för länken

Du har säkert rätt och jag ska testa fågelskådarvinkeln med bara jag får lite tid över lite brist på det på senare tid, men så blir det ibland.
 

cango

Avslutat medlemskap
Tack för länken

Du har säkert rätt och jag ska testa fågelskådarvinkeln med bara jag får lite tid över lite brist på det på senare tid, men så blir det ibland.
Jo, tid är en bristvara :)

I kameradelen (för just okulardigiscoping) kommer du hitta rätt mycket aktivitet. Många tester (alltid är det nån som testar/köper nytt.) Vi lite mer udda å snåla håller till här http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=657
;-)
 

Tbirder

Aktiv medlem
(Tror inte att man ska förvänta sig så jättemycket respons av digiscoping här på Fotosidan, då digiscoping primärt lockar fågelskådare än just fotografer)
Nä, det är nog inte så många här på fotosidan som sysslar med digiscoping i dagsläget, men jag skulle tro att det finns flera som vandrat den vägen, dvs de har börjat med digiscoping för att sedan gå över till systemare, och som nu hänger här på fotosidan .?

Om jag ska ge tips till en nybörjare, så är det att lära sig kameran ordentligt. Testa allt. Kolla hur högt ISO som ger okej bilder, prova olika inställningar för ljusmätning och vad de ger för resultat genom tuben (spotmätning brukar vara bra i många lägen), lär dig snabbt ändra exponeringskompensation, pröva vilka zoomlägen på kameran som ger bäst resultat osv, testa vilka slutartider som krävs för att få skarpa bilder osv ....

Om det finns ett C-läge på kameran: Spara de inställningar du använder oftast där. Även zoom-läget om det går. Då kan man vara "färdig att skjuta" på några sekunder.
Av-läget på kameran är att föredra eftersom man oftast behöver så snabba slutartider som möjligt.
Om kameran sitter monterad på tuben är det förmodligen bäst att stäng av bildstabiliseringen.
Använd seriebildtagning.

Mycket av det här är kanske självklarheter för en som är bekant med systemkameror, men jag har gjort ett försök i alla fall =)
 

Kustbo

Aktiv medlem
Tack för tipsen Toni

AV läget funkar bra ihopo med spot mätnig, men jag gjorde inte som jag brukar på systemaren där jag slår av stabiliseringen när den sitter på stativ, det ska jag testa nästa gång och borde ha tänkt på själv då jag ju som sagt gör det annars.

Har inget C läge på kameran men det får gå ändå och med träning så kommer det att gå fortare, behöver finslipa tekniken att få fokus rätt på tuben och det är ju bara övning som gäller så jag har fram till våren på mig att öva så jag är redo när fågellivet vaknar till våren.

Med adaptern från Focuu så är det gjort på några sekunder att få på kameran när något dyker upp som jag vill fota för det känns lättast tycker iaf jag ännu att leta motiv med enbart kikaren och seda när man funnit ett motiv så på med kameran och skjut.

Har serietagningen ställd på 3 bilder och använder självutlösaren då S95 inte har någon fjärr, men kameran i sig är så bra att jag kan överse med det iaf inledningsvis.
 

holmbo

Aktiv medlem
Hej!

Här kommer några av mina bilder med kameran på tuben (Kamakura SP-83 ED). Min erfarenhet är att systemkameran blir för otymplig på tuben. Man bör helst ha stöd både för tuben och kameran för att det ska bli bra. Fåglar går i princip bara att fotografera när dom sitter still.

Alla bilderna är tagna med en hemsnickrad provisorisk adapter.

Lite info finns under bilderna.

Månen med :
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1251746.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/673472.htm?set=mp

Och några pippi med K10D på tuben:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1069375.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1069374.htm?set=mp

//Lars
 

Kustbo

Aktiv medlem
Hej Lars och tack för mycket trevliga bilder via tuben.

Tror att Din Kamakura och min Pentax är samma tub under olika namn iaf enligt fotobutiken som sålde den, men ED glasen gör iaf mycket för bildkvaliteten, så det känns bra att jag valde en sådan.

Tror också att systemaren blir för tung och nu finns det ju kompakter som har mycket bra prestanda och fotar i RAW med 10-12 MP och väger bara en bråkdel av DSLR så lär fortsätta med det och en färdig adapter underlättar även om det inte är svårt att göra en själv om man har kunnandet och utrustningen, själv var jag för lat och köpte en istället, men den funkar mycket bra och håller kameran stadigt på kikarens okular.

Verkligen en häftig månbild och fräckt med ett utsnitt av månen klart läcker.
 

holmbo

Aktiv medlem
Hej igen! Jag har inte hört att det är samma tub, men vem vet. Jag har en S90 som jag funderat på att snickra ihop en adapter till så småningom. Återkommer kanske om det senare.

Månbilden blev jag rätt nöjd med själv ;-)

//Lars
 

snysop

Aktiv medlem
Hej! Jag har lite digiscoping-utrustning (tror jag?) som jag skulle behöva hjälp med att "få igång". Jag har kikare och adapter från KOWA men förstår inte hur jag ska koppla ihop dem.

Kameramodellen med "sökaren" på.
http://4.bp.blogspot.com/-VSoY6_gYAlo/T0ObwxxLETI/AAAAAAAABbo/m5lOXG0xCns/s1600/DSC03234.jpg

Adaptern för kameran (Pentax-fattning). Adaptern förstår jag inte hur jag ska få fast på kikaren....
http://1.bp.blogspot.com/-VSqeKypVNgA/T0ObvzyQcII/AAAAAAAABbQ/n_uPMDhIvb0/s400/DSC03231.jpg

Skruvar bort "sökaren" och hittar fortfarande inte hur jag får ihop dem. Saknar jag en adapter? På insidan av adaptern finns det gängor men de går inte att få ihop med varken "sökaren" eller utan sökaren.
http://3.bp.blogspot.com/-WRMHVViyHgU/T0ObwPY5S4I/AAAAAAAABbg/xcZVFMBYnPs/s1600/DSC03233.jpg
 

snysop

Aktiv medlem
Typiskt. Ett par minuter efter att ha postat här så kurar jag ut det. Den sista ringen som sitter kvar när sökaren är borta skall också tas bort och då kommer "han"-gängorna...... :) Nu ska det testas!!!!
 

snysop

Aktiv medlem
Särskilt skarpt blir det inte... Trots fjärrutlösare. Misstänker kikaren? Kan lägga upp testbilder och info om uppsättning osv så kanske ni kan hjälpa mig om det är kameran eller SBS som råder. :)
 

holmbo

Aktiv medlem
Hej!

Tuben motsvarar ett ganska långt tele. Det krävs ett stadigt stativ för att det ska bli bra, även med fjärrutlösare. Om du använder din K5'a så bör du använda LiveView för skärpeinställning och zooma in med infokappen så du ser bra.
Sen krävs det nog en del efterbehandling med skärpa och kontrasthöjning för att det ska bli bra. K5'an kan du köra med ISO 1600 för att få korta slutartider.

//Lars
 

snysop

Aktiv medlem
Hej! Ska testa med ett annat stativ, kameran (K10d) tynger ner allt så det blir väldigt känsligt för minsta lilla nuddning. Ska göra ett nytt försök om månen är uppe. :)
 

holmbo

Aktiv medlem
Har du två stativ kan du också testa att sätta ett på tuben och ett på kamerahuset. Det är lite besvärligt att ställa in eftersom månen flyttar på sig rätt fort, men resultatet brukar bli bättre.

//Lars
 
ANNONS