Annons

Digitalt bättre kvalitet än analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
När det gäller omfånget hos digitala kameror var jag tidigare mer skeptisk men sen jag skaffade 5D och lärde mig att bättre utnyttja dess potential i efterbehandlingen så är jag inte längre lika skeptisk. Jag tycker att jag får ut ett stort omfång även om den kanske inte riktigt når upp till t ex efke R25. Karaktären skiljer sig också åt mellan dessa och jag tycker man får vara lite mer observant, särskilt med högdagrarna, med 5D. Överlag är jag dock väldigt nöjd och nu fotar jag främst analogt med min mamiya då jag eftersträvar just en analog känsla eller bara vill fota mellanformat för "känslans" skull. När det gäller detaljupplösning så ligger dock 5D väl så nära mf med finkornig film tycker jag. (Utan att ha gjort några större test) På höga iso-tal är 5D dock helt överlägsen.
 

stefohl

Aktiv medlem
ekeponken skrev:
Då kanske konceptet inte var så bra ändå?
De första generationens CCD-sensorer med Bayer-filter var inte heller så lyckade. Man kan ju hoppas på att Foveon utvecklar sin sensor vidare, så att vi får lite olika alternativ att välja på även i den digitala världen. Sigma kommer ju med två intressanta kameror under våren, en dSLR och en kompaktkamera med en stor sensor, som båda använder Foveons sensor.

Stefan
 
ANNONS