Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

KanonCanon

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Det är väl samma storlek på sensorn på D30-D60 och 10D iaf? de är ju de som säljer mest, så det borde ju vara intressant att tillverka en som passar till dessa tycker man.
Sant, men jag tror canon har fler kameror på G! :)
 

EdwardH

Aktiv medlem
Kanonkanån skrev:
Sant, men jag tror canon har fler kameror på G! :)
Va? Behöver man fler kameror?

10Dn räcker perfekt som vardagskamera, sen kan man alltid ta 1Dsan om man skulle behöva lite fler megapixel.

Asså... mer än att förbättra sensorerna på dem så ser jag inte riktigt vad mer man kan kräva.

(Bättre sensors == mindre brus vid höga ISO, fler megapixel, kanske tom fullsize).
 

Linmajon

Aktiv medlem
Trådutlösare

...kom på att jag behöver en trådutlösare till min 10D. Jag har ritningar för att bygga en själv, men vart köper man en sån billigast?
Exakt vilken sorts kontakt är det? 2.5mm stereo?
 

henab

Aktiv medlem
Hm. Det verkar ju onekligen lite dumt att betala 700:- för 5 kr i kablar och en tia i brytare.
 

PIC-ke

Aktiv medlem
Gör jag rätt i detta???

OOPS jag råkade beställa en C Eos 10D och blev lite rådvill angående val av objektiv. Så jag tryckte beställ på en Canon CAN EF 28-135/3,5-5,6 IS USM Är detta ett bra och prisvärt...he he val???
Jag har inte haft en "riktig" system kamera sen digital kameran gjorde sitt intåg och då ägde jag en Eos med 35-105 objektiv som jag var väldigt nöjd med.
Kan detta nya objektiv vara ett i Digitalt sätt likvärdigt eller bättre alternativ???
Eller bör jag byta till ett annat fort som attan??
MVH Nicke.

Hälsar mig samtidigt välkommen in i denna trevliga foto sajt/forum.









2003-03-10
 

EdwardH

Aktiv medlem
Re: Gör jag rätt i detta???

pppppppp skrev:
tryckte beställ på en Canon CAN EF 28-135/3,5-5,6 IS USM Är detta ett bra och prisvärt...he he val???
Jag har inte haft någon systemkamera förr, men jag, liksom många andra här, kom också fram till att det objektivet är bäst.

Om man inte vill ha en samling objektiv på sig så är det objektivet den bästa allround linsen.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Gör jag rätt i detta???

pppppppp skrev:
OOPS jag råkade beställa en C Eos 10D och blev lite rådvill angående val av objektiv. Så jag tryckte beställ på en Canon CAN EF 28-135/3,5-5,6 IS USM Är detta ett bra och prisvärt...he he val???
Läs recensionerna:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?
Det är ett mycket skarpt och snabbt zoomobjektiv,
eftersom jag ville ha IS-funktionen så var valet enkelt för mig iaf.
sen behöver man väl vidvinkel oxå, valde själv en Tokina 17mm (motsv 27mm)
Recensioner här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=660
pppppppp skrev:

Hälsar mig samtidigt välkommen in i denna trevliga foto sajt/forum.
2003-03-10
Välkommen! mvh/Kim
 

dsmannen

Aktiv medlem
Re: Gör jag rätt i detta???

PIC-ke skrev:
OOPS jag råkade beställa en C Eos 10D och blev lite rådvill angående val av objektiv. Så jag tryckte beställ på en Canon CAN EF 28-135/3,5-5,6 IS USM Är detta ett bra och prisvärt...he he val???
Jag har inte haft en "riktig" system kamera sen digital kameran gjorde sitt intåg och då ägde jag en Eos med 35-105 objektiv som jag var väldigt nöjd med.
Kan detta nya objektiv vara ett i Digitalt sätt likvärdigt eller bättre alternativ???
Eller bör jag byta till ett annat fort som attan??
MVH Nicke.
Det beror ju lite på vilka brännvidder du använder mest, själv skulle jag nog ha satsat på något mer vidvinkligt som zoom (20-35?), sen kanske ett 50/1.8(1.4) eller 85/1.8 vilka bådatvå är snäppet vassare än 28-135 zoomen.
Zoom är dock alltid trevligt att ha, även om ljusstyrkan inte är något att hänga i julgranen :) Däremot så är ju IS trevligt.
Angående den optiska kvalitén så visst är 28-135:an bra, men jämfört med fasta gluggar och dyrare zoomar så är den inte helt perfekt, dock klart mycket bättre än de billigare konsumentzoomarna.
Det dukanske bör frågadig är om du behöver en zoom eller kan köra med fasta gluggar, det du vinner på fasta gluggar är ljusstyrka och skärpa, medan zoomen är mycket mer flexibel i hanteringen.

Redan på en D30 så ser man klart skillnad på en bild tagen med 28-135is och t.ex. 70-200/2.8 (eller 85/1.8), det är ändå rätt stor skillnad mellan gluggarna.
Jag tycker för övrigt att även 28-70/2.8L är rätt oskarp (även nedbländat till f11) :) iallafall om man jämför med 70-200/2.8 optiken.
 
Senast ändrad:

Linmajon

Aktiv medlem
Guffa skrev:
Ifall fjärrutlösarkontakten på en D10 ser likadan ut som på D60, ser den ut så här:
Hmmm...specialkontakt! Har någon förslag på hur man löser det? Jag försöker nog ändå med ett hembygge. Kontakter brukar gå att tillverka på lite olika sätt.
 

Speedy

Aktiv medlem
Canon Sverige ja.. Vore lite trgiskt annars.
De skulle inte få hem 750st på första svängen. Citat Canon, "Inte en chans att du får din innan juni".
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo.. pratade just med Gunnar på Canon som har hand om 10D. Inte alla 750 ligger samtidigt. En del av dessa ordrar är "senarelagda".

Men han sa också att behovet under första lanseringsmånaden inte kommer att kunna tillgodoses. Så det gäller nog att ligga bland de 10 första för att vara med i racet :)

Ps.. JA, jag är som ett barn på julafton...


/Jeppe... Nr:4
 

wikman

Aktiv medlem
Speedy skrev:
Lite kuriosa i väntan. Canon har förnärvarande fått 750 ordrar på 10d...
Spännande, jag såg att en av de vi handlar av beräknar leverans 14/3, kan samtidigt konstatera att de som säljer sina EOS10D för dryga 15.000:- + moms tjänar en del pengar :)

Man kanske skall börja sälja digital kamror... måste kolla med chefen.
 
ANNONS