Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker 77

Aktiv medlem
Betyder detta att det inte kommer någon ?D80?? Eller släppte de den tidigare för att all info hann komma ut i förväg innan mässan i mars?

Vad tror ni? Det blir ju ett stort prisgap mellan D10 och D1s utan en mellanmodell. Hoppas på forfarande på en 8 Mpix på mässan. ;)

Jag vet att jag lade in ett sidospår, men det är ju nästan ämne...
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
EdwardH

Det dök ju upp en beg D60 med 1GB o handtag på säljes på FS idag till vrakpris....

Jag har ju köpt D30 då den kom, kom långt fram i kän, fic tag på den i slutet av feb.

D60 torskade jag lite, så den fick jag vänta 5 månader på. Så ställ dig i mer än en kö!
 

saidkarlsson

Aktiv medlem
nu kan man ju bara hoppas att canon "gšr en nikon" och slŠpper en glugg fšr det mindre formatet. Det Šr mŒnga som behšver ORDENTLIG vidvinkel, de 24mm som mitt sigma 15-30 gšr Šr inte tillrŠckligt och det enda alternativet Šr vŠl i sŒ fall ett fast 14mm, men det rŠcker inte heller.

om inte canon sjŠlva slŠpper en sŒdan glugg sŒ hoppas jag att sigma eller nŒgon annan tillverkare gšr det. vad tror ni?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
saidkarlsson skrev:
om inte canon sjŠlva slŠpper en sŒdan glugg sŒ hoppas jag att sigma eller nŒgon annan tillverkare gšr det. vad tror ni?
Det måste de ju göra. Jag är förvånad över att de har låtit en sådan affärsmöjlighet vila så här länge. Den skulle ju sälja som smör i solsken, och osäkerheten kring framtida sensorstorlekar skulle säkert göra att även fotografer som normalt sett vill ha märkesoptik skulle acceptera piratalternativet som en billig tillsvidare-lösning.
 

Joker

Aktiv medlem
Ja då får Nikon det jobbigt, utan dessa gluggar känns det som om det har hamnat lite på efterkälken. Men jag tror att det Nikon och Canon har valt olika strategier. I dagsläget är det väl fördel Nikon, då deras val gör att D100 i mångt och mycket är likvärdig D1/H/X samtidigt som skillnaden mellan D10/60 och EOS 1Ds är avgöranden samtidigt som prisskillnaden är enorm.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag älskar systemkameror.
Tror säkert 10D är en alldeles utmärkt kamera.

Än så länge händer dock väldigt mycket vad gäller utveckling av CCD:er. Det kommer det säkert alltid göra, men just nu går utvecklingen extremt fort, så en stunds väntan med is i magen (kanske 2 år) tror jag kan ge mer kamera för pengarna.

Efter denna väntan vill jag ha ett digitalhus:
- Med fullstor CCD på 10MP eller mer
- Som tar Nikonobjektiv
- Som kostar en "rimlig" peng (priser sjunker)

Fram tills dess duger min 7i och mitt analoga Nikonhus.
 
Senast ändrad:

saidkarlsson

Aktiv medlem
jag tror att i canons fall finns det fortfarande en stor marknad fšr fšr bŒde 1D och 1Ds, alla pressfotografer som plŒtar mycket sport kommer fortsŠtta kšpa 1D pga den šverlŠgsna snabbheten.
och fšr (rika) dokumentŠr-,studio-, och reklamfotografer Šr 1Ds med sin fantastiska bildkvalitet oslagbar (eller ja, kodaks nya spelar ju i samma liga, fšr nikonanvŠndare iallafall...)

men pŒ nikonsidan Šr nog skilnaden mellan en D100 och en D1X lite fšr liten fšr att motivera den stora prisskilnaden, eller? snabbare AF och gedignare hus fšr šver dubbla priset, Šr det rimligt?
 

Joker

Aktiv medlem
Fast nu är jag så fräck att jag överför mina tankar till den analoga världen.
Skulle EOS kamerorna under EOS 1 vara lika intressant om de endast levererade ett utsnitt av de 24*36mm som EOS 1 levererar som Nikons F under F5 då de levererar ”samma” bild som F5:an?
Jag tror inte det och det är därför jag tror mer på gluggspåret än sensorspåret. Det är samtidigt därför jag är övertygad om att Canon ”krossar” Nikon om de även hakar på gluggspåret. Givetvis under förutsättning att Nikon fortsätter att ignorera möjligheten att bygga fullsize sensorer.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Som jag ser det just nu är det Canon som har nu tagit ledningen (eller: KOMMER att ta ledningen, i slutet på Mars).

Canon har bättre upplösning än Nikon (1ds jämfört med D1x). Canon har billigare, bättre vardagskamera än Nikon (10d jämfört med d100).

Om inte Nikon gör något väldigt intressant nu snart så kommer de att hamna efter, som vanligt.

Just hur det är med hastigheten mellan D1H:n och 1d:n vet jag inte, men D1H:n hade väl bara 2mp eller nåt sånt?
 

Guffa

Aktiv medlem
joker skrev:
Skulle EOS kamerorna under EOS 1 vara lika intressant om de endast levererade ett utsnitt av de 24*36mm som EOS 1 levererar som Nikons F under F5 då de levererar "samma" bild som F5:an?
Nej, naturligtvis inte, men resonemanget går ju inte att föra tillbaka på de digitala kamerorna.

Bildsensorns storlek har ju bara betydelse för den s.k. brännviddsförlängningen. I en analog kamera har du ju en viss upplösning som bestäms av filmen, men i en digital kamera är det ju bildsensorns upplösning som är avgörande. En bildsensor på t.ex. 6 mpixel ger alltid lika stora bildfiler, oavsett hur stor sensorn är.
 

Jerker 77

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att de planerar att uppdattera 1D:an så den hamnar mitt i mellan D10 och D1s.

Möjlig utveckling;

1Ds = 11 mpix - 1/1 sensor
1D = 8 mpix - 1/1 sensor
10D = 6 mpix

Detta tycker jag skulle motsvara prissättningen bättre. Jag kan inte sluta hoppas...
 

marot729

Aktiv medlem
En fråga på tal om ingenting:

D10 har sekvenstagning 3b/s. Det har jag sett. Är detta värde högre med lägre upplösning? Typ i 2048 x 1360

Hur är det hos D60? D30? N D100?
 

henab

Aktiv medlem
marot729 skrev:
En fråga på tal om ingenting:

D10 har sekvenstagning 3b/s. Det har jag sett. Är detta värde högre med lägre upplösning? Typ i 2048 x 1360

Hur är det hos D60? D30? N D100?
Så vitt jag vet är alla de ovanstående kamerorna lika snabba oavsett bildstorlek. Däremot kan man i vissa fall (D30n iaf) ta *fler* bilder i sekvens om man kör mindre upplösning. Skrivtiderna till minneskortet blir också kortare.
 

sagan

Avslutat medlemskap
joker skrev:
Det är inte utan att man blir lite nyfiken - vad är det som har fått dig att ändra uppfattning?
Jag gillar fortfarande inte systemkamror, och jag har inte betalt något än, beslutsångest..
inte helt bestämt än alltså.
Varför jag trots allt vill ha systemkamera skrev jag ju lite om tidigare i tråden, framför allt möjligheten till kort skärpedjup, snabb AF och lågt brus även vid högre ISO.
Sen så var det smuts på sensorn..men det sägs ju att Canons klarar det bra så.
Helst skulle jag slippa systemkamera och få fördelarna ändå..men det går ju inte..inte i dagsläget iaf.
 

wikman

Aktiv medlem
Jerker 77 skrev:
Kan det inte vara så att de planerar att uppdattera 1D:an så den hamnar mitt i mellan D10 och D1s.

Möjlig utveckling;

1Ds = 11 mpix - 1/1 sensor
1D = 8 mpix - 1/1 sensor
10D = 6 mpix

Detta tycker jag skulle motsvara prissättningen bättre. Jag kan inte sluta hoppas...
Jag tror "tyvärr" inte att vi kommer få se en 1/1 sensor med lägre upplösning än 11mpix, det finns ingen anledning att ta fram en sådan produkt eftersom själva storleken på sensor styr tillverkningskostnaden mycket mer än antalet pixlar.

Bruset är så pass litet i EOS 10D att det inte är anledning nog att göra en stor sensor med få pixlar.
 
ANNONS