Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drönare förbjudna i Dubai

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Vi fastnade i tullen, där min air 2s beslagtogs med förklaringen att alla drönare, till och med DJI mini är förbjudna i emiratet.
Det går inte diskutera, hemsidan nämner inget om något förbud, däremot läste jag att man kan äga och flyga drönare, OM, man är medborgare i Dubai.
Tänk på det om du planerar att ta med drönare till Dubai.
Emirates lär rekommendera att packa drönaren i incheckat bagage 🤪
 

netstorm

Aktiv medlem
De utökade förbudet ordentligt i januari och förbjöd drönare för alla utom kommersiella projekt med rätt tillstånd. Detta som en konsekvens av drönarattacker från Huthirebeller och överträdelser. Bryter man mot reglerna så riskerar man fängelse mellan sex månader och fem år samt böter från 100 000 dirham.
 

hornavan

Aktiv medlem
Idag vandrade vi ner till ”West beach” där det är förbjudet att sitta på stranden, eller att simma, utan att uppfylla kraven, som, som alltid handlar om pengar. Handla för femhundra spänn, så får du slå dig ner på den nästan tomma stranden.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Idag vandrade vi ner till ”West beach” där det är förbjudet att sitta på stranden, eller att simma, utan att uppfylla kraven, som, som alltid handlar om pengar. Handla för femhundra spänn, så får du slå dig ner på den nästan tomma stranden.
Jag antar att för dessa 500 får du knappt en enkel hamburgare ?
 

PMD

Aktiv medlem
Det gäller att hålla sig på rätt sida om, och rätt avstånd från, flygplanet för att inte bli runtkastad som en vante av "wake turbulence". :)
 

jphotog

Aktiv medlem
Drönare är nog förbjudna i alla gulfstaterna.

Det är oftast ok att fotografera runt turiststråken, men ibland dyker det upp någon vakt från tomma intet och börjar tjafsa.

På vissa ställen är det ok att fota men inte att filma osv.
 

SmillaTheCat

Aktiv medlem
Idag vandrade vi ner till ”West beach” där det är förbjudet att sitta på stranden, eller att simma, utan att uppfylla kraven, som, som alltid handlar om pengar. Handla för femhundra spänn, så får du slå dig ner på den nästan tomma stranden.
Mitt inlägg handlar inte om drönare men om det intressanta och billiga Dubai:
Så synd att du hittills upplevt att allt i Dubai handlar om pengar.
Själv har jag besökt Dubai ett flertal gånger och trodde, innan första besöket, att allt i staden handlar om moderna och exklusiva samt höga hus där allt kostar väldigt mycket pengar.
Så fel jag hade!!!!!
När jag kom dit och besökte samt bodde i området Bur Dubai och åkte med de charmiga och billiga båtarna över kanalen Deira Creek mellan Bur Dubai och Deira blev jag väldigt förtjust över denna del av det gamla och ursprungliga Dubai.
Där finns många väldigt fina museum, billiga restauranger och väldigt mycket intressant att fota.
Är man i den delen av Dubai kan man enkelt, billigt och snabbt ta bussen till emiraten Sharjah som där det finns massor av kultur och en mängd intressanta och väldigt bra museum med billig entré eller t.o.m. gratis entré.
Mitt tips: Välj de gamla stadsdelarna i Dubai!
 

MNB

Aktiv medlem
Mitt inlägg handlar inte om drönare men om det intressanta och billiga Dubai:
Så synd att du hittills upplevt att allt i Dubai handlar om pengar.
Själv har jag besökt Dubai ett flertal gånger och trodde, innan första besöket, att allt i staden handlar om moderna och exklusiva samt höga hus där allt kostar väldigt mycket pengar.
Så fel jag hade!!!!!
När jag kom dit och besökte samt bodde i området Bur Dubai och åkte med de charmiga och billiga båtarna över kanalen Deira Creek mellan Bur Dubai och Deira blev jag väldigt förtjust över denna del av det gamla och ursprungliga Dubai.
Där finns många väldigt fina museum, billiga restauranger och väldigt mycket intressant att fota.
Är man i den delen av Dubai kan man enkelt, billigt och snabbt ta bussen till emiraten Sharjah som där det finns massor av kultur och en mängd intressanta och väldigt bra museum med billig entré eller t.o.m. gratis entré.
Mitt tips: Välj de gamla stadsdelarna i Dubai!
Ja, det du beskriver verkar trevligt. I videon ovan så gör han precis det. Tar båten till gamla stan.
 

hornavan

Aktiv medlem
Mitt inlägg handlar inte om drönare men om det intressanta och billiga Dubai:
Så synd att du hittills upplevt att allt i Dubai handlar om pengar.
Själv har jag besökt Dubai ett flertal gånger och trodde, innan första besöket, att allt i staden handlar om moderna och exklusiva samt höga hus där allt kostar väldigt mycket pengar.
Så fel jag hade!!!!!
När jag kom dit och besökte samt bodde i området Bur Dubai och åkte med de charmiga och billiga båtarna över kanalen Deira Creek mellan Bur Dubai och Deira blev jag väldigt förtjust över denna del av det gamla och ursprungliga Dubai.
Där finns många väldigt fina museum, billiga restauranger och väldigt mycket intressant att fota.
Är man i den delen av Dubai kan man enkelt, billigt och snabbt ta bussen till emiraten Sharjah som där det finns massor av kultur och en mängd intressanta och väldigt bra museum med billig entré eller t.o.m. gratis entré.
Mitt tips: Välj de gamla stadsdelarna i Dubai!
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag fick tillbaka min drönare när vi lämnade Dubai.
Dock tog det ett par kilometers vandring innan vi hittade den.
Dubai är ett knepigt ställe. Här finns allt från ofattbar lyx till de gamla delarna av stan som mest liknar Indien eller Pakistan.
Staden fungerar otroligt väl, rent och snyggt och säkert. Sedan finns det massor av förbud och knepiga regler. Tex fick jag fota med min iPhone 13 Pro max, men inte med min Sony RX 10. Det handlar ofta om godtyckliga regler och att protestera hjälper föga.
 
ANNONS