Annons

Drönare i skyddad natur

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Återigen... jag vet att jag skrivit det tidigare.

Alla föreskrifter för ett naturreservat ska ha bäring på syftet med reservatet. Om syftet med reservatet är att t ex skydda rödlistade orkidéer, mossor och lavar är det helt enkelt inte möjligt att införa en föreskrift som förbjuder drönarflygning. Orkidéerna, mossorna och lavarna påverkas inte alls av att en drönare surrar över dem. De är nämligen döva :)
Helt klart är det så!
Det odlas en missuppfattning här om att naturreservat finns i huvudsak för att skydda djurliv. Så snävt är inte begreppet. Naturreservat kan skapas av många olika skäl. Att skydda växter är ett skäl, som du nämnde. Ett annat skäl kan vara att skydda en viss naturtyp eller en viss typ av skog eller en speciell form av landskap. Det krävs inget speciellt eller unikt djurliv för att skapa naturreservat.

Likaså kan naturreservat bildas primärt för människans skull, för att skapa förutsättningar för friluftsliv och rekreation, för promenader, skidåkning och MTB, för bad och paddling och grillning, för lek&stoj&stim. Delsjöområdet i Göteborg som jag bor granne med är ett bra exempel på det sistnämnda. Om detta område inte hade legat nära en stor stad så hade det knappast varit skyddat. Att Delsjön är en av Göteborgs vattentäkter kan möjligen också ha bidragit till skyddsvärdet.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det känns som om jag börjar upprepa mina synpunkter.
Min kropp säger mig att det är dags att lämna datorn för ett tag.
Men, innan dess, vill jag delge en reflektion.

Ord.
Jag reflekterar ofta över ord.
Naturreservat. Natur och reservat. Tillsammans.
Det känns fel, på något vis.
Ungefär som flykting-gala och skönhets-operation.
Orden hör egentligen inte ihop.

Reservat.
Spontant tänker jag på "indianerna" i Nordamerika.
De berövades "sin mark", och sattes i reservat.
Helt lagligt.
Fast, schysst känns det liksom inte.

Samma motvilja känner jag mot ordet "Naturreservat".
Naturen placerad i reservat.
Det känns inte rätt.
Ifall naturen behöver sättas i reservat för att skyddas, så har väl något i grunden gått fel innan .....

Det blir liksom konstigt på något vis. Fel.
Varför ska inte naturen utanför reservaten behandlas lika väl som den innanför reservatets gränser?
Strömstaren utanför reservatets gräns är väl lika mycket värd som den innanför?
Indianen utanför reservatet ska väl också ha rätt till mark och kunna leva enligt sin kultur?
Kan man väl med rätta tycka.

Hur det skulle ha blivit för ursprungsbefolkningen i Nordamerika utan reservat, vet jag inte.
Hur det blivit med "naturliga skogar", och dess artrikedom, utan skyddade naturområden i Sverige, framgick dock tydligt i senaste upplagan av "Vetenskapens Värld" på TV.
Det mesta av de "spillror" som finns kvar idag, hade sannolikt också varit skövlade.

På ett sätt är jag alltså emot "Naturreservat".
Det bästa hade varit om det aldrig behövts några.
Det kan vi kanske vara överens om.
Nu är det dock som det är.
Då är jag för att i möjligaste mån skydda reservaten.

- - - - - - - - - - - - -

Att försöka göra en argumentationsanalys av diskussionen i den här tråden, är inte helt enkelt.
Det har "spretat" en hel del.

Att man ska få använda störande leksaker som drönare i Naturskyddsområden, med argumentet att naturen utanför också är värdefull, tycker jag klingar falskt.
Då ska man väl vara emot alla drönarleksaker i all naturmiljö (vilket du/Petter kanske är).
Jag är helt emot drönarleksaker, och andra leksaker, som stör i naturen.

Acke framförde argumentet, att får man inte köra drönare i naturreservat, så kommer naturen utanför att bli ännu mer drabbad av drönare....
Något "vetenskapligt/sakligt" underlag för den tesen blev aldrig presenterat, och mina motargument blev aldrig bemötta.
Och, ånyo, om man anser att drönarleksaker riskerar att vålla skada i naturen, så ska de väl förbjudas helt där.

Ett annat argument som framförts, är att ett generellt drönarförbud i Naturreservat skulle skapa ett typ "oönskat förbudssamhälle".
Folk kan minsann ta ansvar själva.
Samtidigt som det generella förbudet mot drönare i Nationalparker ansågs bra. Fast sedan kom det fram att det kanske inte finns något sådant förbud.
Hur det kom sig att folk inte kunde tänka själva i Nationalparker, men i Naturreservat, blev aldrig riktigt klarlagt.
En teori som framfördes var att det mestadeles var "utlänningar på besök" i Nationalparkerna, som begick regelbrotten där. Den teorin motsades dock av en ansvarig på Länsstyrelsen.

Sedan kom argumentet, från samma håll, att:
"Det är OK att flyga drönare i naturreservat om inte reservatreglerna föreskriver annat, förutsatt att man inte bryter mot artskyddsförordningen."
Plötsligt blev det inte lika viktigt att folk kan och ska tänka själva.

Medan jag skriver detta, kommer du, Petter, med en ny synpunkt.
"Älgen, som inte ser gränsen för naturreservatet lufsar fridfullt fram. I och utanför.
I vedåkern behöver vi inte vara extra försiktiga. Älgen som trampar där får stå ut med lite flygsurr om vi är försiktiga. Inne i reservatet däremot slipper han surret för där är vi extra försiktiga.

Då blir det kanske som för oss människor. Att när han vill ha lugn och ro så går han till reservatet. Men där störs han av oss människor. Av vår blotta närvaro. För vi är fler där på mindre yta än vad vi är i vedåkern.

Det är inte lätt att göra rätt.

Om reservatet var för djuren och naturen, då skulle vi människor inte få vara där alls."


Den här problematiken är en följd av det jag redan skrivit - helst skulle behovet av Naturskyddade områden aldrig ha uppkommit.
Läser du det jag tidigare framfört mer noga, så ser du att jag tycker att älgen ska slippa att bli störd av drönare, både inom och utom Naturreservat.

Sedan är jag helt överens med dig. Det kan definitivt behövas naturskyddade områden dit människor i stort sett inte är välkomna.
Sådana kanske finns, men i så fall lär fler behövas.


Inför den kommande ÖversiktsPlanen för vår kommun, är Naturskyddsföreningen kritisk.
De önskar en mer samlad bebyggelse, i typ lokalsamhällen.
Utvecklingen verkar dock gå åt motsatt håll. Mer utspridd bebyggelse föreslås, och degraderat strandskydd kan t.ex. försvåra älgens möjlighet att ostört nå vattendrag.

Vad den här diskussionstråden främst gäller, är dock drönare och naturskyddade områden.
Jag tycker att jag är, och har varit, väldigt tydlig med vad jag anser i den frågan.
Jag förordar ett generellt förbud mot nöjeskörning av drönare i alla naturskyddade områden.
Sedan tycker jag egentligen, personligen, att all nöjeskörning med drönare i naturen borde vara förbjuden, men det ser jag inte som ett realistiskt önskemål att driva i nuläget.
Du har framfört en hel del synpunkter, men jag har inte riktigt kunnat bli klar över vad du egentligen vill/föreslår.
Det vore tacknämligt om du presenterade det, helst utförligt.

Sedan får jag be om ursäkt för, ifall det skulle dröja lite innan du får svar från mig.
Jag har nog inte ens försökt uttrycka vad jag tycker. Jag vänder mest på några stenar och ser vad som finns där. I den här tråden.
Rent allmänt tycker jag att drönarflygning bör regleras rätt så hårt. Det kan inte vara en allmänmänsklig rättighet att med sådan teknik göra intrång i andra människors privatliv, och inte heller i djurens.
 

acke

Avslutat medlemskap
Rent allmänt tycker jag att drönarflygning bör regleras rätt så hårt. Det kan inte vara en allmänmänsklig rättighet att med sådan teknik göra intrång i andra människors privatliv, och inte heller i djurens.
Det håller nog många med om. Dessutom handlar det om säkerhet. Personers säkerhet, säkerhet för egendom, flygets säkerhet och rikets säkerhet.
Allt detta är väl också en anledning till att krav på drönarutbildning har införts inom hela EU.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Återigen... jag vet att jag skrivit det tidigare.

Alla föreskrifter för ett naturreservat ska ha bäring på syftet med reservatet. Om syftet med reservatet är att t ex skydda rödlistade orkidéer, mossor och lavar är det helt enkelt inte möjligt att införa en föreskrift som förbjuder drönarflygning. Orkidéerna, mossorna och lavarna påverkas inte alls av att en drönare surrar över dem. De är nämligen döva :)
Tack för din juridiska kunskap.

Du menar alltså att det inte går att ha ett generellt förbud mot drönare i naturskyddade områden, och att sedan göra undantag för vissa naturskyddsområden?
(det är alltså därför som både Ackes ursprungliga text om generellt förbud mot drönare i Nationalparker, och mitt förslag om generella förbud skulle vara "felaktiga")

Skulle man kunna ha en allmän lagskrivning om att när t.ex. människors friluftsbehov ingår i naturskyddsområdets syften, så är drönarkörning utan separat tillstånd förbjuden?
Om det i syftesskrivningen ingår formuleringar/ordval som "naturlighet" och "tysthet", innebär det då i praktiken ett förbud mot nöjeskörning med drönare?

När jag nu fingranskar själva beslutet om det för mig aktuella naturreservatet, ser jag att där inte står något utskrivet syfte, utan man hänvisar "bara" till paragrafer i Naturvårdslagen.
(Tyvärr har jag inte ork att sätta mig in i dem nu.)
I själva beslutet finns föreskrifter för allmänheten utskrivna, t.ex. att man inte får vidta åtgärd som kan verka störande för djurlivet.
Fattar jag det rätt, det är ogiltigt, om det ej har stöd i lagparagrafernas "syftesbeskrivning" som det hänvisas till?

Sedan.
Jag skulle inte bli förvånad om det så småningom visar sig att orkideer faktiskt har någon form av hörsel.
Just nu verkar det dock nästan mer sannolikt att jag blivit "döv" på något vis.
Mossor däremot, kanske är mer känsliga än jag för luftturbulensen från en drönare som kommer för nära.
;)
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
:)
Ja, du har fel och jag begär härmed en rättelse med hänvisning till inlägg #89. Omedelbar avbön önskas. Kryp till korset! ;)

Jag hävdade att jag aldrig har sett tystnadsregler i de reservat jag har besökt (och jag besöker ganska säkert många fler reservat per år än genomsnittssvensken). Det påståendet gäller fortfarande. Jag har fortfarande inte sett tystnadsregler i något reservat som jag har besökt. Jag syftade inte på de reservat jag inte har besökt, och jag har alltså inte blivit rättad av någon.

Jag uppmuntrade också folk att berätta om reservat med tystnadsregler, och ett sådant svar kom. Det var jätteintressant att höra, men någon rättelse var det definitivt inte. :cool:
Ja-ja.
jag kan väl både krypa till korset, och sedan lägga mig platt där.
Och dessutom göra avbön. Och lämna rättelse.

Jag skrev:
"Du har i tidigare inlägg skrivit att du aldrig sett någon regel om typ "tystnad" för något naturreservat.
Du blev rättad av en kunnig medlem. Han hittade en regel för ett reservat som förbjöd typ "transistorradio-apparater".
(Jag lägger inte ner tid på att leta efter dessa inlägg nu - du får rätta mig om jag har fel.)"

Den brasklappen duger förstås inte.
Själva uttrycket "blev rättad av" har inte täckning.

Sedan kan det ju möjligen vara en aning förmildrande omständighet, med extra god välvilja, att ordet "tystnad" faktiskt nämns i syftet för ett reservat som du besöker.

Sammanfattningsvis Acke.
Vi behöver nog sätta oss in i juridiken bättre, vi båda två.
Jag har redan börjat så smått, och insett att jag knappt fattat nåt.
Sedan tycker jag att vi ska träffas i Säveåns Naturreservat, och göra upp våra mellanhavanden IRL.
Ifall du pallrar dig dit, lovar jag att bjuda på kaffe och lite käk.
Det behöver inte nödvändigtvis vänta tills det ligger i is i forsen, för då kan det handla om åratal.
(Ifall någon annan i den här tråden också vill komma, så gäller mitt erbjudande även dem/den/er.)

Nu måste jag ta ett tags datapaus. :)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Om man söker information på nätet om drönarflygning i nationalparker så får man lätt intrycket att det finns ett totalförbud. En av de första träffarna är Luftfartverkets hemsida, där jag citerar "Det finns också restriktionsområden i Sverige där det är förbjudet att flyga, till exempel över fängelser, kärnkraftverk och nationalparker." Det har jag tolkat som ett totalförbud över fängelser, kärnkraftverk och nationalparker. Luftfartsverket bör rimligen ha koll på läget. Hur tolkar du det?
Luftfartsverket uttrycker sig på det sätt de gör när de vänder sig till piloter. Ett restriktionsområde måste vara beslutat av Transportstyrelsen och publicerat i AIP eller NOTAM för att gälla.

Man bör alltså inte tolka det du citerade på det vis du gjorde.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför ska inte naturen utanför reservaten behandlas lika väl som den innanför reservatets gränser?
För att utanför ett naturreservat brukas ofta marken av någon. Att bruka marken är att påverka naturen rejält (t.ex. odlade åkrar eller skogar som växer, avverkas och återplanteras; gruvor, fiske; säkert mer).

I ett naturreservat kan förvisso marken också brukas, men med inskränkningar (som kan variera en hel del).

Om vi vill ha en oändlig diskussion så kan vi försöka definiera begreppet "natur";)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Ett annat skäl kan vara att skydda en viss naturtyp eller en viss typ av skog eller en speciell form av landskap. Det krävs inget speciellt eller unikt djurliv för att skapa naturreservat.
Ett ganska typiskt exempel på det sistnämnda är Ängsö nationalpark. Det är visserligen en nationalpark och inte ett naturreservat, men det är mest formalia.
Ängsö nationalpark skapades för att bevara ett kulturlandskap, dvs ett landskap till stora delar skapat av människan.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett ganska typiskt exempel på det sistnämnda är Ängsö nationalpark. Det är visserligen en nationalpark och inte ett naturreservat, men det är mest formalia.
Ängsö nationalpark skapades för att bevara ett kulturlandskap, dvs ett landskap till stora delar skapat av människan.
Likafullt är det förbjudet att starta och landa med drönare i Ängsö NP enligt föreskrifterna. Troligen finns där inte bara kulturvärden, utan också naturvärden att skydda.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Likafullt är det förbjudet att starta och landa med drönare i Ängsö NP enligt föreskrifterna. Troligen finns där inte bara kulturvärden, utan också naturvärden att skydda.
Det brukar sägas att man måste läsa propositionen för att kunna tolka lagen.

”… Genom propositionen framläggs förslag till ny naturvårdslag, som skall
ersätta naturskyddslagen, strandlagen och vissa regler i byggnadslagen.

Ett nytt institut, naturreservat, skall kunna användas både för att bevara
vetenskapligt och kulturellt värdefulla naturområden och för att tillgodose
behovet av mark för allmänhetens friluftsliv. …


Det ligger alltså redan i syftet för alla naturreservat dessa tre delar. Behöver då detta anges specifikt som syfte för varje enskilt område, eller räcker det som det står?
Skulle man kunna hänvisa till propositionens avsikt om man vill förhindra störande nöjes- och kommersiell flygning?

Något av det mest artrika som finns är gamla slåtterängar. Utan människans inverkan hade flera av dessa arter inte funnits. Bevarandet av sådana områden innefattar att fortsätta med slåtter.

(Reservat som ord kommer av ordet reserv. Något man sparar för framtida behov).
 

Graylingman

Aktiv medlem
Det brukar sägas att man måste läsa propositionen för att kunna tolka lagen.

”… Genom propositionen framläggs förslag till ny naturvårdslag, som skall
ersätta naturskyddslagen, strandlagen och vissa regler i byggnadslagen.

Ett nytt institut, naturreservat, skall kunna användas både för att bevara
vetenskapligt och kulturellt värdefulla naturområden och för att tillgodose
behovet av mark för allmänhetens friluftsliv. …


Det ligger alltså redan i syftet för alla naturreservat dessa tre delar. Behöver då detta anges specifikt som syfte för varje enskilt område, eller räcker det som det står?
Skulle man kunna hänvisa till propositionens avsikt om man vill förhindra störande nöjes- och kommersiell flygning?

Något av det mest artrika som finns är gamla slåtterängar. Utan människans inverkan hade flera av dessa arter inte funnits. Bevarandet av sådana områden innefattar att fortsätta med slåtter.

(Reservat som ord kommer av ordet reserv. Något man sparar för framtida behov).
Naturvårdslagen upphävdes 1 januari 1999 och ersattes då av Miljöbalken. Dvs de reservat som bildades före 1999 bildades med stöd av Naturvårdslagen, de efter 1999 med stöd av miljöbalken. Många av de gamla reservatsbesluten har reviderats. Förarbetena till MB har jag inte läst men när det gäller syftena med naturreservat står det såhär i MB 7 kap, §4:


Naturreservat
4 § Ett mark- eller vattenområde får av länsstyrelsen eller kommunen förklaras som naturreservat i syfte att bevara biologisk mångfald, vårda och bevara värdefulla naturmiljöer eller tillgodose behov av områden för friluftslivet.

Ett område som behövs för att skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer eller livsmiljöer för skyddsvärda arter får också förklaras som naturreservat.


Nej, man kan inte hänvisa till propositionens avsikt. Särskilt inte till en proposition som avser en lag som upphävdes närmare 20 år innan drönare uppfanns.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Naturvårdslagen upphävdes 1 januari 1999 och ersattes då av Miljöbalken. Dvs de reservat som bildades före 1999 bildades med stöd av Naturvårdslagen, de efter 1999 med stöd av miljöbalken. Många av de gamla reservatsbesluten har reviderats. Förarbetena till MB har jag inte läst men när det gäller syftena med naturreservat står det såhär i MB 7 kap, §4:


Naturreservat
4 § Ett mark- eller vattenområde får av länsstyrelsen eller kommunen förklaras som naturreservat i syfte att bevara biologisk mångfald, vårda och bevara värdefulla naturmiljöer eller tillgodose behov av områden för friluftslivet.

Ett område som behövs för att skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer eller livsmiljöer för skyddsvärda arter får också förklaras som naturreservat.


Nej, man kan inte hänvisa till propositionens avsikt. Särskilt inte till en proposition som avser en lag som upphävdes närmare 20 år innan drönare uppfanns.
Aha, där ser man. Kungliga Majestätet Gustav Adolfs proposition är alltså passé.
 

Nastycrew

Ny medlem
Ni som flyger i naturreservat, kollar ni alltid med länsstyrelsen innan för att se om man får eller inte?

Alla gånger jag har mailat och frågat Länsstyrelsen Gävleborg om detta så har de sagt att det är OK att flyga.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ni som flyger i naturreservat, kollar ni alltid med länsstyrelsen innan för att se om man får eller inte?

Alla gånger jag har mailat och frågat Länsstyrelsen Gävleborg om detta så har de sagt att det är OK att flyga.
Om det inte uttryckligen står i naturreservatets föreskrifter att luftfartyg är förbjudna eller att störningar förknippade med drönare är förbjudna, då är det principiellt tillåtet att flyga. Då behöver du inte fråga länsstyrelsen. Men man är ändå alltid skyldig att inte störa djurlivet och att inte utsätta andra människor för faror. Om reservatet har fågelliv, exempelvis, så ska man låta bli att flyga i fågelsäsongen. Att störa fåglar är alltid förbjudet.

Sedan måste man förstås alltid, alltid kolla LFVs drönarkarta och AIP SUP/NOTAM innan man flyger. Om naturreservatet ligger inom ett restriktionsområde, då måste man begära tillstånd för att flyga där, oavsett vad som står i reservatets regler.

Mycket att tänka på. Allt det där kan du säkert om du har tagit drönarkortet. 🙂
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Sedan måste man förstås alltid, alltid kolla LFVs drönarkarta och AIP SUP/NOTAM innan man flyger. Om naturreservatet ligger inom ett restriktionsområde, då måste man begära tillstånd för att flyga där, oavsett vad som står i reservatets regler.
N.B. att ett restriktionsområden inte alltid går ända ner till marken. Då får man flyga upp till undersidan på R-området.
De flesta (kanske alla?) sådana R-områden är till för segelflygning i moln, så man gör nog bäst i att inte flyga precis under ett sånt R-område heller. Undersidorna ligger å andra sidan ganska högt, cirka 1000 m är vanligt.
De är bara aktiva när segelflygverksamhet pågår.
 

bloo

Aktiv medlem
Lite trådlyft men denna skrift från Naturvårdsverket kan vara bra att läsa. "Vägledning om införande av flygrestriktioner i skyddade områden" (https://www.naturvardsverket.se/4acbdc/contentassets/388e15fe8ebd4da7b945891c52bd94f8/nv-vagledning-flygrestriktioner-skyddade-omraden.pdf)

"Det finns ett önskemål från Transportstyrelsen att Naturvårdsverket och länsstyrelserna upphör med att reglera luftrummet framöver och tar bort de bestämmelser som idag finns om luftrum kopplat till skyddade områden"

"Då Transportstyrelsen gör bedömningen att inskränkningar i luftrummet med stöd av miljöbalken inte har lagstöd så för de inte in dessa i AIP4 och andra kanaler för luftrummets användare. Detta leder till att dessa inskränkningar inte får någon egentlig rättsverkan, varför deras funktion blir begränsad och kan därmed ifrågasättas"
 
ANNONS