Annons

Dublin anropar - behöver köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert Salmela

Avslutat medlemskap
Här kommer lite frågor och funderingar från Dublin.

Det är så att jag är i tagen att köpa min första digitala systemkamera, eller faktiskt systemkamera över huvud taget. Började för ett antal veckor sedan se över utbudet på kameror och har gått igenom alla möjliga forum och sidor för få så mycket kött på benen som möjligt. Har gått från allt från Nikon D40 till Nikon D300 och Pentax K10.

I början hade man ju inte allt för stor koll på vad allting betydde, vilket jag inte direkt kan påstå att jag har nu heller, men man börjar få grepp på saker och ting. Har haft en tendens att stiga i prisklassen hela tiden men nu har jag fått för mig att jag skall ha antingen en Pentax K20 eller en Canon 40D. Jag inser att detta är rätt avancerade prylar om man jämför med mammas lilla kompaktkamera inköpt för tusenlappen på den lokala AudioVideo-butiken. Men jag ser det som en utmaning och det känns absolut som två kameror man kan växa med (troligtvis lär man väl aldrig växa ur dem heller). Min beslutsångest är dock total vilken jag skall välja då jag givetvis inte har råd att köpa båda två...

Båda är riktigt fina kameror men jag skulle gärna vilja höra era argument för att välja antingen den ena eller den andra. Gärna nyanserat också, så att inte en riktig Pentax-fantast bara skriver att Pentaxen är vida överlägsen på alla områden och att Canon är värdelöst.

Har själv märkt att de olika kamerorna har ett par fördelar gentemot varandra. Canonen har snabbare seriebildtagning (perfekt vid sportfotande kanske, vilket kommer komma väldigt väl till pass för mig). Pentaxen är bättre vädertätad vilket kanske är bra om det kommer en inte allt för ovanlig och oannonserad störtskur. Canonen har fler objektiv att välja mellan, men att Pentax objektiv är billigare?

Kan vara en fördel för er att veta vad för saker jag kan tänkas fota, och då svarar jag; allt möjligt.

- Sport kommer vara en sak jag kommer ägna bra mycket tid åt.

- Har alltid varit väldigt svag för att ge mig in i macro-världen och försöka mig på att föreviga de små ögonblicken.

- Riktigt mäktiga landskapsbilder hade också varit trevligt.

- Foton som knäpps i lite mörkare miljöer skall jag också försöka bemästra, även om detta verkar som en tuff uppgift.

Troligtvis kommer det krävas en del uppgraderingar och inköp på objektivfronten, men det ligger lite längre fram i tiden och efter ett par tusen bilder börjar man nog själv inse vad för sorts objektiv man är i störst behov av. Men kan ni ge några bra tips på hyfsat billiga men riktigt prisvärda objektiv som skulle kunna passa för områdena jag nämnde ovan?

Saken verkar vara att Pentaxen är lite billigare (även om Canon har en cash-back-kampanj). Skall jag välja det absolut billigaste alternativet av dessa och skjuta till lite ytterligare euro och få ett bättre objektiv med på köpet?

Med vänliga hälsningar,

Kind regards,

Robert Salmela, Dublin.
 
Okej.

Har kollat igenom de flesta forumtrådarna här, men inte riktigt blivit övertygad än. Kanske måste jag gräva lite djupare.
 
Har du hållit i kamerorna? Om inte så åk iväg till en butik och gör det och känn efter hur de ligger i handen, hur reglage och knappar sitter. Och titta i sökaren. Sen köper du den som är behagligast för dina händer att hålla i och/eller som du tycker bäst om för sökarens skull. För, en kamera som du inte trivs med kommer du snart att lämna kvar hemma istället för att använda.
 
Tack för ditt svar!

Låter som en bra idé. Får ta mig en sväng in till stan till veckan och spana runt lite efter affärer.
 
Men låt oss säga att jag väljer en av dessa kameror. Vad tror ni om att enbart köpa kroppen och lägga till lite pengar på en gång och köpa ett vettigare objektiv? Kitobjektiven verkar rätt bra, men jag läste något om att ha ett kitobjektiv till en sån här kamera är som att ha en mopedmotor i en Ferrari...

Finns det något bra all-roundobjektiv (om det finns sådana?!) till respektive kamera som inte kostar skjortan?
 
Var inne igår och kände på en Canon 40d och måste säga att det var över mina förväntningar. Hittade ingen Pentax k20, men jag tror inte att den kommer slå Canonen.

Så, vad tror ni nu om min fråga ovan, att investera i ett annat objektiv på en gång istället för att ta med kitobjektivet?
 
Robert Salmela skrev:
Var inne igår och kände på en Canon 40d och måste säga att det var över mina förväntningar. Hittade ingen Pentax k20, men jag tror inte att den kommer slå Canonen.

Så, vad tror ni nu om min fråga ovan, att investera i ett annat objektiv på en gång istället för att ta med kitobjektivet?

Jag upplever Canon 40D som snäppet bättre än Pentax K20D, även om skillnaden är hårfin. Sen har ju Pentaxen en del andra fördelar, men jag hade nog ändå valt 40D över K20D.

Att skippa kitobjektivet ställer jag mig dock tveksam till. Du får ändå lägga en del extra pengar om du ska se någon större skillnad. Merkostnaden för kit-objektivet är vadå? 500 kr?

Objektiv kan bli i princip hur dyra som helst. Det absolut bästa till 40D borde vara EF-S 17-55/2.8 IS, som dock kostar ca 11000 kr. Gillar du sport så kaneske ett bättre val är att ta med kitobjektivet och köpa till ett telezoom, typ 70-200/4L eller liknande, för en kostnad runt 6000 kr.
 
Okej. Jag lär ju som sagt känna själv efter ett tag vad som begränsar mig i objektiv-väg. Men om vi ser på det här objektivet, 70-200/4L, hur mångsidigt är det? Fungerar det att fota allt som kitobjektivet kan, fast bättre? Objektiv är fortfarande det som är mest svårbegripligt så här i början känner jag..
 
Nej, telezoom-objektivet med ett brännviddsomfång på 70-200 mm kan inte alls göra det som standard-zoomobjektivet med 18-55 mm kan, och vice versa.

Kolla lite grand här på Fotosidan eller på någon objektivtillverkares hemsida om vad som händer när man ändrar objektivbrännvidd. Man brukar säga att ett 30-35 mm objektiv på en APS-C kamera (50 mm på en analog eller digital fullformat) ungefär motsvarar det perspektiv som man uppfattar med ögonen (även om det egentligen är en helt annan sak). Med 200 mm får du med bara ett litet utsnitt av motivet, men det blir rejält förstorat - ungefär som om du satte en kikare med 6 ggr förstoring framför ögonen.

I början är det mesta nytt, okänt och kanske egendomligt, men oroa dig inte för det. För varje år som går så kommer du att bli allt säkrare i sadeln. Och kanske snart bli en av alla oss odrägliga besservissrar...
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Jag upplever Canon 40D som snäppet bättre än Pentax K20D, även om skillnaden är hårfin. Sen har ju Pentaxen en del andra fördelar, men jag hade nog ändå valt 40D över K20D.

Av ren nyfikenhet undrar jag om du orkar utveckla detta? En kompis står i begrepp att köpa en av dem. Vad tycker du är bättre med Canon och vad tycker du Pentax har för fördelar?
 
Tack Gunnar för ett informativt inlägg.

Så nu börjar jag förstå varför många har rätt många objektiv i sina kameraväskor. Tänkte först att det bara var objektiv som blivit kvar när man uppgraderat sig från ett objektiv till ett annat.

Så ju bredare brännvidsomfång man har, desto mer "koncentrerad" blir bilden, dvs. större "kikareffekt" på ett mindre område. Så skall man till exempel ta en landskapsbild som täcker ett större område skulle kitobjektivet vara att föredra framför objektivet med 70-200 mm. i brännvidsomfång. Vill man däremot fotografera den där lilla stugan mitt i landskapet speicifikt så är det 70-200 mm. som gäller?
 
För mig är K20 en bättre kamera men du skall fota mycket sport och där vinner 40D på snabbheten. Å andra sidan för landskapsfoto får du lite bättre upplösningn med K20 och ett high dynamic range som jag inte vet om Canonen har. Andra skillnader som tätningn etc som ju också kan vara av vikt har redan omnämts i tråden.
 
ANNONS