Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Duger det med enbart detta objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

eldione

Medlem
Jag funderar på att köpa en canon eos 400d och tänkte då på alternativet att bara köpa kamerahuset och ta ett sigmaobjektiv till.

Det jag fotograferar mest är djur (rörliga motiv) och närbilder. Fungerar det då att enbart ha detta
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=31989
objektiv till kameran?

Jag är inte så insatt när det gäller de olika objektiven och jag har inte pengar till något dyrare just nu då jag inte tjänar några pengar alls (pluggar) men visst vill jag köpa fler och bättre senare.

Tycker allt det här är jättekrångligt, sitter i timmar och försöker klura ut en lösningen men det verkar inte gå när man är så begränsad när det gäller priset :(
 
eldione skrev:
Jag funderar på att köpa en canon eos 400d och tänkte då på alternativet att bara köpa kamerahuset och ta ett sigmaobjektiv till.
Just det där Sigma-objektivet är allmänt betraktat som skräp.
Att köpa en så fin kamera och sätta på ett objektiv som är så dåligt är bara slöseri med pengar och inte på något vis en besparing.
Canons egna kit-glugg är magnituder bättre och prisskillnaden mellan att köpa bara huset och huset med Canons 18-55/3,5-5,6 är strax över 500 kronor (hur mycket sparar du på att välja den usla gluggen?).

För inte så länge sedan hade en annan medlem problem med bildkvalitet.

Fungerar det då att enbart ha detta
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=31989
objektiv till kameran?
Det korta svaret är "nej, det objektivet fungerar nästan inte alls".
 
Nej!

Köp ett annat kamerahus och lägg pengarna på bra optik istället!

sigma 17-70 macro är ett jättebra och billigt objektiv du kan sätta på en ny eller begagnad canon 350d t.ex. Med det kan du även ta närbilder.

kolla gärna också på andra märken än Canon. T.ex Nikon D40 eller Pentax K100d, båda är billigare (och minst lika bra) än C400d och har bättre kit-optik. Pentaxen har även bildstabilisator.
 
Okej, då ska jag inte skaffa det :)

Att titta runt på begagnat var ju en bra idé! Finns det något bra ställe där man kan läsa lite mer om olika objektiv så man vet vad allt betyder? Tycker det finns så många som verkar lika men tydligen inte är det... :/
 
Om du vill jämföra olika objektiv finns det en bra testsida med både Canon och Nikon och en del annat smått och gott som Sigma, Tokina etc. Den hittar du här;

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Som alltid när det gäller webben så kan man inte lita på allt och alla så dubbelkolla gärna med andra sajter. Cyberphoto brukar lämna omdömen om både kameror och objektiv. I alla fall om de är bra köp.

Ett annat bra ställe när det gäller kameratester är www.dpreview.com (även om en del läsere tycker att dom inte kan testa ordentligt eftersom just deras favorit skrevs ner...)

Men det är just vad som kännetecknar Internet. Faktagranska måste du göra själv...
 
eldione skrev:
Jag funderar på att köpa en canon eos 400d och tänkte då på alternativet att bara köpa kamerahuset och ta ett sigmaobjektiv till.
...........
Fungerar det då att enbart ha detta
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=31989
objektiv till kameran?



Det objektivet har jag och du kan få köpa det för 300 SEK. Iofs inte Canonfattning, utan Minolta/Sony. Har inte ens varit monterat på ett kamerahus.

Skräp / Jan-Olof
 
Re: Re: Re: Duger det med enbart detta objektiv?

Makten skrev:
Var har du fått det ifrån???
Tja, jag har en själv och även om jag tycker den är rätt trist så har jag aldrig varit i närheten av så usel kvalitet så Sigmas glugg brukar uppvisa t.om i nerbländat läge.

Titta t.ex på den här bilden (från den andra tråden), det är ett 100% utsnitt från ungefär mitt i bilden på bländare 8 (har jag för mig), mitt på dagen. Finns inte en chans att Canons kitglugg presterar så dåligt under samma omständigheter.
attachment.php
 
Forts. (för sent för att få editera):
Länkarna du hänvisade till tar tyvärr inte upp CA-problematiken annat än i utkanten av bilden (just den där Sigman verkar ha problem över hela bilden). Just i 18mm-läget tycker jag dock att det de skriver var rätt talande för det jag upplevt.
Fast det är möjligt att problemet är ojämn kvalitet och att alla jag känner som råkat göra misstaget att köpa Experts paket med Sigman har haft otur och fått dåliga exemplar.
Tittar man på fotosidans recensioner får den till och med bra betyg av endel.
 
fhe skrev:
Tja, jag har en själv och även om jag tycker den är rätt trist så har jag aldrig varit i närheten av så usel kvalitet så Sigmas glugg brukar uppvisa t.om i nerbländat läge.
Har du jämfört med Canons kitglugg? Den brukar få redigt med skit, och är ju enligt testet ännu sämre. Det var det jag syftade på.

Titta t.ex på den här bilden (från den andra tråden), det är ett 100% utsnitt från ungefär mitt i bilden på bländare 8 (har jag för mig), mitt på dagen. Finns inte en chans att Canons kitglugg presterar så dåligt under samma omständigheter.
attachment.php
Som sagt; har du provat Canongluggen själv? Just CA är ju Canongluggens akilleshäl. Skärpan ser det inte ut att vara något större fel på tycker jag.

fhe skrev:
Forts. (för sent för att få editera):
Länkarna du hänvisade till tar tyvärr inte upp CA-problematiken annat än i utkanten av bilden (just den där Sigman verkar ha problem över hela bilden). Just i 18mm-läget tycker jag dock att det de skriver var rätt talande för det jag upplevt.
Fast det är möjligt att problemet är ojämn kvalitet och att alla jag känner som råkat göra misstaget att köpa Experts paket med Sigman har haft otur och fått dåliga exemplar.
Tittar man på fotosidans recensioner får den till och med bra betyg av endel.
Jag tror inte att något av objektiven är särskilt bra, men att Canons skulle vara mycket bättre tror jag är nys.

angelcom skrev:
Vad är det här för Tomtesnack?
Jag säger KÖP kamerahuset och skaffa tex ett 50 mm 1,8 el liknande som startobjektiv. Beg för nåra hundra.
Åh, vilket mångsidigt objektiv. Jätteskarpt och fint, men vad ska man ha det till? Lite för kort för porträtt i mitt tycke och lite för långt för det mesta annat.
 
Jag vill se det hela ur ett annat perspektiv... Varför köpa en systemkamera när det bara ska användas med ett enda objektiv? Trådskaparen anger att ekonomin inte är stark och uppgradering av objektiv eller komplettering ligger frammåt i tiden.
Bäst här vore att köpa t.ex. Canon S3 IS. En billig systemkameraliknande kamera med bra zoomomfång. Den kameran kommer leverera bra bilder under den tiden som trådskaparen är "fattig student" (har själv varit det...). När ekonomin tillåter så köper man en systemkamera och kan köpa objektiven till som ger kameran rättvisa.
Sämst är att köpa dyrt hus nu med billig optik och vänta på att få råd att köpa dyrt objektiv, för vad händer då om kanske fyra år... jo, kamerahuset är gammalt och man vill köpa nytt... Den fina kameran fick aldrig leverera vad den kunde.
 
BRA !! Jag håller helt med, och jag har förespråkat långzoom kameror många gånger här på fotosidan och även lagt in bilder för att bevisa att de ger mycket för pengarna (sök på mitt namn eller Canon S2 IS).

Många tycker tyvärr att det är en spegelreflex de vill ha, kanske för att den har ett högre statusvärde, eller för att det är en bättre kamera i vissa avseenden. Dock är det väldigt svårt, oftast omöjligt, att se om en förstorning (A4-storlek) kommer från en spegelreflex eller en långzoom om man inte är mycket van.

Det finns mycket att läsa i tidigare trådar på fotosidan om just långzoomar. Sök !!
 
Håller med i ovanstående inlägg. Kamerahus är fortfarande färskvara som bör utnyttjas så mycket som möjligt, om man köper nytt.
400D med kit-objektivet 18-55 är troligtvis en av de sämsta kombinationerna om man inte har råd med andra objektiv. Superfin sensor med hög upplösing som inte får visa vad den kan.
 
Makten skrev:
Som sagt; har du provat Canongluggen själv? Just CA är ju Canongluggens akilleshäl. Skärpan ser det inte ut att vara något större fel på tycker jag.
Ja, jag har en här brevid mig och det var den jag syftade på när jag skrev "jag har en själv".
De "bättre" MTF-kurvorna på Sigma-gluggen blir rätt ointressanta när den visar så kraftig CA över hela bilden i verkliga livet.

Du har helt rätt i att Canon-gluggen har en del CA den också (iaf när man kör den helt öppen) men om du t.ex jämför 18mm-läget så är det imho rätt stor skillnad till Canon-gluggens fördel, speciellt om man tittar på mer än på bara kanterna.

Jag tror inte att något av objektiven är särskilt bra, men att Canons skulle vara mycket bättre tror jag är nys.
Eftersom jag har testat bägge (och har den ena) så kanske jag ska fråga dig om du med ovanstående menar att ditt resonemang bygger på tro och inte på egen erfarenhet.

Canon-gluggen är som jag sa inte heller världens bästa glugg men riktigt så oanvändbar som dess rykte säger är den faktiskt inte, speciellt inte nedbländad. Första träffen på dpreview gav mig de här exemplen (man hittar bra många fler om man tittar vidare i andra trådar):
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=22875360

Förvisso förekommer en hel del CA men den är inte ens i närheten av så störande som det Sigmas 18-50/3,5-5-6 presterar i bilderna i tidigare nämnd tråd (lite olika förutsättningar och inte helt jämförbart men dett finns som sagt fler trådar).

Men om du är nöjd med din Sigma så är det väl jättebra. Jag tänker fortfarande inte rekommendera den till någon. Canon-gluggen kan jag rekommendera eftersom det kostar så lite extra och ändå är god nog för att de flesta nybörjare inte ska bli jättebesvikna, i alla fall så länge de köper kamera på det ljusa halvåret.

Det är inte så att jag vägrar befatta mig med annat än Canon-gluggar, min absoluta favoritglugg just nu kommer från Sigma.

Håller dessutom helt med tidigare skribenter, att köpa ett fint kamerahus och en skitglugg utan planer på att senare skaffa optik som matchar huset är oftast bara pengar i sjön. Betydligt bättre att satsa på ett billigare begagnat hus eller en bra kompakt.
 
Kanske en begagnad 30D med en 17-85 IS. Inte världens skarpaste glugg men helt ok och mycket mångsidig. kamerahuset är bra och kan fås till skapligt pris. Även nytt blir det relativt billigt nu när det är cashback. Tror att just den kombinationen finns som jubileumskit från Canon.
 
paul innergård skrev:
Kanske en begagnad 30D med en 17-85 IS. Inte världens skarpaste glugg men helt ok och mycket mångsidig. kamerahuset är bra och kan fås till skapligt pris. Även nytt blir det relativt billigt nu när det är cashback. Tror att just den kombinationen finns som jubileumskit från Canon.

Just den kombinationen köpte jag i juli för nypris 16800 kr, grymt billigt då. Vad går en sådan kombination lös på idag beg.?
 
fn76 skrev:
Just den kombinationen köpte jag i juli för nypris 16800 kr, grymt billigt då. Vad går en sådan kombination lös på idag beg.?
Den kostar 15790 på Cyberphoto, kanske billigare någon annanstans. Sen är det ju också cashback. 900 på kameran och 1350 på objektivet. Kanske onödigt att köpa begagnat när man kan få nya prylar så billigt. 40D blir säkert rejält upphottad men den lär vänta på sig, och 30D är väldigt mycket kamera för pengarna. Ett alternativ är naturligtvis också att titta på ex en Nikon D80 med antingen 18-70 3,5-4,5 eller en 18-135 3,5-4,5. Tycker att det också är mycket kamera för pengarna. 30D känns kanske lite rejälare än en Nikon D80 men kitgluggarna till Nikon är väldigt bra, till mindre pengar.
 
ANNONS