Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Editera bort fokusljud från objektivet vid film

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalen

Ny medlem
Hej

Jag filmade en video där jag tyvärr använde ett objektiv jag inte filmat med förut. Objektivet låter lite mekaniskt när det fokuserar, vilket plockades upp av mikrofonen.
Jag filmade i en kyrka där det blandas tal och sång.

Kan jag editera bort detta mekaniska ljud från objektivets autofokus på något sätt?
 
Senast ändrad:
Hur menar du? Vill du ha kvar tal och sång men inte ljudet från objektivet eller vill du lägga tystnad på allt? I det första fallet är det rätt svårt. Ljud är ju inte som en bild där man man måla eller photoshopa bort det oönskade. Möjligen att man kan filtrera bort de frekvenser som ljudet är på med EQ eller någon form av filter eller kombination av filter. I andra fallet så brukar det finnas en mute-funktion i de flesta filmredigeringsprogram.
 
Hur menar du? Vill du ha kvar tal och sång men inte ljudet från objektivet eller vill du lägga tystnad på allt? I det första fallet är det rätt svårt. Ljud är ju inte som en bild där man man måla eller photoshopa bort det oönskade. Möjligen att man kan filtrera bort de frekvenser som ljudet är på med EQ eller någon form av filter eller kombination av filter. I andra fallet så brukar det finnas en mute-funktion i de flesta filmredigeringsprogram.

Hej Mats

Ja det är självklart enbart det mekaniska ljudet från objektivet jag önskar redigera bort, om det går i någon mån.
 
Går o går....
KANSKE kan du dämpa det.
Men jag känner inte till någon mjukvara som klarar det.
Det finns en anledning att man inte har micken där man filmar... o du har upptäckt den.
Spela in ljud med flera ljudinspelare placerade så nära källan som möjligt.
Sen får du synka ljudfilerna o mixa ljuden till ett så bra resultat som möjligt.
Men det hjälper inte riktigt i ditt fall.
kanske kan denna video hjälpa en bit på traven?

 
Det går att tvätta förvånansvärt mycket även av den typen av störljud med exempelvis Izotope RX, om än inte hela vägen. Den sortens restaureringsmjukvara arbetar med avsevärt mer komplexa algoritmer än bara frekvensfiltrering/eq. Mjukvaran kostar egentligen inte jättemycket, men för en enstaka användning blir det nog orimligt kostsamt att skaffa den och sedan tillkommer förstås en inlärningskurva som kan vara brant om man inte arbetat med den typen av ljudbearbetning tidigare.

Hur långt är materialet?
 
Med det lilla utmärkta gratisprogrammet "Audacity" kan man göra en hel del.
Du kan kanske få det att låta lite bättre i alla fall.
Det finns en effekt "brusreducering" där man först ställer in en brusprofil och sedan väljer hur stark reduceringen i dB ska vara. Kombinera det med EQ där man filtrerar bort i första hand de lägre frekvenserna.
Programmet är lätt att sätta sig in i även för den ovane.

Jag har lyckats rädda en del filer med fågelsång som jag trodde var helt hopplösa så att de blev anständiga men ändå inte perfekta.

Du ska först exportera ljudfilen till lämpligt format t.ex ,WAW i videoredigeraren så att den går att ta in i Audacity.

Kom ihåg att ljudet är inte lika viktigt som bilden i en video, ljudet är viktigare,
Ganska mediokra bilder kan man stå ut med men dåligt ljud är förödande för film.
 
ANNONS