Annons

Emulsionsfräknar

Produkter
(logga in för att koppla)

loidor

Avslutat medlemskap
Sitter på omkring 20 rullar gammal Orwo np22 (gick ut 09/85). Har förvarats i garderob sedan dess.

Vissa rullar funkar fint, andra funkar mindre fint. De senare fungerar fortfarande, men utvecklar aggressiva fräknar i alla partier på negativet som inte exponerats fullt ut, utan som förväntas vara mörkare grå/svarta på kopian. Det verkar som om de här fräknarna är små små bitar av lossnad emulsion.

Jag är inte ett dugg sugen på att slänga 20 rullar film, utan vill snarare se om det är något det går att göra nåt åt.

Så, vilka anledningar, bortsett från att filmen är uråldrig, kan ge fräknar i emulsionen?

Har lagt upp ett exempel på där det är riktigt illa på flickr.

http://www.flickr.com/photos/loidor/3643739420/

Framkallar enligt följande:
9 min i D76 1+1 (enl. Massive DevChart)
30 sek i 2% ättiksbad
6 min i fräsch, nytestad Polymax
Skölj enl Ilfordmetoden, kranvatten.

Alla vätskor håller 20 grader +-1. Sköljen har jag inte mätt, men uppskattar till omkring 20 grader.
 
Sitter på omkring 20 rullar gammal Orwo np22 (gick ut 09/85). Har förvarats i garderob sedan dess.

Vissa rullar funkar fint, andra funkar mindre fint. De senare fungerar fortfarande, men utvecklar aggressiva fräknar i alla partier på negativet som inte exponerats fullt ut, utan som förväntas vara mörkare grå/svarta på kopian. Det verkar som om de här fräknarna är små små bitar av lossnad emulsion.

Jag är inte ett dugg sugen på att slänga 20 rullar film, utan vill snarare se om det är något det går att göra nåt åt.

Så, vilka anledningar, bortsett från att filmen är uråldrig, kan ge fräknar i emulsionen?

Har lagt upp ett exempel på där det är riktigt illa på flickr.

http://www.flickr.com/photos/loidor/3643739420/

Framkallar enligt följande:
9 min i D76 1+1 (enl. Massive DevChart)
30 sek i 2% ättiksbad
6 min i fräsch, nytestad Polymax
Skölj enl Ilfordmetoden, kranvatten.

Alla vätskor håller 20 grader +-1. Sköljen har jag inte mätt, men uppskattar till omkring 20 grader.

Hej!
Det finns en term som ar namnet retikulation,detta betyder att det uppstår kornigt mönster på negativet.Orsaken till detta är att man vid framkallningen har överfört filmen från en alkalisk framkallare till ett alltför surt fixerbad eller från varmt till mycket kalt vatten. Tyvärr kan man inte reparera detta. Dagens filmer ger sällan dessa fel.
MEN som sagt jag kan inte "svära i kyrkan" på att det är detta. Men efterson du säger att filmen är en Orwo np22 så var detta min första tanke.Du beskriver vad du gjort och för mig ser det ut som ett "skolexempel" på framkallning. Tiden, ja?
Hur ser början och slutändan på filmen. Grå eller klar ?
Förvaringen av filmen låter i mina öron inte som en höjdare.
 
Hej!
Det finns en term som ar namnet retikulation,detta betyder att det uppstår kornigt mönster på negativet.Orsaken till detta är att man vid framkallningen har överfört filmen från en alkalisk framkallare till ett alltför surt fixerbad eller från varmt till mycket kalt vatten. Tyvärr kan man inte reparera detta. Dagens filmer ger sällan dessa fel.
MEN som sagt jag kan inte "svära i kyrkan" på att det är detta. Men efterson du säger att filmen är en Orwo np22 så var detta min första tanke.Du beskriver vad du gjort och för mig ser det ut som ett "skolexempel" på framkallning. Tiden, ja?
Hur ser början och slutändan på filmen. Grå eller klar ?
Förvaringen av filmen låter i mina öron inte som en höjdare.

Ändorna är grådaskiga, och jag vet om att det är värdelös förvaring. Kom över dem billigt på tradera, så då tar man vad man får. Jag hade inte tänkt på reparation, utan snarare förebyggande framöver. Så, om jag skippar det sura stoppet kan det bli bättre? Ska prövas ikväll redan.
 
Dåså, framkallat och klart. Stoppade med vatten, allt, inkl skölj, höll 20 grader. Samma sak nu. Fräknarna är kvar. I mindre utsträckning än tidigare, men kvar. Då gissar jag på att den varit felaktigt förvarad så länge.

En annan teori. Jag tror det blev mer efter att jag gick över till 1+1 istf 1+3 som tidigare. Kan framkallarens koncentration ha något med saken att göra? Nå, det lär jag få se så småningom när jag fotat klart en rulle till.
 
Dåså, framkallat och klart. Stoppade med vatten, allt, inkl skölj, höll 20 grader. Samma sak nu. Fräknarna är kvar. I mindre utsträckning än tidigare, men kvar. Då gissar jag på att den varit felaktigt förvarad så länge.
En annan teori. Jag tror det blev mer efter att jag gick över till 1+1 istf 1+3 som tidigare. Kan framkallarens koncentration ha något med saken att göra? Nå, det lär jag få se så småningom när jag fotat klart en rulle till.

Hej!
Du skriver att film "ändarna" efter framkallning i vad som skulle kunna vara en "normalframkallning" är grådaskiga och inte klar.Och du har dina fräknar kvar.Det kanske inte är en alltför vågad gissning att dina filmer kan placeras på någon plats för nostalgi.
Kanske någon annan här på forumet kan komma med en förklaring ?
 
Testa att skicka en rulle till Crimson (eller liknande). Uppstår samma problem då finns det nog inte så jättemycket att göra.

/Johan
mudride.com
 
Testa att skicka en rulle till Crimson (eller liknande). Uppstår samma problem då finns det nog inte så jättemycket att göra.

/Johan
mudride.com

Hej Johan, kanske ett bra förslag om Crimson. Men eftersom dom framkallar i Xtol och "normalframkallning" så är jag säker på att Erik inte kommer att få så mycket annat reslutat än det ha får med sin egna framkallning.Denna är trots allt enligt"läroboken". Crimson står inte och testar.
 
Bara en teori:

När man inverterar bilden till positiv tycker jag det liknar mycket de svamp/mögelangrepp man kan få på gamla glasade diabilder. Om det sitter svamp eller mögel på filmen när du fotograferar så blir den inte belyst där. När du sedan framkallar, stoppar, fixerar och sköljer kanske svampen/möglet försvinner, och då blir det genomskinliga fläckar kvar.
 
När man inverterar bilden till positiv tycker jag det liknar mycket de svamp/mögelangrepp man kan få på gamla glasade diabilder. Om det sitter svamp eller mögel på filmen när du fotograferar så blir den inte belyst där. När du sedan framkallar, stoppar, fixerar och sköljer kanske svampen/möglet försvinner, och då blir det genomskinliga fläckar kvar.

Det låter oroväckande möjligt. Jag framkallade två rullar samtidigt igår, och den ena är fylld av prickar medan den andra är helt ren. Det talar helt klart för att det är något problem med filmen som sådan snarare än framkallningsproceduren.

Eftersom det främst märks i lågdagrarna får jag väl börja konstant överexponera filmen något. Synd att lägga så mycket film på hyllan.
 
Bara en teori:

När man inverterar bilden till positiv tycker jag det liknar mycket de svamp/mögelangrepp man kan få på gamla glasade diabilder. Om det sitter svamp eller mögel på filmen när du fotograferar så blir den inte belyst där. När du sedan framkallar, stoppar, fixerar och sköljer kanske svampen/möglet försvinner, och då blir det genomskinliga fläckar kvar.

Hej Nils!
Det du skriver om svamp/mögelangrepp låt het rimligt med det Erik skriver hur han framkallat filmen.Som låter helt riktigt.Då återstår frågan om filmerna som Erik skriver "(gick ut 09/85). Har förvarats i garderob sedan dess",då fått utstå temperaturväxlingar som ger denna svamp/mögelangrepp.Då borde denna film var oanvändbar eller?
 
Hej Nils!
Det du skriver om svamp/mögelangrepp låt het rimligt med det Erik skriver hur han framkallat filmen.Som låter helt riktigt.Då återstår frågan om filmerna som Erik skriver "(gick ut 09/85). Har förvarats i garderob sedan dess",då fått utstå temperaturväxlingar som ger denna svamp/mögelangrepp.Då borde denna film var oanvändbar eller?

I mitt fall är "oanvändbar" ett högst subjektivt begrepp. Det är ingen film man skulle använda för att dokumentera något enastående, ta modellbilder med etc, men att leka med duger den bra. =)
 
Du har ingen oexponerad bildruta med samma problem som du skulle kunna scanna?

Jag tycker det var snyggt och skulle lugnt kunna använda den som textur någon gång, för patinering :)
 
ANNONS