Annons

En obeservation angående format

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
God morgon.

Jag är inte någon stor samlare av fotolitteratur men häromdagen bröt jag min "taffel" och köpte mig en fotobok. Jag tog mig ner till en bokhandel som heter "Konstig", där finns massor av härliga böcker av kända och mindre kända fotografer.

Till min stora lycka hittade jag en fotograf vars bilder jag aldrig sett, porträtt, mode och arkitektur var hans områden.

Han heter Malcolm Venville.

Han är dessutom en av de där killarna som har för vana att tala om hur han tagit bilden, typ av kamera, film, ISO och ljussättning. Inga skisser och exakta data men i stora drag så talar han om hur han gjort och vad man som läsare skall vara uppmärksam på.

Nu till min fråga:

Denna bok täcker Malcoms utveckling som fotograf över åren, hans ålder finns inte angiven men jag skulle säga att han är 60-talist, boken är tryckt och utgiven ifjol (2003). Det finns måhända inga bilder från den absolut sista tiden (03-04) men vad som är slående är att han nästan uteslutande använder storformatskameror.
Malcolm är att betrakta som reklam och modefotograf till yrket men tar en hel del porträtt privat, vid sidan om. Huruvida han använder storformatet i tjänsten eller bara privat är svårt att veta.

Men är det så att inom denna genre så används fortfarande storformatet framför dagens, digitala revolutions, kameror ?

Jag har själv en bekant som till yrket fotograferar idrottslag, enbart idrottslag, och han använder visserligen digitala systemkameror av småbildsformat....

Malcolm tycks föredra storformatet av olika skäl men bland annat så påtalar han fördelen med att kunna tillta objektivet på en gammal Linhof t.ex. så att skärpeplanet blir tillfredställande. (Vet att det går med vissa småbildkameror också och mellanformatare).

Så, igen då, föredrar de stora porträtt och modefotograferna storformatskameror än idag, för bilder som skall gå i tryck för böcker eller kampanjer ??

Slutligen vill jag varmt rekomendera denna bok, den heter "Layers" av Malcolm Venville

// Axel
 
ANNONS