Annons

Enkel blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

larsselin

Aktiv medlem
Jag har letat och letat i manualen till min Nikon D300S och på Fotosidan, men inte hittat denna elementära uppgift:
Jag vill anväda studioblixtar (Elinchrom) och tänker ställa in kameran manuellt. Både slutartid och bländare. Men jag har inte hittat någon uppgift om vilken slutartid jag bör använda. Vilken är alltså den optimala slutartiden? Det framgår säkert någonstans, men var?

Lars Selin
Mölndal
 
Optimala slutartiden säger du

Skulle säga 1/90 fungerar "alltid"... men mer optimalt är snabbare - så testa gärna neråt 1/125 --> 1/180. Får du en jämt belyst bild är allt ok.

Har man endast blixtarna som ljuskälla så strävar man ju oftast efter så kort slutartid som möjligt. Har man däremot nån annan ljuskälla man vill ha med i bilden för att skapa mer "liv" så behöver man en längre slutartid för att få med det ljuset.

Oftast ställer man ju in fast bländare och slutare och lägsta ISO och justerar effekten på blixtarna och avstånd till motivet för att får rätt exponering. Sen är det bara att kör på.

Grundinställningen: ISO100, f8 och 1/90 till 1/125 är en bra början för studiobilder.
 
Det händer ofta när jag använder 1/200 att bilden blir helt mörk.
Vad är problemet då?

Om bilden blir helt mörk så har dina blixtar inte lösts ut på rätt sätt. Slutartiden har inte med detta att göra.

Det som händer om du har för kort slutartid är att bilden blir belyst på endast en del av bilden - en "rand" - som är den del där slutrna är öppna under blixtens lystid.
Detta beror på att korta slutartider i en DSLR fås genom att den första ridån öppnar sig och sveper över sensorn men den andra kommer och stänger redan innan den första har öppnat helt. Dvs det är aldrig öppet över hela ytan. När då blixten fyrar av så blir endast den randen mellan första och andra ridån belyst. Övriga delar får inget ljus.

Men om hela din bild är svart så har blixten inte alls lyst upp någon del av sensorn. Då är det troligen din blixtstyrnig som utlöser blixtarna innan slutaren ens har öppnat. Vanligt att detta beror på om du styr dina Elinchrom med tex den inbyggra blixten i kameran som skickar ut en förblixt för att mäta ljuset. Då smäller Elinchrom av på den förblixten och har ingen laddning till den andra -"riktiga" - blixten då slutaren är öppen.

Slutartiden bör vara 1/200 del sekund. Det är oftast den kortaste tiden osm slutaren är helt öppen. Kortare tider än det ges av den del-öppning som jag beskrev ovan.
 
Jag testade med 1/160 s. Funkade fint.

Nu har jag ett annat problem. När jag ska använda Nikonblixt SB900, vilket "Mode" ska ja ställa in? P,A, M eller vad?

Lars Selin
 
Senast ändrad:
Jag testade med 1/160 s. Funkade fint.

Nu har jag ett annat problem. När jag ska använda Nikonblixt SB900, vilket "Mode" ska ja ställa in? P,A, M eller vad?

Lars Selin

Om du menar att SB-900 skall trigga studioblixtarna måste blixten ställas in på M eller A (Inte TTL), annars kommer förblixten att lösa ut studioblixtarna i förtid vilket resulterar i en mörk bild.
 
Om du använder synckabel eller IR sändare på Nikon D300(s) kameran för att utlösa blixten, så kan du använda snabbaste x-sync-tiden 1/250s. Radiosändare är lite långsammare och funkar bäst på 1/160s vid vit bakgrund eller 1/200s vid svart bakgrund. Längre slutartid ger mer bakgrundsljus i bilderna. Kontrollera vilken som är din långsammaste tid genom att fota utan blixten. Då ser du hur lång tid som kan accepteras. Om du skall fota modeller med bra skärpa så är det snabbast möjliga tid som gäller.

Du kan utlösa dina studioblixtar som slavar till din SB-900. Ställ den i manuellläge och lägsta blixteffekt (1/128) Den kommer att utlösa blixtarna men förmodligen inte sätta något eget ljus i din bild. Om det är så kan du rikta blixten uppåt i taket.
 
ANNONS