Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkelt att skaffa drönarlicens i Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

DubbelEken

Aktiv medlem
Hej!
Inför två olika korta resor till Norge inom en snar framtid så har jag tagit norsk drönarlicens för kategori A1/A3 och registrerat mig som operatör i Norge. Det var enklare än jag trodde. Reglerna är detsamma som i Sverige och utbildningen och provet var upplagt på likadant sätt.

Ni som har flugit drönare i Norge, har ni flugit utan norsk licens eller skaffade ni er också norskt drönarkort inför er resa? Bara nyfiken.

Hälsningar Martin
 

Falumas

Aktiv medlem
EASA består av EU och EFTA-länderna. Så ett drönarkort från ett EU-land skall även vara giltigt i EFTA-länderna. Mitt Schweiziska (EFTA) drönarkort och min Schweiziska registrering av drönaren är giltig i EU och tvärt om.
Både ditt Svenska (EU) och nu ditt Norska (EFTA) drönarkort borde vara EASA-märkta.

Att klicka sig igenom provet i Norge kan dock ha sina fördelar, då nästan alla länder inom EASA har egna tillägg till regelverket. Sverige har t.ex. sina lagar om att man måste få tillstånd att få publicera sina bilder.
 

Martin F

Aktiv medlem
Dock krävs i Norge försäkring på stora belopp, har inte direkt koll på det men vill minnas att de vanligaste från Sverige inte täcker det.
 
ANNONS