Annons

Enklaste bildbehandlingsprogrammet?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohak

Ny medlem
Hej alla!
För någon som i princip bara vill ladda ner bilder från Fujifilm-kamera utan att presets förvanskas allt för mycket, beskära bilder och möjligen justera exponering lite. Vad väljer man då?? Tänk ett arbetsflösde motsvarande analogt mörkrumsarbete i komplexitet - och inte någon avancerad filhantering eller så. Detta till någon som haft billig-versionen av C1 och aldrig lyckats förstå den innan den valde att stänga ner sig i avvaktan på stora pengainbetalningar. Hjälp! mvh Håkan
 

PerK

Aktiv medlem
Håll dig nära Fuji! Deras X-trans filer är unika och t.ex Adobeprodukter är fortsatt dåliga på x-trans
Jag har använt Irident för konvertering x-trans till TIF och sedan Lightroom som är min bilddatabas. Funkar fint har även kört TIF-filerna i Affinity som kan mycket och är billigt
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Den version som heter Capture One Express FUJIFILM och kan hämtas från https://fujifilm-x.com/global/products/software/capture-one/ ska väl fungera utan krav på betalning? Funktioner du inte använder är väl bara att strunta i? Detta skrivet med brasklappen att jag inte använt denna programvara så jag kan inte säga om den är bra eller enkel...
Nej:
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Om du är på Mac, så vill jag slå ett slag för Photomator. De är precis på väg att implementera en filbrowser med. Smidig och snygg editor, och behöver man sen mer verktyg så finns alltid Pixelmator för slutfix av en bild, om man så vill.
 

janc

Aktiv medlem

sjohak

Ny medlem
Tack alla för svar C1 har jag ju haft gratisversionen av och den kom jag inte överens med ens när den fungerade.... Kör dessutom bara med JPEG i kameran och kommer nog fortsätta med det ett bra tag. Ska kolla upp de alternativ ni föreslagit.
 

niniz

Aktiv medlem
Faststone images är gratis smidigt enkelt hyfsat bra redigeringsval och funkar att se raw på
Snapseed till padda eller photo till win pc men den är väldigt trist enkel
Kan du tänka dig betala lite så är affinity bra heltäckande.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Raw therapee - GRATISPROGRAM med enormt mycket funktioner - fungerar ganska bra med fujifilms x-trans filer. Visst är tröskeln rätt hög och till en början verkar det helt värdelöst (ser ut som man dragit i en jpeg först), men när man upptäckt att funktionen "brightness /ljushet" är nyckeln till optimalt dynamiskt omfång i högdagrar -samt att du INTE ska använda reglaget "svärta /blackness" så går det få ut otroligt snygga bilder ur programmet, färgmässigt i många fall bättre än man får ur Adobes rawhanterings-program. Dessutom har du minst till 3 olika kurv-verktyg du kan använda innan du ens exporterat raw-filen (till skillnad från Adobe Photoshops ACR där du bara en enda chans med kurvverktyget i raw-behandlingen).
Kan varmt rekommendera Raw Therapee för rawfiler.
 

PerK

Aktiv medlem
Raw therapee - GRATISPROGRAM med enormt mycket funktioner - fungerar ganska bra med fujifilms x-trans filer. Visst är tröskeln rätt hög och till en början verkar det helt värdelöst (ser ut som man dragit
Jag provade den, men yxigt användargränssnitt och bildkvalitet är medioker jfr med Irident. Kostar lite men gratisprogram har ofta svagheter typ användarvänlighet, långsamma och instabila. Kollade 12 stycken för några år sedan utan att bli imponerad.
 
ANNONS