** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättningsbläck till skrivare, förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Jag behöver tips och förslag på bra ersättningsbläck till min nyinskaffade Pixma Pro-10S.
Ni som fyller på era patroner själva, vad har ni för bläck?
Även vart man kan finna papper med ICM-profiler för bläcket och skrivaren tas tacksamt emot.

Ett bläck som verkar intressant är det tyska Octopus som har fördelen av att finnas inom EU.
Kanske finns det någon här som använt detta bläck:
 
Kolla Falter i Polen, jag har kört med deras bläck till min epson 3880 i snart 10 år med mycket bra resultat. Sen finns InkTecs representant i Tjeckien, även detta inom EU. Jag har köpt en laddning InkTec, men har ännu inte hunnit pröva. Det är också pigmentbläck liksom Falters (heter Solution).

Falter har profiler för sina papper, man säljer även jättebra papper av olika fabrikat, men mina egentillverkade profiler är bättre.
 
Senast ändrad:
Kolla Falter i Polen, jag har kört med deras bläck till min epson 3880 i snart 10 år med mycket bra resultat. Sen finns InkTecs representant i Tjeckien, även detta inom EU. Jag har köpt en laddning InkTec, men har ännu inte hunnit pröva. Det är också pigmentbläck liksom Falters (heter Solution).

Falter har profiler för sina papper, man säljer även jättebra papper av olika fabrikat, men mina egentillverkade är bättre.
Tack för tips. Jag hittar inget bläck till min skrivare hos dessa två när jag letar.
 
Hej.
Jag behöver tips och förslag på bra ersättningsbläck till min nyinskaffade Pixma Pro-10S.
Ni som fyller på era patroner själva, vad har ni för bläck?
Även vart man kan finna papper med ICM-profiler för bläcket och skrivaren tas tacksamt emot.

Ett bläck som verkar intressant är det tyska Octopus som har fördelen av att finnas inom EU.
Kanske finns det någon här som använt detta bläck:

Jag beställde genom Amazon.se till min. Tillverkare var SupplyGuy, utskrifterna blev katastrofala så det blev kreditering av dom.
Svårt med just PGI-72, har använt mycket ersättning till min Pixma 7750 (PGI-551 patroner) utan problem.
Så jag väntar med spänning om någon har hittat ersättningsbläck som fungerar, tillsvidare kör jag med original, det kostar men fungerar naturligtvist.
 
Kolla denna facebookgrupp, som administreras av en världens ledande printergurus.
Där kan du lägga ut dina frågor, finns det ett lämpligt bläck för dig kommer någon, kanske José själv, berätta det för dig.
 
Kolla denna facebookgrupp, som administreras av en världens ledande printergurus.
Där kan du lägga ut dina frågor, finns det ett lämpligt bläck för dig kommer någon, kanske José själv, berätta det för dig.
Mysgubben Rodrigues är mycket kunnig och jag har studerat några av hans videos på tuben. Han vurmar för ett amerikanskt bläck. Filmerna blir lite omständiga med otaliga upprepningar och alltför långa men klart sevärda ändå. Han visar bl.a många bra knep om hur man tömmer och fyller olika patroner.
Tack för tipset, ska kolla FB-gruppen!
 
För min del är det ersättningsbläck från EU som blir intressant.
England faller bort tack vare Boris brexit.

Octopus bläck från Tyskland kanske kan vara något men jag hittar inga givande omdömen. Lite allmänna kommentarer finns om att det är ett bra men dyrt bläck. Ett set med bläck, sprutor och chipreseter kostar ca 3200 kr och ger ca. 7 omgångar med fyllning i originalpatronerna. Jämfört med kanske 3 omgångar originalpatroner för 3600 kr. Fortsätter man sedan med t.ex ett set bläck som räcker till ca 17 omgångar så kostar det 5600 kr. Men man måste nog köpa nya patroner då och då eftersom de slits ut efter hand.
Njae, det verkar tveksamt. Både volym och kostnadsmässigt. Inget alternativ till Canons eget bläck som naturligtvis håller den högsta kvaliteten.
 
Senast ändrad:
Spånar vidare om olika bläck. Bra bläck kostar. Det är lätt att tro att tillverkarna håvar in på hutlösa priser men så enkelt är det inte. Framförallt är pigmentbläck dyrt att framställa. Särskilt då med pigment av yppersta kvalitet som krävs i professionella skrivare för att få ut bästa möjliga färger och hållbarhet. För att inte tala om alla olika papper som bläcket ska klara av.
Fabrikanterna måste få in utvecklingskostnader eftersom tekniken ständigt förändras och förbättras med kunders krav på kvalitet.
Den gamla dängan "man får vad man betalar för" gäller även för bläck.
 
är det någon som fyllt bläck i epson p800 och återställt chipet på patron?
vilket bläck och var köpa inom eu ?
funkar bläcket bra? jag gör egna icc profiler så det är inget problem.
jag söker bara ett bläck som är bra och så att kostnaden blir billigare// Åke
 
är det någon som fyllt bläck i epson p800 och återställt chipet på patron?
vilket bläck och var köpa inom eu ?
funkar bläcket bra? jag gör egna icc profiler så det är inget problem.
jag söker bara ett bläck som är bra och så att kostnaden blir billigare// Åke

Kolla sidan Printer knowledge och kontakta en apotekare i Belgien med användarnamnet "Pharmacist". Han är mycket kunnig och har ett par P800-maskiner, varav en körs med InkTec K3-bläck.
Finns säkert trådar om 800:an där också.

Ett bläck jag använt länge och som är jättebra heter Solution och säljs/tillverkas av Falter i Polen. Det är ett K3 encapsulated pigmentbläck och funkar bra till 3880 samt förmodligen även till P800.

Inktec K3 säljs i literförpackningar i Tjeckien för en dryg femhundring styck, https://eshop.inktec.cz/search?search=3880.
Jag har en laddning med Inktec K3-bläck och nya patroner till min 3880 som jag strax ska testa, är dock skadad i en hand och behöver invänta att den blir bättre innan jag börjar mixtra med sprutor mm.
 
är det någon som fyllt bläck i epson p800 och återställt chipet på patron?
vilket bläck och var köpa inom eu ?
funkar bläcket bra? jag gör egna icc profiler så det är inget problem.
jag söker bara ett bläck som är bra och så att kostnaden blir billigare// Åke

Falter har ersättningsbläck till de flesta av Epsons fotoskrivare , och några av Canons. Jag har använt Falters bläck Solution i många år till min Epson 3880. De har också bläck till Epson P800. Bläcket är långtidsstabilt; jag har en utskrift som hänger på en vägg mot ett söderfönster, och färgerna har inte förändrats synbart sen jag gjorde utskriften för några år sen.

Du kan antingen välja patroner med bläck, eller tomma patroner och fylla på själv från bläck på flaska. Jag föredrar det senare, för det är billigast - men lite pillrigt. Man kan ha Epsons och Falters bläck samtidigt, så man behöver inte kasta några Epsonpatroner som det finns bläck kvar i. Falter har levererat snabbt och krångelfritt, och när jag har haft några frågor har de oftt svarat inom en arbetsdag.

 
Nu börjar tillverkarnas iver att stoppa piratbläck att gå lite långt:
Jag hade en HP skrivare tills nyligen där den efter uppdatering av drivrutinen vägrade skriva ut med patronerna som satt i. Så jag köpte nya original men med samma problem inga utskrifter men koiera och skriva ut gick. Numera ersatt av en Epson EcoTank skrivare för kontors ändamålen.
 
Nu börjar tillverkarnas iver att stoppa piratbläck att gå lite långt:
Jag hade en HP skrivare tills nyligen där den efter uppdatering av drivrutinen vägrade skriva ut med patronerna som satt i. Så jag köpte nya original men med samma problem inga utskrifter men koiera och skriva ut gick. Numera ersatt av en Epson EcoTank skrivare för kontors ändamålen.
Det gäller väl nyare skrivare vad jag förstår. Om det beror på strul med chips pga. den utbredda bristen på komponenter så kan jag köpa det.
Men det måste vara irriterande för de som drabbas och ingen bra PR för Canon.
Jag ville egentligen köpa en ny Pixma Pro-200 men de finns ingenstans, så det blev en begagnad Pro-10S i stället.
 
hej hittade ett bläck från tyskland farbenwerk ink
någon som har info om detta bläck
jag har försökt hitta info på nätet, har hitta lite bra info
men inget svenskt //Åke
 
ANNONS