Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få fotografier upphängd på hotell/fik eller annan plats

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruuuud

Medlem
Hej!

Jag har precis tänkt startat enskild firma och tänker börja med att försöka få mina fotografier upphängd på lokala fik/hotell eller annan plats där dom kan "komma ut på marknaden" lite lokalt. Någon som har tips på detta, hur man kan gå tillväga för att fånga upp deras intresse till att just vilja ha min konst upphängd hos dom?

Vet exempelvis ett hotell i närheten utav mig som brukar ha konst/fotografier upphängd hos sig där prissättning också är med så tänker mig att jag ska skicka ett mejl och höra ifall dom är intresserad utav mina fotografier.

Tar gärna emot tips från er som kanske själv hänger upp era fotografier i sånna här sammanhang, hur man knyter kontakter och får dom att bli intresserad samt om ni betalar nått för detta eller ska dom bara skatta sig lycklig att man pryder deras väggar?

Ha det gott!
 
  • Gilla
Reaktioner: s20

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska fråga i receptionen om vem som har ansvaret i frågan och sedan få till ett möte med den personen.
Du ska inte betala för att få hänga dina alster, men hotellet kanske vill ha en andel av förtjänsten vid eventuell försäljning.
 

Ruuuud

Medlem
Jag tycker att du ska fråga i receptionen om vem som har ansvaret i frågan och sedan få till ett möte med den personen.
Du ska inte betala för att få hänga dina alster, men hotellet kanske vill ha en andel av förtjänsten vid eventuell försäljning.
Tack för svar! Vad tycker du då är en rimlig summa att hotellet får vid en försäljning? Säg tillexempel att allt material kostar ca 350kr sen säljer jag den för 800kr
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Tack för svar! Vad tycker du då är en rimlig summa att hotellet får vid en försäljning? Säg tillexempel att allt material kostar ca 350kr sen säljer jag den för 800kr
Gissar att de inte tar provision, oavsett 800kr är mycket för billigt. Tycker man om en bild (A4 och ca. 30x40cm ram) och vill ha så är 1500kr en rimlig summa och då kan man också satsa på snygg och bra inramning, vilket förhöjer intrycket avsevärt.
 

Ruuuud

Medlem
Gissar att de inte tar provision, oavsett 800kr är mycket för billigt. Tycker man om en bild (A4 och ca. 30x40cm ram) och vill ha så är 1500kr en rimlig summa och då kan man också satsa på snygg och bra inramning, vilket förhöjer intrycket avsevärt.
Tack för svar. Jag har även tänkt att tavlorna ska vara numrerad och har därför stylat ett eget äkthetsintyg som följer med på baksidan utav inramningen. Jag har tänkt att ha dom flesta bilder storlek 40x50 och köper fotografierna via crimson med hahnemule fine art 210g print. Men känns inte 1500kr lite för mycket endå?
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Tack för svar. Jag har även tänkt att tavlorna ska vara numrerad och har därför stylat ett eget äkthetsintyg som följer med på baksidan utav inramningen. Jag har tänkt att ha dom flesta bilder storlek 40x50 och köper fotografierna via crimson med hahnemule fine art 210g print. Men känns inte 1500kr lite för mycket endå?
Nej, snarare i underkant. Önskar dig stort lycka till!
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej! Kul att du vill börja ställa ut! Generellt tar galleriet eller utställaren 50% (läs mer hos KRO: https://www.kro.se/juristen-svarar/provision-nar-till-vem-och-hur-mycket/), men jag förstår att du inte är etablerad konstnär ännu. Så du får kanske kontakta dem och se vad de kan tänka sig. Och så tycker jag att du ska ta mer pengar. Tänk att du ska ta minst dubbelt så mycket som framställningen och inramningen av verket kostar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Frågan är nog HUR du har tänkt att hänga upp det.
Finns det redan hyllor du kan ställa bilderna på?
Måste du göra åverkan på byggnaden för att få upp bilder?
Om det inte finns hyllor, skulle det funka med en "tvättlinekonstruktion"?
Måste du fixa stafli till bilderna?

När du vet formen så har du gissningsvis också en tanke på hur bilder skall monteras.

800 spänn... DET ä billigt framförallt om ram o reflexfritt glas ingår.
Skall det ens vara glas?

Det jag menar är om hotellet får sina korridorer förgyllda så kommer de gissningsvis inte kräva dig på ngn betalning.
Om DU sköter alltihop.
Frågan är hur du gör det utan att vara ivägen.
O när du vet svaret så har du säkert en bättre grund för hur det hela skall fungera.

Kanske räcker med goodwillen att du äter lunch hos dem när du byter bilder?
Du får in pengar o de får in pengar.
Presentera det som ett Win Win.
Gladare gäster?
Lycka till!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tycker det är proffsigast att erbjuda hotellet/caféet en viss procent.
En riktig gallerist sköter försäljning och tar naturligtvis betalt för den tjänsten. Så beroende på hur du tänkt dig att affärstransaktionen ska gå till kan du föreslå en lägre andel till lokalägaren än vad KRO rekommenderar.

En hotellgäst som vill köpa en bild, kan han betala i receptionen och ta den med sig direkt. Eller får han kontaktuppgifter till dig och ni gör upp affären på distans?
 

Falumas

Aktiv medlem
En provision ökar säkerligen hotellets vilja att sälja bilderna. En inte helt oviktig faktor. X% till hotellet och Y% till den ur personalen som säljer den kan kanske boosta försäljningen ännu mer om hotellet går med på det och att man kan hitta en lösning på det som skatteverket i alla fall motvilligt kan godta.
 

Ruuuud

Medlem
Jag tycker det är proffsigast att erbjuda hotellet/caféet en viss procent.
En riktig gallerist sköter försäljning och tar naturligtvis betalt för den tjänsten. Så beroende på hur du tänkt dig att affärstransaktionen ska gå till kan du föreslå en lägre andel till lokalägaren än vad KRO rekommenderar.

En hotellgäst som vill köpa en bild, kan han betala i receptionen och ta den med sig direkt. Eller får han kontaktuppgifter till dig och ni gör upp affären på distans?
Jag hade tänkt mig att jag lämnar ett swish nummer också får kunden swisha och får med sig tavlan direkt, men givetvis kommer ju kunde att kontakta receptionist eller annan personal för att genomföra detta.

Vad tycker du låter som en rimlig procent att hotellet/fiket kan ta isåfall?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag hade tänkt mig att jag lämnar ett swish nummer också får kunden swisha och får med sig tavlan direkt, men givetvis kommer ju kunde att kontakta receptionist eller annan personal för att genomföra detta.

Vad tycker du låter som en rimlig procent att hotellet/fiket kan ta isåfall?
Det blir med den lösningen i praktiken att hotellet sköter försäljningen. De måste ju kolla att du fått betalt innan kunden får lov att bära med sig verket. Då föreslår jag 50%.

Kom på en annan fråga. Lokalen blir ju försäljningsstället. Hur hanteras detta i deras deklaration? Någon som har koll?
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Jag hade tänkt mig att jag lämnar ett swish nummer också får kunden swisha och får med sig tavlan direkt, men givetvis kommer ju kunde att kontakta receptionist eller annan personal för att genomföra detta.

Vad tycker du låter som en rimlig procent att hotellet/fiket kan ta isåfall?
Låter som ett enkelt och bra upplägg med swish.
Kanske att du skall tänka på att när du säljer om kunden tar med bilden, då kommer det att gapa tomt hål och ser inte så trevligt ut. Att föredra att kunden får bilden efter att utställningen är klar, sedan kan det ju också vara så att flera vill köpa en lika bild.

Tycker du inte skall blanda in och börja tala om provision till hotellet. Detta gör bara saker mer komplicerat på alla sätt.

Min erfarenhet är att om bilderna är fina och bra så är det positivt för hotellgäster och om lokaltidningen också kan skriva en rad om utställningen så är detta väldigt bra reklam för hotellet och räcker mer än väl som goodwill.
 

s20

Medlem
På 90-talet drev jag en verksamhet som bland annat hade café/lunchrestaurang där vi erbjöd konstnärer/fotografer att ställa ut. Nya/okända namn, men (enligt mig) talangfulla och responsen var stor från våra gäster. Vi tog blygsamma 10% på försäljningen (om den översteg 5000:-, annars ingen, men det gjorde den alltid utom en gång), men fick framförallt på helgerna många gäster som ökade vår omsättning. På den tiden var tidningen Metro guld värd för marknadsföring, de tog alltid in våra utskick och det är inte omöjligt att lokala tidningar (vet ju inte var du bor/verkar?) gärna fyller på med lite "händer på stan/byn". Så pröva med caféer där många får se dina alster och caféägaren får PR. Så ge dig ut, visa upp några bilder, inramade och representativa för de som ska ställas ut/säljas.
 

Ruuuud

Medlem
På 90-talet drev jag en verksamhet som bland annat hade café/lunchrestaurang där vi erbjöd konstnärer/fotografer att ställa ut. Nya/okända namn, men (enligt mig) talangfulla och responsen var stor från våra gäster. Vi tog blygsamma 10% på försäljningen (om den översteg 5000:-, annars ingen, men det gjorde den alltid utom en gång), men fick framförallt på helgerna många gäster som ökade vår omsättning. På den tiden var tidningen Metro guld värd för marknadsföring, de tog alltid in våra utskick och det är inte omöjligt att lokala tidningar (vet ju inte var du bor/verkar?) gärna fyller på med lite "händer på stan/byn". Så pröva med caféer där många får se dina alster och caféägaren får PR. Så ge dig ut, visa upp några bilder, inramade och representativa för de som ska ställas ut/säljas.
Tack för svar, roligt att du ville dela med dig utav dina erfarenheter kring detta.
 
ANNONS