Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

yens

Aktiv medlem
Här kommer fyra bilder tagna i FLORIDA vid juletid 2010. Sitter och försöker gå igenom gammalt innan det är dags för nytt :)

Någon globetrotterskådare som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!!
 

Bilagor

tj57

Aktiv medlem
Här kommer fyra bilder tagna i FLORIDA vid juletid 2010. Sitter och försöker gå igenom gammalt innan det är dags för nytt :)

Någon globetrotterskådare som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!!
Jag gör ett försök på den sista pippin som jag tror är en Rufous-collared Sparrow (Zonotrichia capensis)
Tico-Tico heter den nere i Brasilien och jag tycker det är samma

// Thomas
 

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Här kommer fyra bilder tagna i FLORIDA vid juletid 2010. Sitter och försöker gå igenom gammalt innan det är dags för nytt :)

Någon globetrotterskådare som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!!
1. Yellow-rumped Warbler (Eller Myrtle's Warbler efter splitten) [Gulgumpad skogssångare]
2. Eastern Phoebe [Grå fibi]
3. Palm Warbler [Brunhättad skogssångare]
4. Song Sparrow [Sångsparv]

/Rasmus
 

yens

Aktiv medlem
Då kastar vi in några amerikaner till, 3 (2) stycken. Jag utgår ifrån att två av dem är samma. Vadaren blev jag lite konfunderad kring, eftersom den ser ut att ha ett så distinkt sträck vid ögat? Bilderna är tagna i NY i början av Augusti.

Tack återigen på förhand!!
 

Bilagor

Auberg

Aktiv medlem
Då kastar vi in några amerikaner till, 3 (2) stycken. Jag utgår ifrån att två av dem är samma. Vadaren blev jag lite konfunderad kring, eftersom den ser ut att ha ett så distinkt sträck vid ögat? Bilderna är tagna i NY i början av Augusti.

Tack återigen på förhand!!
INga fler bilder på vadaren? Lite svårt från bilden men sandsnäppa är nog en bra gissning. Den andre är en honfärgad rödvingetrupial (Red-winged Blackbird).

Mvh/ Ola
 

yens

Aktiv medlem
INga fler bilder på vadaren? Lite svårt från bilden men sandsnäppa är nog en bra gissning. Den andre är en honfärgad rödvingetrupial (Red-winged Blackbird).

Mvh/ Ola
Det "kryllade" av sandsnäppor i övrigt, men denna var så väldigt ljus och just det konstiga ögonstrecket gjorde mig lite förvirrad (mer än vanligt...). Men gissningen sandsnäppa är säkert kvalificerad. Det var så mycket vadare som sprang om varandra, så jag är osäker på om jag har fler bilder som jag med säkerhet kan säga är just den fågeln, men jag ska kolla.

/jens
 

Osquar

Aktiv medlem
Det "kryllade" av sandsnäppor i övrigt, men denna var så väldigt ljus och just det konstiga ögonstrecket gjorde mig lite förvirrad (mer än vanligt...). Men gissningen sandsnäppa är säkert kvalificerad. Det var så mycket vadare som sprang om varandra, så jag är osäker på om jag har fler bilder som jag med säkerhet kan säga är just den fågeln, men jag ska kolla.

/jens
Svartbent strandpipare, numera splittrad "over there" till Snowy Plover.

/Oscar
 

goran-bength

Aktiv medlem
Rovfågel

Det är en piplärka ja, och med största sannolikhet Paddyfield Pipit, en relativt ny splitt av större piplärka.

/Oscar
Tack! Snabbt svar som vanligt!

En rovfågel som jag inte kan placera - från Koh Kho Khao, Januari 2012

https://lh4.googleusercontent.com/-QXBPP3E2KoI/Tx_lwz35cEI/AAAAAAAArHY/rHqqY0AZtQE/s1600/2012_01_07-10_48_45-7365_1600L.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-h2DdAM-stFE/Tx_lwZ-EuHI/AAAAAAAArHU/VNnz5yDh_tg/s1600/2012_01_07-10_48_32-7363_1600L.jpg

Jag har tre förslag - eller är jag helt ute och cyklar:
Jerdon's Baza, Aviceda jerdoni
eller
Crested Serpent-eagle, Spilornis cheela
eller
Grey-faced Buzzard, Butastur indicus,
 

Osquar

Aktiv medlem
Tack! Snabbt svar som vanligt!

En rovfågel som jag inte kan placera - från Koh Kho Khao, Januari 2012

https://lh4.googleusercontent.com/-QXBPP3E2KoI/Tx_lwz35cEI/AAAAAAAArHY/rHqqY0AZtQE/s1600/2012_01_07-10_48_45-7365_1600L.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-h2DdAM-stFE/Tx_lwZ-EuHI/AAAAAAAArHU/VNnz5yDh_tg/s1600/2012_01_07-10_48_32-7363_1600L.jpg

Jag har tre förslag - eller är jag helt ute och cyklar:
Jerdon's Baza, Aviceda jerdoni
eller
Crested Serpent-eagle, Spilornis cheela
eller
Grey-faced Buzzard, Butastur indicus,
Grey-faced stämmer bra.

/Oscar
 

yens

Aktiv medlem
INga fler bilder på vadaren? Lite svårt från bilden men sandsnäppa är nog en bra gissning. Den andre är en honfärgad rödvingetrupial (Red-winged Blackbird).

Mvh/ Ola
Jag hade tre bilder från samma sekund, så det bör vara samma fågel på bilden, tyvärr var de inte huvudmotivet på bild 1 och 3, men jag måste säga att det känns mer som sandsnäppa än en strandpipare på dessa bilder, eller vad säger experterna? Jag tycker näbben känns för lång och den har "minisnäppigt" utseende på något sätt...

Oavsett visar det hur vanskligt det är att bedöma en bild... Tack återigen för all hjälp i denna tråd!!
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
och så avslutar vi (tror jag...) det amerikanska svepet med lite an(d)genäma problem...

Dessa fem bilder är tagna i Jamaica Bay under början på augusti, och enligt de fågelskådare som var med var det framförallt svartand (American Black Duck) i området, men jag är mer osäker, har extremt svårt att se om det är svartänder eller gräsänder. Vad säger experterna?

Tack på förhand!!
 

Bilagor

Auberg

Aktiv medlem
Jag hade tre bilder från samma sekund, så det bör vara samma fågel på bilden, tyvärr var de inte huvudmotivet på bild 1 och 3, men jag måste säga att det känns mer som sandsnäppa än en strandpipare på dessa bilder, eller vad säger experterna? Jag tycker näbben känns för lång och den har "minisnäppigt" utseende på något sätt...

Oavsett visar det hur vanskligt det är att bedöma en bild... Tack återigen för all hjälp i denna tråd!!
Attans att jag lägger mig så lätt och sväljer bytet. :) Visst är det en snäppa ändå. Sandsnäppa troligen men jag är inte säker på att bilderna tillåter mig att säkert utesluta tundrasnäppa. Det kan vara nog så lurigt. Vet du om det fanns tundrasnäppor också på lokalen?
 

Auberg

Aktiv medlem
och så avslutar vi (tror jag...) det amerikanska svepet med lite an(d)genäma problem...

Dessa fem bilder är tagna i Jamaica Bay under början på augusti, och enligt de fågelskådare som var med var det framförallt svartand (American Black Duck) i området, men jag är mer osäker, har extremt svårt att se om det är svartänder eller gräsänder. Vad säger experterna?

Tack på förhand!!
Inga rena gräsänder och svartänder finns det nog med men fr. a hannarna (bild 3 och 5) känns skumma. Tror att det är någon hybridvariant där. Typ svart x gräs.
 
ANNONS