Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Tackar! Hittade bilder som liknar denna med hjälp av din info. Svensk Myskanka isåfall. Men det står att den ska vara en mindre variant av myskanka. Denna var stor som en gås.
I och med att den är domesticerad så är det inte mycket som stämmer med originalet... Färg, form, teckning, storlek mm.

/Oscar
 

MixPix

Aktiv medlem
Är de framavlade att vara så stora (de jag har sett har sett ganska märkliga ut, nästan så man tycker de är onormalt stora liksom) eller är de så stora naturligt?
 

Osquar

Aktiv medlem
Är de framavlade att vara så stora (de jag har sett har sett ganska märkliga ut, nästan så man tycker de är onormalt stora liksom) eller är de så stora naturligt?
När människan ska in å tafsa i naturens kromosonkedjor, ja då jävlar blir det vilka missfoster som helst... När arter hybridiserar utan hjälp av Mäster Människa, så blir dess avkomma sällan avvikande i storlek. Utseendet däremot kommer innehålla färg och teckning som härrör från båda föräldrarna/arterna. Även lätet kan innehålla spår från båda eller endast den ena. Klassiskt exempel är svartvit/halsbandsflugsnappare där jag själv har sett svartvit flug till utseendet sjunga som en klockren halsbandsflug.

All avel som människa ligger bakom blir sällan något "vackert/bra" i dessa sammanhang..... Duvor, änder och gäss är särskilt hårt drabbade/utsatta för dessa svinerier.

/Oscar
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Två frågor

Tidig morgon på Vänga Mosse (3:e maj) satt denna grönbena några meter från fågeltornet och
”torr-flög” i flera minuter. Den kom nedflygande från en talltopp och var inte blöt, hade suttit
i tallen i 10-15 minuter och endast vridit huvudet.
Varför flaxade den med vingarna så länge??, någon som har en förklaring


Även denna fågel är från Vänga Mosse – kan inte hitta den i vår fågelbok.
Vem är det ??

Tacksam för svar
HÅHÅ
 

Bilagor

snakebunk

Aktiv medlem
Hej!

Jag tog kort på den här fågeln vid Morups Tånge för några dagar sedan. Tror ni det stämmer att det är en Sånglärka?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

ANNONS