Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Karuzzell

Aktiv medlem
Tack för ditt snabba klargörande, som gjorde mig förvånad! Det hade jag inte gissat på. Saknade både ögonbrynsstreck och antydan till haklapp men den roströda stjärten gjorde mig fundersam. Jag letade efter blåhakar på platsen och tror, att jag fick några på bild. En hane och en hona eller ännu en ungfågel?
Mvh
Eva
 

Bilagor

jono

Aktiv medlem
Vilken vadare är det ?

Nu behöver jag hjälp igen. Fann på dessa igår (15:e aug) vid S:a Hyn utanför Karlstad men är ej säker på vad det är. Min gissning är Kärrsnäppa
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Nu behöver jag hjälp igen. Fann på dessa igår (15:e aug) vid S:a Hyn utanför Karlstad men är ej säker på vad det är. Min gissning är Kärrsnäppa
det är svårt att se några avgörande karaktärer på detta foto. men jag spänner bågen o säger brushane.

bla för att tydligt vingband saknas och läng på näbb i förhållande till kroppsstorlek

Med vänlig hälsning peter
 

jono

Aktiv medlem
det är svårt att se några avgörande karaktärer på detta foto. men jag spänner bågen o säger brushane.

bla för att tydligt vingband saknas och läng på näbb i förhållande till kroppsstorlek

Med vänlig hälsning peter
Hej Peter

Det är troligare att det är Brushane, benen sticket ju ut och det är ju typiskt Brushane

// Jonas
 

Tbirder

Aktiv medlem
Stort tack! Skulle du vilja berätta hur du kan avgöra det utan att man ser varken bröst eller stjärt?
Med vänlig hälsning
Eva
Jag ska försöka :) Huvudteckningen med det vita ögonbrynsstrecket, den klena näbben, huvudets form mer allmänt och det relativt stora ögat i förhållande till huvudet. Hoppas det kan vara till hjälp. Jag vet att rovfåglar kan vara lite knepigt när man är ovan.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Tack! Nu ska jag jämföra "mina" rovfåglar utifrån din ram. Noterade förstås ögonbrynsstrecket och den relativt lilla storleken men det hjälpte mig inte mycket.
Med vänlig hälsning
Eva
 
ANNONS