Annons

Fågelidentifikation

gavia

Aktiv medlem
Kan denna bilden ge mer indikation ? (den översta individen av bilden med två) Här syns stjärten tydligare.

/ Jonas
nä, tyvärr. känns rätt ok för kustlabb. men dessa är svåra o behöver ses mkt bättre än så här.
du får försöka få bättre bilder nästa gång.
Med vänlig hälsning peter
 

Osquar

Aktiv medlem
Kan denna bilden ge mer indikation ? (den översta individen av bilden med två) Här syns stjärten tydligare.

/ Jonas
(Återigen bekräftas bara sicket jävla skit skärmarna är på alla dessa "fantastiska smartofåner...."!)

Okej, vid närmare betraktelse av dina bilder på en RIKTIGT skärm, så börjar vibbarna för juv fjällabb alltmer konkretiseras! Lärkfalk tror jag inte på.

/Oscar
 

jono

Aktiv medlem
(Återigen bekräftas bara sicket jävla skit skärmarna är på alla dessa "fantastiska smartofåner...."!)

Okej, vid närmare betraktelse av dina bilder på en RIKTIGT skärm, så börjar vibbarna för juv fjällabb alltmer konkretiseras! Lärkfalk tror jag inte på.

/Oscar
Hej Oscar
Jag känner också mer för labb och uppfattade dom inte som några Lärkfalkar men det blev en lång diskussion på Artportalen där Lärkfalkar är den starkaste kandidaten. http://artportalen.se/Media/Image/1644114
/ Jonas
 

Osquar

Aktiv medlem
Hej Oscar
Jag känner också mer för labb och uppfattade dom inte som några Lärkfalkar men det blev en lång diskussion på Artportalen där Lärkfalkar är den starkaste kandidaten. http://artportalen.se/Media/Image/1644114
/ Jonas
Ja, där ser man att enstaka bilder som är fångade under några millisekunder långt ifrån berättar sanningen. Det är fortfarande många karaktärer som ett foto inte är kapabel att fånga, inte ens den "fantastiska och ofelbara digitaltekniken" (som många tycks tro...), vilket inte sällan leder till dylika diskussioner. Vidare är oxå min erfarenhet att alla observationer, med eller utan foto, inte går att bestämma.....

/Oscar
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Vitmagad skarv ?

Kanske min fråga passar bäst i denna tråd:

Den här skarven såg jag på fritidshusområdets bryggor i somras. Men alla andra skarvar i detta område är ju helsvarta, denna har däremot en vit mage. Är det någon speciell underart som kommit fel, eller ?
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Hej!

Jag önskar hjälp med dessa vadare från Katmai, Alaska. Bilder tagna under andra halvan av augusti.

Nr 2 är bara hälften så stor som de övriga.

Nr 4 tror jag är en lesser yellowleg
utan att ha tittat i ngn bok, tror jag 1 o 2 är surfbird. har aldrig sett den själv men jag tror den ser ut så här.
3, där finns flera små calidris som är mkt lika. least sandpiper är mitt förslag
4, greater yellowlegs, för grov näbb för lesser dito.

Med vänlig hälsning peter
 

gavia

Aktiv medlem
Hej!

Jag önskar hjälp med dessa vadare från Katmai, Alaska. Bilder tagna under andra halvan av augusti.

Nr 2 är bara hälften så stor som de övriga.

Nr 4 tror jag är en lesser yellowleg
konfererar Sibleys guide,

1 Black turnstone !
2 som tidigare
3 får det bara till en Purple sandpiper, skärsnäppa
4 som tidigare
 

H_W

Aktiv medlem
konfererar Sibleys guide,

1 Black turnstone !
2 som tidigare
3 får det bara till en Purple sandpiper, skärsnäppa
4 som tidigare
Tack så mycket Peter!

Jag försöker få till det med dina förslag...

1 o 2 är surfbird. (Min kommentar: 1 och 2 är inte samma art. Dubbel storlek på nr. 1)
3, least sandpiper
4, greater yellowlegs

1 Black turnstone
2 som tidigare (Min kommentar: Surfbird?)
3 får det bara till en Purple sandpiper, skärsnäppa
4 som tidigare

Är det så här du menar?
1 Black turnstone
2 Surfbird
3 Purple sandpiper
4 Greater yellowlegs
 

Grodslok

Medlem
Getterön utanför Varberg 3 september.
Någon snäppa gissar jag, men jag har precis lärt mig att skilja på gråsparv och fiskmås: behöver utlåtande från någon kunnig.
 

Bilagor

ANNONS