Annons

Fågelidentifikation

Beträffande rovfågeln i Arboga tycker iaf jag att det är en duvhök. Inget i de bilderna visar några karaktärer för blå kärrhök. Bilden överst till höger ser ut som en trast, troligtvis taltrast, med en passus för dubbel.

Mandarinanden ser inte vingklippt ut, då både ving- och handpennor verkar vara fullt utväxta. Den är troligtvis dock härstammande från en fågelpark.

// Daniel
 
Jag har fått svar på annat håll. Det verkar vara en blå kärrhök.

//Lars

Håller med Birdman ovan; duvhök och en trast (dubbel/tal).

Varför ingen blåhök?
Saknar vit övergump, saknar svarta vingspetsar (hane), alldeles för grå för att vara en hona/ungfågel, för kort stjärt mm.

Fridens
Oscar
 
Hittade dessa på Morups tånge. Bergfink och kärrsnäppa?
 

Bilagor

  • fågel - Morups tånge.jpg
    fågel - Morups tånge.jpg
    69.7 KB · Visningar: 464
  • Kärrsnäppa - Morups tånge.jpg
    Kärrsnäppa - Morups tånge.jpg
    66.2 KB · Visningar: 472
Tack Birdman och Osquar.

Jag är beredd att hålla med om duvhöken. Bland annat tack vare vingspetsarna.

Vad gäller trasten så har ni kanske rätt där också. Jag att tyckte den hade den vita hakklapp som ringtrasten har, men bilden är ju inte speciellt bra.

//Lars
 
Rödvingetrast

Ett större gäng med vad jag trodde var Björktrast höll på och äter upp alla rönnbär så det inte blir något kvar till Sidensvansarna. Men vid en närmare titt så var det ju inte Björktrastar utan jag tror det är Rövingetrasten istället. Är det rätt uppfattat av mig?
Tacksam för hjälp.
Thomas
 

Bilagor

  • Rödvingetrast.jpg
    Rödvingetrast.jpg
    97.8 KB · Visningar: 410
Ett större gäng med vad jag trodde var Björktrast höll på och äter upp alla rönnbär så det inte blir något kvar till Sidensvansarna. Men vid en närmare titt så var det ju inte Björktrastar utan jag tror det är Rövingetrasten istället. Är det rätt uppfattat av mig?
Tacksam för hjälp.
Thomas
Yes, rödvingetrast. Rödbruna armhålor och tydligt ögonbrynsstreck.
 
Slag eller Kattuggla?
Den inklippta bilden är för att se längden på stjärten.
 

Bilagor

  • uggla3.jpg
    uggla3.jpg
    54.8 KB · Visningar: 362
Grundtonen i dräkten (ljust gul/grå/beige mot kattugglans mer bruna), stjärtens längd och storleken (som iofs är svårbedömd utefter detta foto men trots allt går att avgöra) gör att ugglan är en slag och inte en katt.

// Daniel
 
Grundtonen i dräkten (ljust gul/grå/beige mot kattugglans mer bruna), stjärtens längd och storleken (som iofs är svårbedömd utefter detta foto men trots allt går att avgöra) gör att ugglan är en slag och inte en katt.

// Daniel


Kan tillägga att den gula näbben oxå säger slag, då katten har svart näbb.

/Oscar
 
Då litar jag på det ;-)
Såg i fågelguiden att även vigg kan ha ett vitt fält över näbben, därav min osäkerhet.

Tack Daniel

/Håkan
 
ANNONS